O.S.E.L. - Jízda na biolíh škodí zdraví
 Jízda na biolíh škodí zdraví
Auta poháněná etanolem mohou škodit našemu zdraví víc než auta jezdící na benzín.


 

 

 

Zvětšit obrázek
Mark Z. Jacobson, Stanford University

Etanol je obecně považován za ekologicky čisté palivo do spalovacích motorů.  Pokud ale začnou auta skutečně jezdit v drtivé většině na tuto pohonnou hmotu, stoupne počet lidí, kteří zemřou na onemocnění plic. Tvrdí to Mark Z. Jacobson ze Stanfordovy university.
Jacobson použil velmi důkladný počítačový model pro odhad kvality ovzduší v roce 2020, kdy má být biolíh jako palivo do aut v USA už hojně rozšířen.

Zvětšit obrázek
Jízda na bioetanol je vydávána za ekologickou.

 Jacobsona zajímalo, jaké chemické látky budou ze spalin vznikat, jak budou jejich účinku vystaveni lidé a jaké to pro ně bude mít následky. Zvláštní pozornost věnoval oblasti Los Angeles. Toto město má tradičně jedno z nejhorších ovzduší v celých Spojených státech a žije v něm 6% obyvatel USA.
„Je přímo ideální pro detailnější studii,“ tvrdí Jacobson o LA.

 

 


Americký docent modeloval svět podle dvou scénářů. V jednom lidé dále jezdili v dopravních prostředcích (autech, náklaďácích, motorkách atd.) poháněných benzínem. V druhém jezdili na stále populárnější ekologickou směs E85 tvořenou 85% etanolu a 15% benzínu. Výsledky byly překvapivé.

 

 


„Zjistili jsme, že auta jezdící na E85 snižují v atmosféře koncentraci dvou karcinogenů, benzenu a butadienu, ale zvyšují koncentrace dvou jiných karcinogenních látek, konkrétně formaldehydu a acetaldehydu. Výsledkem je situace, kdy se počty onemocnění rakovinou plic nezmění. V některých oblastech ale vyvolá spalování E85 zvýšení koncentrace ozonu, který je základní složkou smogu,“ říká Jacobson  v tiskovém prohlášení Stanfordovy university.


Ve světě se staví biopalírny, v kterých se má vyrábět biolíh z biomasy. Nejen ze zrna obilovin bohatého na snadno zkvasitelný škrob, ale i z celulózy, hemicelulózy a ligninu rozložených na jednodušší cukry.

 

 


Vdechování ozonu vyvolává snížení vitální kapacity plic, zánět plicní tkáně. Navíc zhoršuje astma a narušuje imunitní obranu. Podle Světové zdravotnické organizace zabíjí ozón a další složky smogu ročně asi 800 000 lidí.

 

Zvětšit obrázek
Města, jako je Los Angeles, se ale díky biolihu dopracují k ještě většímu smogu, než jaký je trápí dnes.

 




„Podle naší studie  zvýší používání E85 počet úmrtí spojených s účinky ozónu v celoamerickém měřítku o 4% a v Los Angeles dokonce o 9% nad hodnoty, jakých by tato úmrtí dosáhla, kdyby se i nadále jezdilo jen na benzín,“ tvrdí Jaconson.

 

 

 



Podle studie stoupnou při používání E85 i počty lidí stižených těžkými astmatickými záchvaty. Zvýší se i počty lidí hospitalizovaných se závažnými plicními onemocněními. Přitom je celkem jedno, z čeho a jak se biolíh bude vyrábět.

Zvětšit obrázek
Přibude astmatických záchvatů …

 

 





„Dneska se masivně investuje do výroby biolihu, ale my jsme zjistili, že používání E85 bude mít za následek přinejmenším stejné zdravotní problémy, jaké má používání benzínu. To má na svědomí ročně v USA asi 10 000 předčasných úmrtí.

Zvětšit obrázek
… a neubude rakoviny plic.






 Musíme si proto klást otázku: Když nám biolíh nepřináší žádné zlepšení zdravotní situace, máme jeho rozvoj spolu s dalšími biopalivy i nadále podporovat?“

 

 


A laik se možná trochu naivně zeptá zastánců biopaliv: „Kam se poděl princip předběžné opatrnosti?“

 


 
Pramen:
Stanford University, WHO, Environmental Science & Technology

 


Autor: Jaroslav Petr
Datum:19.04.2007 17:27