O.S.E.L. - Neradostný osud slonů v zoo
 Neradostný osud slonů v zoo
Zvířata chovaná v zajetí se obvykle dožívají delšího věku než jejich divocí příbuzní ve volné přírodě. Pro slony to neplatí. V zajetí netrpí nedostatkem potravy a jsou uchráněni před přirozenými nepřáteli a pytláky. Přesto hynou v podstatně nižším věku. Úmrtnost slonů v zajetí je dokonce vyšší než jejich porodnost.

Populace slonů chovaná v zoologických zahradách by čelila vymření, kdyby nebyla doplňována o nová zvířata odchycená v přírodě. Platí to jak pro slony africké tak i slony indické.

Georgia Mason: „V zajetí sloni umírají dříve než zestárnou“.

Alarmující bilanci chovu slonů v zoo odhalil mezinárodní tým vědců vedený kanadskou zooložkou Georgií Masonovou z University of Guelph. Výsledky jejich analýz zveřejnil prestižní vědecký týdeník Science.

Dospělí sloni chovaní v zajetí umírají dříve než stačí zestárnout. Špatně se rozmnožují a když už samice porodí mládě, je jeho osud nejistý.  Úmrtnost mláďat je v zajetí neúnosně vysoká. Samice slona afrického se v evropské zoo dožije obvykle necelých sedmnácti let. V africkém národním parku Amboseli je průměrný věk samic umírajících přirozenou smrtí 56 roků.

V ZOO se samice slona dožije necelých sedmnácti let. [Foto slona afrického v nejmenované evropské Zoo: Born Free Foundation / Chris Draper]

Pokud jsou do kalkulací zahrnuti i sloni, které v národním parku Amboseli zabili lidé, klesne průměrný věk samic divoké populace na 36 roků. I to je ale výrazně vyšší věk, než jakého se dožívají slonice v zajetí. Podobný trend je patrný u slonů indických. Sloni narození v zajetí se obvykle nedožijí ani dvaceti let. Sloni využívaní pro těžbu dřeva  v barmských pralesích se dožívají v průměru 42 roků.

Analýzy naznačují, že kritické jsou pro slony chované v zoo první tři až čtyři roky života. Právě v tomto období se rozhodne o tom, že v zajetí chovaný slon předčasně zemře. Zdá se, že sloni trpí v zajetí stejnými problémy jako současné lidstvo. Mají málo pohybu a konzumují velká množství kaloricky vydatné potravy. Mnoho v zajetí chovaných slonů trpí obezitou a vším, co k tomu patří. Významným negativním faktorem je i stres. V přírodě žijí samice s nedospělými mláďaty ve stabilních rodinách vedených nejzkušenější samicí. V zajetí se však samice stěhují z jedné zoo do druhé v průměru každých sedm let. Opakovaně tak podstupují stresující sžívání s novým kolektivem. O tom, že je to pro ně obrovská zátěž, svědčí výmluvně fakt, že nejčastěji samice umírá záhy poté, co byla zařazena do nové  skupiny zvířat.
Masonová vyzývá k zastavení importu slonů z Afriky i Asie do zoologických zahrad v Evropě a Americe. Ráda by také viděla omezení  transportu slonů mezi jednotlivými zoologickými zahradami na minimum.

Datum:19.12.2008 11:30