O.S.E.L. - Zůstanou dinosauři Jurského parku IV nudnými ještěrkami bez peří?
 Zůstanou dinosauři Jurského parku IV nudnými ještěrkami bez peří?
Podle všeho to teď hrozí. Snad bude vlna odporu fandů paleontologie natolik silná, že režisér Trevorrow změní názor. Anebo v Jurském parku 4 bude nakonec hrát i Godzilla s Mothrou?

Jurský park. Kredit: Universal Pictures.

Když se v roce 1993 v kinech objevil Jurský park (Jurassic Park) Stevena Spielberga, celý svět se zatajeným dechem sledoval na tehdejší dobu naprosto fantasticky realistické znázornění dinosaurů. Ve filmu samotném je sice jenom 6,5 minuty počítačových animací a zbytek představuje kvalitní trikové řemeslo, přesto ale nadchnul skoro každého diváka.

Michael Crichton premiéru Jurského parku 4 nenavštíví. Kredit: Jon Chase photo/ Harvard News Office, Wikimedia Commons.

Závratný úspěch Jurského parku dal vzniknout dvěma dalším pokračováním Ztracený svět: Jurský park (1997) a Jurský park 3 (2001), a na všechny tři filmy se nabalily komiksy, videohry, hračky, reklamní předměty i roztodivné zábavní atrakce. Michael Crichton, autor knižních předloh, které jsou temnější a syrovější, vlastně čtenáře straší katastrofálními důsledky používání biotechnologií a vědci v jeho podání mnohdy nevyznívají právě obdivuhodně. Přesto ale premiéra prvního Jurského parku podle mnohých spustila celosvětovou vlnu zájmu o dinosaury, paleontologii a vědu vůbec, z velké části právě angažováním realistických dinosaurů.

Jurský park ani jeho pokračování samozřejmě nejsou vědeckými dokumenty. Už samotný název žertovně nesouhlasí s dějem filmu, protože řada klíčových dinosaurů Jurského parku ve skutečnosti pochází z období křídy. T. rex opravdu nežil v juře. Proslulí velociraptoři jsou vlastně deinonychové. Klonování dinosaurů z DNA v moskytech z druhohorního jantaru, doplněné sekvencemi obojživelníků, plazů a ptáků, taky nezní příliš důvěryhodně. Podobných detailů se najde ještě mnohem víc, urazí to ale jenom málokoho. Film o Jurském parku totiž stojí a padá s úžasnými a pořádně naštvanými dinosaury.

Je rok 2013, téměř 12 let po premiéře Jurského parku 3, který už nesklidil takové ovace jako první film celé série. Nedávno se objevily zprávy, že po několika letech agónie doopravdy vznikne Jurský park 4 (anglicky zřejmě Jurassic Park IV: The Extinction). Steven Spielberg by se v něm měl zhostit role výkonného producenta, zatímco režisérem bude mladý a nadějný Colin Trevorrow, který má na kontě příznivě hodnocenou romantickou komedii o cestování v čase Safety Not Guaranteed. Dějová zápletka Jurského parku je zatím velmi nejistá. Michael Crichton se na jejím dopilování už bohužel podílet nebude, i tak ale nepochybně půjde o nějakou biotechnologickou katastrofu, která ohrozí nepoučitelné lidstvo. Pokud to v Universal Studios stihnou, tak vše vyjde najevo v červnu 2014. Prozatím si můžeme být jistí jednou věcí. Trevorrow před pár dny rozeslal tweet "No feathers. #JP4". A pak vypukla bouře.

Jurský park stále bez peří? Kredit: Universal Pictures.

V paleontologické blogosféře, jejíž autory nepochybně odkojil právě Jurský park, je jako po vyhlazovací válce. Paleontolog Darren Naish z Univerzity v Southamptonu to shrnul poměrně výstižně: "I am pissed off by a disregard for knowledge." Zjevně nešťastný je i paleontolog a konzultant dokumentárních filmů Mark Witton, podle něhož tvůrci propásli obrovskou šanci přiblížit moderní koncepty biologie druhohorních dinosaurů divákům, přesně jako svého času původní Jurský park. Podle Wittona ale také režisér mohl pouze testovat situaci a na základě reakcí se teprve rozhodne, jak vlastně budou dinosauři v Jurském parku 4 vypadat.

Jde to. Peří ve filmu Vzhůru do oblak. Kredit: Walt Disney Pictures.

Pokud to Trevorrow myslel už teď s absencí peří u dinosaurů vážně, jen těžko se proto hledá vysvětlení. Diskutující ve vášnivých diskuzích občas poukazují na snahu o kontinuitu celé série, to ale ve skutečnosti nedává moc smysl. Mnoho věcí bude jiných, včetně samotného režiséra, některé postavy budou sice hrát stejní herci, ale o 12 let starší. A hlavně, pokračování slavných filmových sérií se obvykle pyšní novými, skvělými efekty, které ještě víc přibližují realitu. To v Universal Studios opravdu chtějí oprášit staré modely dinosaurů a sehrát s nimi další pokračování?

Počítačová animace peří je prý problematická, ale když to v roce 2009 elegantně zvládl Pixar ve filmu Vzhůru do oblak (Up), proč by teď měl Jurský park na peří rezignovat? Dokumentární filmy jsou plné opeřených dinosaurů a diváci to vědí. Tvůrci Jurského parku 4 by riskovali, že jejich film bude k smíchu. Byla by to strašlivá škoda. Opeření dinosauři by mohli být mnohem úchvatnější, barevnější, zlejší a smrtelnější než nějaké politováníhodné přerostlé ještěrky. Uvidíme v červnu 2014.

NewScientist 5.4. 2013, Wikipedia (Jurassic Park).

Datum:08.04.2013 02:58