O.S.E.L. - SARS - 14. května
 SARS - 14. května
Dobrá stopa pro vývoj léku?

Látky, které blokují virové enzymy ze skupiny proteáz, se zdají být nadějné pro vývoj léků proti SARS. Oznámil to tým německých biologů vedený Rolfem Hilgenfeldem ve vědeckém týdeníku Science. Vědci nepracovali přímo s virem vyvolávajícím SARS ale s dvěma jeho „příbuznými“. Jeden vyvolává rýmu u lidí a druhý je původcem průjmového onemocnění prasat. Jejich proteázy jsou však proteáze původce SARS velmi podobné. Zablokování proteázy potlačí množení viru. Bohužel, látka, která to zvládá, je zároveň silně toxická. V současné době je ale v klinických zkouškách preparát firmy Pfizer proti rýmě vyvolané rhinovirem, který rovněž blokuje virovou proteázu a zatím se u něj neprojevily nežádoucí vedlejší účinky. Molekuly obou „blokátorů“ se vzájemně velmi podobají a tým Rolfa Hilgenfelda doufá, že během několika měsíců získá na základě jejich srovnání nový „blokátor“ schopný bojovat s původcem SARS bez negativních vedlejších účinků.
Čína bojuje se SARS poněkud prozaičtějším způsobem – zákazem plivání na zem.

Obrázek z ulic Pekingu. Žena podezřelá z onemocnění zápalem plic SARS nejprve odmítala odvoz do nemocnice k vyšetření, ale nakonec jí nezbylo nic jiného, než se podřídit. Čína stále ještě nevidí „světlo na konci tunelu“.

Zaměstnanci obchodů na Tajvanu si musejí před nástupem do práce změřit teplotu.

Datum:14.05.2003