O.S.E.L. - Šatovník amakihi vstal z mrtvých
 Šatovník amakihi vstal z mrtvých
Názorná ukázka toho, že genetická variabilita se vyplácí.

Šatovník amakihi

Nížinná populace havajských pěvců šatovníků amakihi balancovala na pokraji zániku. Hlavní důvod vymírání těchto endemických pěvců byla na ostrovy zavlečená ptačí malárie, kterou roznášejí komáři. Horská populace šatovníků je v relativním bezpečí, protože chladnější klima hor komárům nesvědčí a malárie zde proto nepředstavuje významnou hrozbu. Nížinná populace se zdála odsouzena k vymření. Proto ornitology velice překvapilo, když zjistili že se počty šatovníků amakihi v nížinných oblastech opět zvyšují. Původně vědci předpokládali, že jde o horské šatovníky, kteří pronikají na uvolněná území. Genetické analýzy ale prokázaly, že tomu tak není. Základ prosperující populace nížinných amakihiů položili ptáci z původní nížinné populace, kteří nesou geny zvyšující odolnost k ptačí malárii.

I tento případ dokazuje, jak je důležité, aby si volně žijící populace udržely co nejvyšší genetickou rozmanitost, protože pak existuje šance, že se aspoň někteří jedinci vyrovnají s náhlou změnou a přežijí. Nížinná populace amakihiů teď ale prošla drastickou redukcí (tzv. bottleneck čili „hrdlo láhve“) a dá se předpokládat, že pro příští kritické situace už tak dobře geneticky vybavena nebude.

Pramen: Molecular Ecology