O.S.E.L. - Mikrovlnná trouba jako domácí sterilizátor
 Mikrovlnná trouba jako domácí sterilizátor
Kuchyňský dřez je líheň mikrobů. Mikrovlnka jejich hrob.

Nejen pro přípravu pokrmů, ale i pro boj s mikroby doporučují lékaři mikrovlnnou troubu.

Tým vědců z University of Florida vedený Gabrielem Bittonem publikoval v lékařském časopise Journal of Environmental Health stať, která se zabývá prevencí závažných alimentárních nákaz likvidací jejich zdroje v umělohmotných „drátěnkách“ a nejrůznějších houbách používaných v kuchyni k mytí nádobí. Tyto běžné pomůcky mohou být rezervoárem patogenních virů, bakterií a prvoků. Bitton testoval možnosti likvidace těchto patogenů pomocí mikrovlnné trouby.

Houba na mytí nádobí je inkubátor patogenních mikroorganismů.

„Mikrovlnná trouba je účinný prostředek sterilizace,“ říká Bitton.
Alimentární infekce jsou v USA ročně příčinou  6 milionů onemocnění. Asi 9000 případů končí smrtí. Celkové náklady na léčbu se pohybují ročně mezi 4 a 6 miliardami dolarů. V kuchyni jsou primárním zdrojem patogenních mikroorganismů především syrová vejce, syrové maso a zelenina. Patogeny mají velkou šanci na přežívání právě v pomůckách, které používají hospodyňky k mytí nádobí, protože ty zůstávají dlouho vlhké.

Bitton a jeho tým testovali přežívání virů, bakterií i cizopasných prvoků v „drátěnkách“ a houbách po „ohřátí“ v běžné mikrovlnné troubě. Testy prokázaly, že dvě minuty stačí k likvidaci více než 99% patogenů. Procedura ničí noroviry, virus hepatitidy A, bakterie Escherichia coli, salmonely i parazitického prvoka Giardia. Výjimkou jsou spory Bacillus cereus, které hynou až po čtyřech minutách chodu mikrovlnné trouby na plný výkon.
Patogenní mikroorganismy neničí samotné mikrovlnné záření, ale teplo, které se v materiálu vyvíjí. Teplo vzniká excitací molekul vody, a proto je vhodné, aby sterilizované předměty byly vlhké.

Může v ní bydlet i salmonela.

„Je to velmi účinný a přitom levný způsob sterilizace,“ konstatuje Bitton. V odborné stati doporučuje provádět sterilizaci pomůcek na mytí nádobí obden.
Hasiči z anglického hrabství Shropshire nadšení z mikrovlnné trouby jako sterilizátoru nesdílejí. Už hasili požár, který založil ve své domácnosti snaživý bojovník proti mikrobům.

Gabriel Bitton, University of Florida

„Důrazně varujeme veřejnost před sterilizací drátěnek a houbiček na mytí nádobí v mikrovlnné troubě,“ praví se v prohlášení shropshirských hasičů. „Tento způsob sterilizace je velice nebezpečný. Výsledek tohoto počínání ovlivňuje řada faktorů, např. výkon trouby nebo vlhkost sterilizovaného předmětu.“

Britská Královská společnost pro prevenci nehod se staví na stranu hasičů a v oficiálním prohlášení zdůrazňují, že „mikrovlnná trouba musí být využívána jen pro ty účely, pro které je určena.“

Pramen: Journal of Environmental Health