O.S.E.L. - Proč imunitní systém nenajde nádor?
 Proč imunitní systém nenajde nádor?
V nádorech je aktivován gen Stat3. Díky tomu vylučují nádory molekuly, jež nedovolují nastartovat v místě vzniku nádoru zánět...

Naše tělo má proti vzmáhajícím se nádorům řadu velmi účinných obranných mechanismů. Jedním z nich je imunitní systém. Ten v řadě případů pozná nádorové buňky jako cizí a udělá s nimi krátký proces. Jenže v některých případech je naše imunitní obrana ke vzmáhajícím se nádorovým buňkám nepříjemně nevšímavá. Tahle tolerance imunitního systému nás může stát zdraví nebo i život.

Tým vědců z University of South Florida College of Medicine a z H. Lee Moffitt Cancer Center & Research Institute vedení  doktorkou Hua Yu teď zjistil jednu z příčin „neviditelnosti“ zhoubných nádorů pro imunitní obranu.  V nádorech je aktivován gen Stat3, který patří do početné rodiny genů regulujících funkce dalších našich genů. Díky tomu vylučují nádory molekuly, jež potlačují dozrávání některých buněk imunitního systému a zároveň nedovolují syntézu molekul, jež by nastartovaly v místě vzniku nádoru zánět. Vědci nyní prověřují, jak široké spektrum genů je v nádorech aktivací genu Stat3 uvedeno do pohotovosti. Pro léčbu nádorových onemocnění se ale nabízí jako primární cíl gen Stat3. Tým z H. Lee Moffitt Cancer Center & Research Institute už vyvíjí preparáty, které by účinky genu Stat3 blokovaly. Podle předběžných výsledků by mohly tyto léky zabírat proti tak rozšířeným a nebezpečným typům nádorů, jako je rakovina prsu, prostaty nebo zhoubný melanom.

Zhoubný melanom patří k nejnebezpečnějším nádorům. Za své vražedné schopnosti vděčí kromě jiného i tomu, že dokáže ošálit imunitní systém, který jej nechává na pokoji.

Pramen