O.S.E.L. - Korejci mají klony skotu odolné k BSE
 Korejci mají klony skotu odolné k BSE
Profesor Hwang Woo-suk z university v jihokorejském Soulu oznámil existenci klonů skotu odolných vůči BSE.

BSE patří mezi prionové choroby, které vznikají poté, co se v těle živočicha „zašmodrchá“ jeho vlastní neškodná bílkovina (tzv. prionový protein) a vytvoří bílkovinnou infekční částici zvanou prion. Prion slouží jako matrice pro šmodrchání dalších zdravých molekul prionového proteinu. Přeměnu prionového proteinu na prion je provází blíže neurčené toxické „meziprodukty“, které devastují nervovou tkáň. Choroby vyvolané priony jsou smrtelné a neléčitelné.

Korejci zopakovali u skotu dřívější pokusy na myších. Při těch vědci vnesli do dědičné informaci myší gen pro úsek prionového proteinu, který je odolný vůči „šmodrchání“. Zvířata, v jejichž těle se tvořila extrémně vysoká množství tohoto „nešmodrchavého“ proteinu netrpí žádnou újmou a jsou odolná vůči nákaze priony.
Na vzniku klonů se podílelo 130 vědců z Koreje, Japonska a USA. Skot prošel pětiletými testy v Japonsku, kde byla zvířata úmyslně infikována priony Ani jeden z klonů neonemocněl. Celý postup bude kryt celosvětovým patentem.
Korea oficiálně nepatří mezi země s výskytem BSE, ale to je podle všeho jen otázka času. Japonsko, kde se skot chová za velmi podobných podmínek a kam byla stejně jako do Koreje v devadesátých letech dovážena priony kontaminovaná masokostní moučka z Británie, už vykázalo 9 případů BSE.

Korejským chovatelům skotu svitla naděje – jejich skot by mohl být odolný vůči BSE.

Datum:12.12.2003