O.S.E.L. - O mnišském řádu, pivu, dalekohledu a exoplanetách
 O mnišském řádu, pivu, dalekohledu a exoplanetách
Tyto navzájem zdánlivě nesouvisející pojmy spojuje anglický výraz „TRAPPIST“

Trappist jako mnich, Trappist jako pivo

Římskokatolický mnišský řád Trapistů byl nazvaný podle kláštera La Trappe ve Francii, kde v 17. století vznikl. Oficiálně se jmenují Řád cisterciáků přísné observance (Ordo Cisterciensis Strictioris Observantiae, O.C.S.O.). I když jde o přísnou, kontemplativní řeholi, její jméno proslavil druh piva Trappist beer. Nakonec, proč ne. Nad sklenicí s pivem se rozjímá lépe. Na světě jenom sedm (šest v Belgii a jeden v Nizozemí) ze 171 trappistických klášterů má pivovar s oprávněním pivo pod touto značkou oficiálně vařit.

Jean Manfroid, ředitel výzkumu projektu TRAPPIST Kredit: stránky TRAPPIST

TRAPPIST jako projekt na vyhledávání extrasolárních planet

TRAPPIST je i akronym pro TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope – malý dalekohled pro vyhledávání planet a planetesimál metodou transitní fotometrie. Jde o projekt Katedry astrofyziky, geofyziky a oceánografie na belgické Universitě v Lutychu, ale zdejší vědci v něm úzce spolupracují i se švýcarskou Observatoří v Ženevě. Jak sám název napovídá, cílem projektu TRAPPIST jsou planety mimo naší Sluneční soustavy, ale i komety, které se v ní prohánějí. Hlavním přístrojem je malý automatický dalekohled, umístěný na Evropské jižní observatoři (ESO) v čilském pohoří La Silla, 12 000 km daleko od svého belgického řídícího centra. Průměr zrcadla má jenom 60 cm a celý váží jako hubenější Evropan - 75 kg. O 10 kg je těžší samotná montáž, která zajišťuje jeho přesné navádění. Snímací CCD kamera má čip s maticí 2048 x 2048 pixelů, přičemž na jeden připadá 0,64 obloukových sekund, tedy celé pole zachytí fotony z oblasti 22 x 22 obloukových minut.

Úkoly projektu:
- Pomocí citlivé fotometrické metody pátrat po přechodech extrasolárních planet před mateřskými hvězdami. Cíle budou vybrány podle výsledků jiných projektů, které vyhledávají exoplanety měřením změn radiálních rychlostí hvězd (tedy změn ve spektru záření, které způsobuje Dopplerův efekt, když mateřská hvězda obíhá okolo společného těžiště binárního systému s její exoplanetou).

- Rozlišit skutečné exoplanety od zákrytových dvojhvězd.

- Detailním rozborem fotometrických údajů určit velkost sledované „transitní“ exoplanety.

- U velkých plynných obrů, takzvaných horkých Jupiterů, měřením v blízkém infračerveném oboru spektra určit teplotu, složení a albedo povrchové vrstvy plynů (atmosféry).

Dalekohled TRAPPIST – malý, ale s velkým posláním. Kredit: projekt TRAPPIST

- V spolupráci s projektem HARPS (High Accuracy Radial velocity Planetary Search project) vyhledávat méně hmotné planety obíhající okolo červených trpaslíků (malých, relativně chladných hvězd s poloviční hmotností v porovnání se Sluncem).

- A samozřejmě vyhledávat nové, dosud jinou metodou neobjevené planety přecházející před zářivým kotoučem své mateřské hvězdy.

Dalekohled TRAPPIST poprvé otevřel své jasnozřivé oko a uviděl obrovskou zářivou Tarantuli. Kredit: ESO

Co se komet týče, dalekohled TRAPPIST bude pravidelně sledovat ty, které bude mít na jižní obloze v dohledu. Jednou týdně u každé změří kolik a jakých plynů se z ní uvolňuje (radikály OH, CN, C2, C3, NH2, jako i ionty CO+ a H2O+). U slabších komet pomůže zjistit i množství uvolňovaného prachu. To umožní lépe zmapovat chemické složení různých komet a snad i více porozumět ranému vývoji Sluneční soustavy. Pro tato pozorování je dalekohled vybaven velkými úzkopásmovými filtry, vyvinutými v NASA speciálně pro výzkum komet, konkrétně úžasné Hale-Bopp v roce 1997.

Pětistá exoplaneta čeká za dveřmi na svůj objev

Bellerofontes byl antický hrdina, vnuk Sisyfa, kterého řečtí bohové zachránili před pomstou a křivým obviněním odmítnuté Antey. Darovali mu okřídleného koně Pegase. Proto když v roce 1995 byla ve vzdálenosti asi 50 světelných let, v souhvězdí Pegase identifikována první exoplaneta, byla podle Bellerofonta pojmenována. Podobá se spíše Slunci než Zemi, je to plynný obr, který gravitačně cloumá svou hvězdou, okolo které obíhá, tak, že změny její radiální rychlosti měřené ze Země ho spolehlivě odhalily.
Za 15 let se sbírka exoplanet rozrostla na 455 (8. června) a na stránce Extra-solar Planets Catalog najdete jejich aktuální počet i metodu, která vedla k nalezení.

Zdroje: stránky projektu TRAPPIST , Wikipedia