O.S.E.L. - Genetici přepočítali horské gorily
 Genetici přepočítali horské gorily
Nepříjemným překvapením skončilo sčítání goril horských v ugandském národním parku Bwindi, jež využilo analýz DNA. Vymírajících lidoopů zde žije méně, než se ochránci přírody domnívali.

Národní park Bwindi

Národní park Bwindi je vedle konžského národního parku Virunga jediným místem, kde ještě žijí gorily horské ve volné přírodě.

Katerine Guschanski: „Analýza DNA z trusu umožňuje určit přesný počet goril žijících na daném území.“

Přísně chráněnou rezervaci o rozloze 331 kilometrů čtverečních mělo obývat 336 těchto vzácných lidoopů. Stavy goril se určují podle počtu hnízd, které si gorily staví každý večer pro přespání, a podle množství výkalů. Každá gorila stráví noc ve svém vlastním hnízdě a ráno se z něj vykálí. Zooložka Katerina Guschanski z Ústavu Maxe Placka pro evoluční antropologii v Lipsku se pokusila počítání goril zpřesnit. Analyzovala DNA odebranou z každé hromádky trusu nalezené ráno u opuštěných gorilích hnízd. Použila metodu genetického otisku, s jejíž pomocí kriminalisté identifikují oběti trestných činů či pachatele. Každá gorila má jedinečnou kombinaci vybraných úseků DNA a ta ji jednoznačně charakterizuje. Záměna není možná.

Nová metoda ukázala, že v národním parku Bwindi žije pouze 302 goril. Původní metoda sčítání zvířat je nepřesná. Využití molekulární genetiky pro identifikaci jednotlivých zvířat a pro přesné určení jejich počtů se prosazuje v ochraně ohrožených druhů stále častěji. Čínští vědci například podobným postupem výrazně zpřesnili sčítání pand velkých.
„Předpokládali jsme, že si každá gorila staví na noc jen jedno hnízdo, ale nyní je jasné, že si některé gorily staví hned několik hnízd,“ řekla Katerina Guschanski v rozhovoru pro britský časopis New Scientist.

U mnohem početnějších goril nížinných už vědci stavbu několika hnízd zpozorovali. Rozšíření tohoto zvyku mezi gorily horské je novinkou. Důvodů pro výstavbu dalšího hnízda může být hned několik. Gorily si například urychleně budují náhradu za hnízdo, do kterého jim zespodu prosákla voda. Především mladší, nezkušená zvířata někdy shledají, že se jim hnízdo nepovedlo a neleží se jim v něm dost pohodlně.  Obvykle se nepokoušejí takové hnízdo vyspravit, ale pustí se rovnou do výstavby nového.

V neproniknutelném porostu parku Bwindi

Korekce počtu goril na území národního parku Bwindi vrhla vážné pochyby na optimistická čísla dokazující, že populace horských goril pomalu roste. V roce 1997 napočítali vědci v Bwindi pomocí staré metody 300 goril. V roce 2003 stanovili jejich počet na 320. Na žádný z těchto údajů se však už vědci nemohou spolehnout.

…žije pouze 302 těchto vzácných lidoopů. (Foto: K. Guschanski)

„Nevíme, co se s populací  goril v parku Bwindi děje, zda roste nebo se zmenšuje,“ říká Katerine Guschanski. „Nejmenší chyby se dopustíme, když budeme předpokládat, že populace goril je stabilní. Na potvrzení si ale budeme muset ještě čtyři neb pět let počkat. Teprve pak budeme moci rozhodnout, co by se mělo s těmito zvířaty  dále dělat.“

V národním parku Virunga žije zřejmě kolem 380 goril horských. Správností tohoto údaje jsou si vědci mnohem jistější, protože virunžské gorily jsou lépe přivyklé na kontakt s lidmi a lze je proto počítat přímo.

Datum:28.01.2009 10:37