O.S.E.L. - Fosílie gigantického sauropoda
 Fosílie gigantického sauropoda
...aneb argentinský paleontologický bulvár opět v akci

V roce 2000 byly v argentinské provincii Neuquén, proslulé svými úžasnými fosíliemi dinosaurů i jiných křídových obratlovců, objeveny pozůstatky jednoho z největších známých dinosaurů. Gigant, který zde žil asi před 91-87 miliony let, tedy v období svrchní křídy, byl v roce 2007 popsán jako Futalognkosaurus dukei (rodové jméno pochází z jazyka domorodých obyvatel Mapudungun a znamená "velký ještěří vůdce"). Obří býložravý dinosaurus žil v době, kdy v Patagonii vládlo tropické podnebí, jak nasvědčují nálezy zkamenělých ryb a vegetace ze stejné lokality. Zmíněný sauropod patřil mezi titanosaury, mezi kterými byly už dříve objeveni giganti ohromných rozměrů (např. další argentinské rody Argentinosaurus, Puertasaurus, Antarctosaurus, Argyrosaurus).

Rekonstrukce futaloňkosaura, jednoho z největších známých živočichů všech dob. Mohl dosáhnout délky až 34 metrů, tedy jako osm nebo devět osobních automobilů za sebou. Kredit: ArthurWeasley, Převzato z Wikimedia Commons

Stejně jako zmíněné rody přesahoval nejspíš i futaloňkosaurus délkou magických 30 metrů a patřil tedy mezi tzv. megasauropody. Konkrétní odhady délky se pohybují mezi 32 a 34 metry, což z tohoto pořízka činí jednoho z nejdelších známých obratlovců vůbec (pouze asi dva další známí dinosauři byli s jistou mírou pravděpodobnosti delší). Jen krk tohoto sauropoda měřil na délku kolem 10,6 metru a trup necelých 5 metrů. Hmotnost se pak pohybovala v desítkách tun, zřejmě však přesáhla hranici 60 tun. Tyto údaje jsou nicméně značně nejisté, přestože futaloňkosaura známe jako jediného zástupce obřích sauropodů podle poměrně zachovalé a kompletní kostry (odhaduje se, že ze tří objevených jedinců bylo získáno kolem 70% původních kosterních elementů). Výjimkou je snad jen nový exemplář svrchnojurského diplodocida supersaura s přezdívkou Jimbo, který má být rovněž kompletní asi ze 60 až 70 procent.

Proč ale vznikl tento příspěvek, ptáte se? Důvod je prostý – poprvé po dvou letech od popisu dinosaura máme možnost pokochat se fotografiemi obřích částí kostry tohoto obra o hmotnosti menšího sloního stáda (viz první odkaz pod textem). Na zmíněných fotografiích v odkazu vidíme (od shora dolů) pánevní oblast dinosaura s kyčelními kostmi o šířce asi 2,4 metru, dále krční obratel, část páteře s dorzálními obratli a na poslední fotografii dole kost sedací a stydkou. Jak praví popisky, Juan Porfiri (stojící u všech zobrazených fosílií) měří na výšku 175 cm, což dává lepší představu o reálné velikosti zkamenělin. Je zcela zřejmé, že před desítkami milionů let kráčeli po pevninách naší planety ohromní tvorové, přesahující svojí velikostí a bizarností snad i ty nejdivočejší představy autorů pohádek a mýtů.

https://svpow.wordpress.com/2009/10/20/futalognkosaurus-was-one-big-ass-sauropod/ (článek s fotografiemi na blogu SVPOW)