O.S.E.L. - Jak rostou nervové buňky v dospělém mozku
 Jak rostou nervové buňky v dospělém mozku
Studie březnového vydání časopisu Brain Research ukazuje, jak a z čeho nové neurony v dospělém mozku rostou.

V oblasti výzkumu mozku bylo možno v poslední době zaznamenat řadu významných poznatků. Jmenovat si zaslouží například  práce výzkumníků z univerzity z Minnesoty, které dokázaly, že kmenové buňky kostní dřeně mohou dát vznik nervovým buňkám. S dalšími poznatky nyní přichází kolektiv pracovníků z  Kalifornské univerzity, který pod vedením prof. Ribaka přispěl k poznání, jak nově vzniklé neurony v dospělém mozku rostou a integrují se do oblasti, která je charakteristická tím, že zajišťuje učení a paměť.
Ribakova studie byla učiněna u potkanů. On a jeho kolegové studovali rodící se neurony aby zjistili, kdy se formují vzájemné spoje, tedy období, kdy se neurony stávají funkční součástí mozkové soustavy.

Profesor anatomie a neurobiologie Charles E. Ribak zkoumal jak nervové buňky dospívají v hippocampu – oblasti mozku, který má na starosti učení a pamatování si a zjistil, že nové neurony v této oblasti dospělého mozku rostou a propojují se signálními nervovými spoji podobným způsobem, jako  ty nervové buňky, které se vyskytují u nedospělého mozku.

Dr. Charles E. Ribak.

V dospělém mozku v oblasti hipokampu začíná proces vzniku nových nervových buněk u tvorby nedifierencovaných buněk. Zpočátku jsou to buňky bez výběžků - dendritů a axonů. Z Ribakovy studie vyplývá, že i v dospělém mozku mají nově vznikající nervové buňky  svůj původ v  kmenových buňkách, které jsou buňkami nedifirencovanými a mají schopnost vyrůst a dospět v neurony obdobným způsobem, jako činí nediferencované kmenové buňky v teprve vznikajícím mozku.
Pro mnohé se to může zdát málo, odborníci ale soudí, že poznání toho, jak  neurony v dospělém mozku vznikají, posouvá poznání o velký kus cesty blíž směrem k léčbě nervových nemocí pomocí uměle pěstovaných kmenových buněk.

Kalifornská univerzita v Irvine patří k předním veřejným univerzitám v USA. Byla založena vroce 1965 a je zaměřena především na výzkum a patří k nejrychleji rostoucím univerzitám. V současnosti má 23 000 posluchačů a absolventů a má 1300 členů fakulty. Je třetím největším „zaměstnavatelem“ v oblasti zvané Orange County. Její roční ekonomický přínos je 3 miliony dolarů.

Březnové číslo časopisu Brain Research, vol.1000,2004