O.S.E.L. - Myši bez cholesterolu
 Myši bez cholesterolu
Myší mutanti, jejichž tělo si netvoří téměř žádný cholesterol jsou životaschopní. Jsou příslibem pro milióny lidí ohrožených sklerózou a infarktem, že se vědcům podaří najít účinné léky.

Cholesterol:

Stovky milionů lidí má zvýšenou hladinu cholesterolu. Jenom v samotných USA dosahuje jejich počet 105 milionů.  Jakmile se u člověka zvýší hladina cholesterolu, tukové usazeniny začnou ucpávat artérie. Postupující ucpávání cév s sebou nese riziko aterosklerózy, srdeční nedostatečnosti a infarktu.

Zdravá arterie

Arterie ucpaná sklerotickými pláty

Cvičení a zdravá strava hladinu cholesterolu snižují a přispívají ke snížení rizika cévních chorob. Pochopení fungování molekul cholesterolu by pomohlo vyvinout léky omezující jeho vysokou hladinu u osob u nichž  cvičení ani dieta nepomáhá a pomohlo by zachránit mnoho životů.

Cholesterol je jednou ze základních součástí buněčných membrán a prvkem komunikace mezi buňkami. Jeho nadbytek vede ke kardiovaskulárním problémům a jeho nedostatek je smrtelný. Od minulého týdne druhá část tradované poučky již neplatí. Postarala se o to Elena Feinstein z výzkumného centra  Quark Biotech z města Nes Ziona v Izraeli. Nedbala mýtů a  myši bez cholesterolu vytvořila! Tým lidí pod vedením Feinsteinové pozměnil myším gen (gen Dhcr24) který kóduje enzym účastnící se při tvorbě cholesterolu. Myš si tak ve svém těle může tvořit prekurzor cholesterolu (desmosterol), ale nikoli cholesterol. Protože myši bez cholesterolu se narodily, a živé, je to důkaz, že funkce cholesterolu může být v organismu nahrazena jinými molekulami.

Narozené „bezcholesterolové“ myšky byly o čtvrtinu menší než jejich vrstevníci, u nichž gen Dhcr24 nebyl knokautován. Narození myší ukázalo, že cholesterol není pro embryonální vývoj nezbytný. Myšky  ve vývoji zaostávaly, neboť pro ně bylo obtížné vstřebat tuk obsažený v myším mateřském mléce. Poté, co po odstavu zvířata začala dostávat žrádlo bohaté na uhlohydráty, jejich růst se zrychlil. I když k embryonálnímu vývinu cholesterol nezbytný nebyl, pro reprodukci se ukazuje být nepostradatelný. V současné době mají  myši bez cholesterolu za sebou první rok života.  Někteří odborníci sice namítají, že k narození myšek mohlo dojít pouze proto, že využívaly mateřský cholesterol, který do jejich oběhu přešel přes placentu z krve matky a že u lidí by (vzhledem k odlišnému typu placenty) nemohlo dojít.
Ale ať je tomu jakkoli, nikdo nepochybuje o tom, že geneticky modifikované myši jsou vynikajícím modelovým zvířetem a že přispějí k zodpovězení řady nejasností ohledně cholesterolu a tím ke zlepšení léčby lidí ohrožených vysokou hladinou cholesterolu.

Zdroje: Science, 302,2087, 2003 , The cholesterol Myths, Uffe Ravnskof, 2003