O.S.E.L. - Kdo má krysu doma, ani neví, co má
 Kdo má krysu doma, ani neví, co má
Máte doma jako mazlíčka laboratorního potkana? A svítí mu zeleně očička? Pak máte s vysokou pravděpodobností zaděláno na průšvih.

Zdánlivě mu svítí mu jen očička. Ve skutečnosti svítí celý. (Kredit: M. Těhník)

Jak zjistila Česká inspekce životního prostředí, vyskytli se mezi českými zájmovými chovateli potkanů zvířata, která jsou geneticky modifikovaná. Potkani mají v dědičné informaci gen mořské medúzy Aequorea victoria, podle kterého se vytváří tzv. zeleně fluoreskující protein. Chovatel nemusí o téhle zvláštnosti svých mazlíčků ani vědět, protože protein se výrazněji projevuje jen po nabuzení ultrafialovým světlem. V normálním světle je patrná zelená barva oka, která pochází ze sítnice. Jak se tihle potkani do českých chovů dostali, je zatím záhada. Co je ale nad slunce jasnější, je fakt, že každý, kdo takové potkany chová, daruje, prodá a nemá na to povolení od Ministerstva životního prostředí, porušuje  zákon 78/2004 Sb. o nakládání s geneticky modifikovanými organismy. O promenádě s takovým potkanem na veřejnosti nemůže být už vůbec řeč, protože i s povolením ministerstva se smějí chovat jen ve speciálních uzavřených viváriích.  Za vážné prohřešky proti zákonu 78/2004 Sb. může být udělena pokuta až do výše 5 milionů korun.

Zeleně fluoreskující protein dodává buňkám bakterií, rostlin i zvířat, včetně potkanů, nápadnou zelenou barvu viditelnou po nabuzení ultrafialovým světlem. Tyto „svítící“ organismy jsou  používány celkem hojně ve výzkumu. Používají je i čeští vědci. Potkani se používají například pro studium osudu transplantovaných buněk, protože v těle nesvítícího příjemce lze buňky svítícího dárce celkem snadno odhalit a sledovat jejich osudy.
Zeleně svítící potkani nejsou objektivně o nic nebezpečnější než většina jiných kmenů laboratorního potkana. Přesto je jejich chov vážným přestupkem, který nebude Česká inspekce životního prostředí tolerovat. Pokud tedy máte doma zelenooké krasavce, bez paniky a strachu jejich chov ukončete. Zaměřte se na chov nějakého jiného kmene a doufejte, že nebude geneticky modifikovaný, protože některé modifikace nejsou  tak „nápadné“ jako celkem nenápadné projevy genu pro zeleně fluoreskující protein.

Pod UV světlem září hlavně holé části těla bez chlupů - tlapka   ocas

Foto: ing. Martin Těhník, Česká inspekce životního prostředí

Česká inspekce životního prostředí.
Geneticky modifikované organismy.