O.S.E.L. - Vnímavost k tuberkulóze je geneticky determinována
 Vnímavost k tuberkulóze je geneticky determinována
Na chromozomu X se nachází gen, který ovlivňuje pravděpodobnost, zda člověk dostane tuberkulózu. Podle výzkumníků z Leiden University Medical Center, Radboud University Nijmegen a institutu v Singapuru a Indonézii to částečně vysvětluje rozdíly v náchylnosti mezi muži a ženami a také mezi odlišnými populacemi.

Pravděpodobnost, zda člověk dostane tuberkulózu plic je určována i tím, kterou z variant genu pro toll-like receptor 8 (TLR8) má ve své genetické výbavě. Stejně jako další toll-like receptory, tak i TLR8 je zapojen do procesu rozpoznávání patogenů a následné aktivace imunitního systému.

Původci tuberkulózy jsou fotogeničtí…, ale nebezpeční…

Proč jsou muži ohroženi častěji?
Je to způsobeno tím, že se tento nově identifikovaný gen pro TLR8 nachází na pohlavním chromozómu X. A protože ženy mají tyto chromozomy dva a muži pouze jeden, tak mají ženy dvakrát větší pravděpodobnost, že budou mít alespoň na jednom chromozómu účinnou variantu tohoto genu. Tím se dá snadno vysvětlit, proč se tuberkulóza častěji vyskytuje u mužů než u žen.

Profesor Tom Ottenhoff z LUMC k tomu říká: „Muži s tou variantou genu, která představuje nejvyšší riziko, byli tuberkulózou postiženi dvakrát častěji. Jiná varianta tohoto genu se jeví, jako dobrá ochrana proti tuberkulóze. Pozorovali jsme stejný trend i u žen.“ Tyto výsledky byly podpořeny i druhou studií, která probíhala v Rusku a také potvrdila spojení mezi TLR8 a TBC.

Národnostní odlišnosti

Profesor Tom Ottenhoff z LUMC: „Muži s rizikovější variantou genu jsou dvakrát více ohroženi, že dostanou TBC.“

Výzkumníci testovali nejenom DNA „pokusných“ osob, ale také vybrali 18 genů, které jsou známé svým zapojením do dědičné imunity. Tyto geny byly testovány u skupiny 750 Indonésanů. Polovina účastníků testu měla běžnou formu plicní tuberkulózy. „Zcela průkazné bylo, že měli ve své genetické výbavě právě tu „špatnou“ variantu genu TLR8, zatímco druhá polovina testovaných osob sice byla infikována, ale nemoc u nich nepropukla,“ vysvětloval Ottenhoff. „Krom toho se objevilo, že množství proteinu kódovaného genem TLR8 bylo zvýšeno během nemoci a během infekce napodobené u buněčných kultur v laboratorních podmínkách. To ukazuje, že tento gen hraje konkrétní úlohu právě při infekci tuberkulózou.“ Výzkumníci neobjevili, žádné zřejmé spojení pro ostatních sedmnáct testovaných genů.

Odchylka v genu kódujícím TLR8, která byla nyní objevena, posunuje výzkum na cestě k vysvětlení toho, proč bakterie tuberkulózy způsobují u některých lidí onemocnění a u jiných nikoliv. Právě tato odchylka v TLR8 by mohla také zodpovídat za etnické a národnostní rozdíly v náchylnosti k TBC. „Zejména některé indiánské kmeny jsou velmi náchylné k TBC,“ dodává Ottenhoff. „Může to být z toho důvodu, že odchylka genu TLR8, která způsobuje tuto vnímavost je v těchto domorodých kmenech častější než v jiných.“

Je zapojeno více genů?
Pouze pět až deset procent lidí dostane TBC po té, co se setkají s původcem choroby – Mycobacterium tuberculosis. To je důvodem pro dlouho trvající předpoklad, že existují genetické rozdíly mezi jednotlivými lidmi, které určují jejich citlivost k TBC. „Gen, který byl nyní identifikován, sice znamená další krok na cestě k poznání této vnímavosti, nicméně určitě existuje mnohem více genů, které vzájemně působí na ovlivnění rizika propuknutí TBC. To musí potvrdit další výzkum,“ dodává Ottenhoff.

Dokument byl publikován v časopise PLoS Genetics.

Zdroj: Universiteit Leiden