O.S.E.L. - Čelistní kloub z kmenových buněk
 Čelistní kloub z kmenových buněk
Zatím jen z buněk potkana vypěstovali vědci kloub, který by mohl jednou pomoci lidem, kteří mají potíže s „panty“.

Tým biologů z University of Illinois v Chicagu vedený Jeremym Maem napsal další kapitolu do utěšeně se rozrůstající knihy nadepsané „Tkáňové a orgánové inženýrství“. Vypěstovali  v laboratoři  hlavici čelistního kloubu. Použili k tomu tzv. dospělé kmenové buňky. Těch se v našem těle vyskytuje široká škála a mají na starosti především obnovu opotřebených či poškozených tkání a orgánů. Čas od času ale zvládají i úlohy, které nemají v „popisu práce“. Například mezenchymální kmenové buňky kostní dřeně se umějí za vhodných podmínek „rekvalifikovat“ do mnoha profesí, jež nemají s kostí a kostní dření nic společného.

Jeremy Mao izoloval mezenchymální kmenové buňky z kostní dřeně potkanů a nechal je v laboratoři proměnit na buňky tvořící kost a buňky tvořící chrupavku. Pak tyto buňky nasadil na speciální polymer, který buňkám skýtá dobrou oporu a dovoluje jim příjem živin a odvod zplodin látkové výměny. Polymerovou „placku“ z jedné strany „namazal“ kostitvornými buňkami a z druhé strany buňkami tvořícími chrupavku. Pak oboustranně „namazanou placku“ vytvaroval ve formě do tvaru kloubní hlavice a dal buňkám čas, aby ukázaly co umějí. Buňky se činily a po čase zcela prorostly polymerem a vstřebaly ho. Vytvořily útvar podobný kloubní hlavici s kostí uvnitř a chrupavkou na povrchu.

Je to jistě úspěch, ale k „náhradním pantům“ pro lidi s poškozeným čelistním kloubem máme stále ještě hodně daleko.

Datum:07.12.2003