O.S.E.L. - The Sun Trip 2013
 The Sun Trip 2013
Závod solárních kol z francouzského Chámbery do kazažského hlavního města Astana má ambice stát se obdobou Rallye Dakar cyklistického světa. Naši borci, Karel Šebela a Honza Galla, se s českými tříkolkami drží na třetím místě a do cíle jim zbývá už „jen“ 2000 kilometrů.




Závod solárních kol s názvem The Sun Trip 2013 odstartoval  před měsícem v nedělli 16.6.2013 z francouzského města Chámbery.   Na cestě, která je přes přes 7000 km dlouhá jsou jen dva kontrolní body. Alpské sedlo Col du Petit Saint Bernard ve výšce 2188 metrů nad mořem a pak až ruské město Soči na břehu Černého moře, kde se bude v roce 2014 konat zimní Olympiáda. Cíl závodu je v kazažském hlavním městě Astana. Jede se expedičním charakterem bez jakýchkoliv podpůrných aut a účastní se jej zhruba třicítka účastníků ve dvaceti týmech. Český solární tým po dvou třetinách závodu je třetí.


Karel Šebela (Kredit: Czech Solar Team)
 
Vstup do obrázkové galerie
Solární tříkolka. Za základ posloužila ležatá tříkolka AZUB TRIcon. Vývoj, stavba, osazení bateriemi,... ZDE
 
 
Honza Galla (Kredit: Czech Solar Team)
 
Zvětšit obrázek
Převýšení trasy. závodu.


 


Po měsíci šlapání do pedálů je startovní pole značně roztrhané. Také proto, že si každý volí vlastní cestu. Účastníci se například mohou rozhodnout, jestli budou Černé moře objíždět ze severu přes Ukrajinu, nebo jihem přes Turecko a pak trajektem rovnou do druhého kontrolního bodu - Soči.

Už od prvních dnů se český tým drží na předních pozicích. Severní Itálií, Slovinskem i Chorvatskem projeli jako nůž máslem s průměrnnými denními vzdalenostmi kolem 200km. K těmto výsledkům jim pomáhají dva solární panely o maximálním celkovém výkonu 550W a 48V elektromotor v zadním náboji o výkonu 750W. Baterie mají kapacitu 1100Wh.

 


Další videa  ZDE 

 

 

Zde můžete sledovat aktuální polohu závodníků na trase. https://www.dolink.fr/carte/the-sun-trip

 

 

 

V Srbsku se bohužel začaly projevovat problémy s bateriemi u jedné tříkolky a také konstrukční chyba u přívesných vozíků, na kterých je umístěn jeden z panelů, baterie a další výbava. Oprava zabrala v Bělehradě pět hodin, ale byla úspešná a kluci se už ten samý den dostali až na hranice s Rumunskem. V této zemi je čekal průjezd kolem přehrady na Dunaji známé jako Železná vrata a pak cesta dále na severovýchod k dunajské deltě.


Cestu jim všal výrazně zkomplikoval jeden z tří milionů rumunských toulavých psů, který kousl Honzu do kotníku, což si vyžádalo očkování proti vzteklině a několik dní odpočinku a šetření se. V kombinaci s následnými děšti na Ukrajině tak český tým přišel o zhruba čtyři dny na vedoucí dva jezdce.


Další část Ukrajiny již proběhla hladce a to i přes otřesný stav Ukrajiných silnic. "Každý den něco opravujeme a upravujeme, ale vše stále drží pohromadě a smysl pro improvizaci nám ještě nedošel", říká Honza Galla, který už s Karlem absolvoval dvě výrazně kratší solární cesty.

 

České tříkolky  i solárními panely (od Solartecu) jsou české produkce.  Na snímcích jsou záběry i na kola konkurentů (Kredit: Czech Solar Team) :

 


       
       


Rusko oba dva účastníky překvapilo svými kvalitními silnicemi a upraveností všeho kolem. Bohužel i předjíždění zprava přes prašný odstavný pruh patří k překvapením, ale těm nemilým.
Před dvěma dny už oba vjeli na území posledního státu, přes který pojedou,
Kazachstánu. Mají za sebou 5000 km. Zbytek trasy povede kazašskými stepmi po šílených a nebo vůbec žádných silnicích. Dva tisíce kilometrů, které rozhodnou, zda se kamkoliv posunou ze třetího místa, které stále drží za Belgičanem Rafem Van Hulle a Fracouzem Jorgem Molitou.
Zpracování podle materiálů Czech Solar Team, redakčně upraveno. 

 

Loňská testovací jízda do Maďarska a zpět:

 


Autor: Redakce
Datum:16.07.2013 17:50