O.S.E.L. - Nasikabatrachus sahyadrensis
 Nasikabatrachus sahyadrensis
V Indii byla objevena živoucí fosílie – „poslední zástupci žab, které skákaly po nohách dinosaurům“.

Biologové objevili dosud neznámý druh žab, který  přežil z doby dinosaurů až do dneška. O žijící fosílii z dávnověku informovala většina zahraničních odborných biologických periodik, neboť nález bývá označován jako objev století. Zasloužil se o něj belgicko- indický tým – Franky Bossuyt a S.D. Biju.

Nasikabatrachus sahyadrensis. Černo fialová žába je sedm centimetrů dlouhá. Tvarem těla připomíná nafouklou koblihu. Její tlamička připomíná krtka. Od ostatních žab se liší natolik, že tvoří novou čeleď.

Biologové nový druh žab našli v odlehlých horách Western Ghats v Jižní Indii. V údolích zde roste tropická vegetace a tuto oblast považují vědci za slibnou i z pohledu dalších objevů jedinečných, nikde jinde se nevyskytujících, rostlin. Zároveň ale upozorňují, že lokalita je silně ohrožena. Ohrožují ji zemědělci. Z původní rozlohy zdejších tropických lesů jich zbývá již jen pouhá desetina.

Dosud biologové dělili bezocasé obojživelníky do 29 čeledí. Známo je 4800 druhů a většina z nich byla objevena v 18. a 19. století. Objevy nových druhů se dějí stále. Většinou se ročně objeví kolem 70 nových druhů, ale v naprosté většině jde vždy druh příbuzný s jinými známými druhy. V tomto případě je nový druh anatomicky natolik odlišný, že se jedná o novou dosud neznámou čeleď. Vědci vůbec netušili, kteří živočichové budou jejich nejbližšími příbuznými. Pomohly srovnávací studie na podobnost genomů.  Provedený  rozbor DNA nově objevených žab  odhalil,  že jejich nejbližšími, ale vzdálenými, příbuznými jsou malé žáby z ostrovů Seychelly  v Indickém oceáně u břehů Afriky. Od lokality výskytu , které jsou vzdáleny  3000 km. Změny DNA obou druhů datují jejich společného předka do doby  před 130 miliony let. Oba druhy se tedy od sebe oddělily ještě předtím, než se Seychellské ostrovy odlomily od Indie. Časopis Nature píše o objeveném druhu žáby jako o"posledním zástupci druhu žab, které skákaly po nohách dinosaurům".

Žáby sooglossidae jsou podle srovnávací DNA  analýzy nejbližšími příbuznými nově objeveného druhu.

"Nejbližší příbuzní" nyní objeveného druhu, který byl pojmenován Nasikabatrachus sahyadrensis, stále žijí na Seychelských ostrovech, sdělil Franky Bossuyt z bruselské Svobodné univerzity a jeho indický kolega S. D. Biju. Podle nich se tak potvrzuje hypotéza, že mezi Seychelskými ostrovy a Indií existovalo biogeografické spojení.

I když některé komentáře srovnávají nález s "objevem století" z roku 1938, kdy se o velký rozruch postarala informace o dlouho vyhynulé prarybě, jsou i odborníci, jako je například Němec Stefan Lötters, který je odborník na žáby a tvrdí, že pražáby, z nichž některé přežily dodnes, jsou ještě daleko starší než nyní objevený druh Nasikabatrachus sahyadrensis.

Datum:23.10.2003