O.S.E.L. - Kosmopolitní stopaři na Darwinově prachu
 Kosmopolitní stopaři na Darwinově prachu
Analýza prachu odebraného Darwinem a dalšími badateli prozrazuje vzdušné cestování mikroorganismů bez ohledu na moderní vymoženosti naší civilizace.

Darwinova zlidovělá loď H.M.S. Beagle, s níž cestoval a sbíral vzorky všeho možného. Kredit: La Contraescuela.

Mikroorganismy jsou tak maličké, že na rozdíl od nás létají úplně sami. I když se to na první pohled nezdá, tak je atmosféra Země plná nepatrných vzduchoplavců, kteří se pohybují se vzdušnými proudy.

Občas jsou tak vysoko, že to některé učence svádí k myšlence, že přiletěly z vesmíru. Před pár lety našli ve vzorcích pocházejících z stratosféry 41 kilometrů nad indickým Hajdarábádem běžné pozemské bakterie Bacillus simplex a Staphylococcus pasteuri a spolu s nimi ještě houbu Engyodontium album.

FIRST, projekt NASA pro balónový průzkum troposféry. Kredit: NASA.

Tropopauza se údajně příliš nemíchá s nižšími vrstvami atmosféry a tak si někteří lidé mysleli, že to dokazuje rozsáhlý bakteriální život v okolním vesmíru. Bohužel, daleko jednodušší a velmi pravděpodobné je, že nefunguje předpoklad o izolovanosti troposféry. Na druhou stranu to ale pěkně ukazuje dobré letecké schopnosti našich domácích mikroorganismů, které se dostávají i do docela velkých výšek. Nakonec není tak úplně od věci představa, že život ve vesmíru skutečně je, ale ten náš, nikoliv cizí.

V dnešní době posedlé tím, jak lidstvo strašlivě mění své okolí, se občas předpokládá, že za pohyb mikroorganismů v atmosféře můžeme především my se svými letadly, balóny, atd. Že tomu tak zcela jistě není, dokládá nápaditý výzkum, který nedávno se svými kolegy uskutečnila Anna Gorbushina z Carl-von-Ossietzky University v německém Oldenburgu. Napadlo je analyzovat vzorky prachu, které nasbíral Charles Darwin a další lidé před zhruba 200 lety.

Prašná bouře v údolí Bodélé očima satelitu. Kredit: NASA.

Geochemické analýzy potvrdily, že vzorky obsahují prach pocházející ze západní Afriky, který se dostal až do Karibiku. Kromě prachu v nich byla i spousta mikrobů, například řada druhů eubakterií a askomycety. Je jasné, že pro tyhle organismy není problém dlouho přežívat v atmosféře a směle cestovat mezi kontinenty.

Prach se do atmosféry dostává neustále z mnoha různých zdrojů, velmi mocné jsou v tomhle ohledu prašné bouře na Sahaře, které údajně každý rok dopraví do Amazonie 50 miliónů tun prachových částic. Největším zdrojem prachu je přitom slavné čadské údolí Bodélé na jižním okraji Sahary.

S prachovými částicemi se do atmosféry dostávají i bakterie a další mikroorganismy, přičemž jen některé se dostanou přes moře. Není to ale zase nic moc výjimečného. Podle všeho k takovým přeletům dochází během historie Země neustále a je to i jedna z příčin toho, že většina mikroorganismů má ohromné areály rozšíření a mnoho z nich se najde doslova po celé planetě.

Pramen:  ScienceDaily 5.12.2007, Wikipedia