O.S.E.L. - Gregor Mendel
 Gregor Mendel
Před 180 lety se narodil Johan Gregor Mendel, zakladatel genetiky.

Před l80 lety se narodil syn chudého rolníka, pozdější opat brněnského augustiniánského kláštera, zakladatel genetiky Johan Gregor Mendel (*22. června 1822 - 1884).

Ke studiu dědičnosti jej přivedla snaha pomoci mnichům kláštera při křížení různých plodin. Jako fyzik hledal jednoduchá a jasná pravidla, která by bylo množno vyjádřit matematicky. Mendel se rozhodl sledovat vlastnosti, které se vyskytují jen ve dvou odlišných stavech (buď/anebo), a to byl geniální nápad. Ostatní vědci studovali takové vlastnosti, které se „rozpouštěly“ v potomstvu, například velikost. Mendel uveřejnil své výsledky v roce 1865, ale pochopení se dostaly až v roce 1900, kdy byly znovu objeveny. Tak se zrodil mendelismus a v roce 1909 také pojem „gen“, který byl prosazován k označení „dědičných částic“. V roce 1920 se zjistilo, že většina vlastností je řízena desítkami genů. Výsledná vlastnost pak vznikne složením účinku jednotlivých genů – proto to zdánlivé směšování a rozpouštění vlastností. Mendelismus se zpočátku zdál být v rozporu s darwinismem, protože vlastnosti typu buď/anebo nemohou vytvořit potřebné odchylky, se kterými zachází přirozený výběr. Objev mutací a další poznatky však darwinismus podpořily a syntézou darwinismu a genetiky vznikla teorie neodarwinismus.

Poněkud paradoxně působí, že Mendel, který svými objevy předběhl dobu, se celý život snažil o to, aby mohl učit na střední škole. Několikrát se pokoušel udělat zkoušky ale nikdy neuspěl, nejhorší známky měl údajně z biologie...