O.S.E.L. - Nedaleko od nás se potuluje čerstvá planeta
 Nedaleko od nás se potuluje čerstvá planeta
Astronomové hlásí exotický objekt ve vzdálenosti 80 světelných let. Nejspíš tam volně pluje vesmírem velice mladá plynná planeta o hmotnosti 6 Jupiterů.

Umělecká vize PSO J318.5-22. Kredit: MPIA/ V. Ch. Quetz.

Naše přístroje pozorují velkolepou historii vesmíru, když ale dojde na méně zářivé struktury skromnějších rozměrů, tak jsou naše možnosti zatím jen omezené. I pokud jde o naše blízké sousedství. Přitom by nás rozhodně mělo zajímat, co se kolem ve vesmíru děje, přinejmenším z praktických důvodů. Mohou tam být pozoruhodné věci, což se opět potvrdilo.

Michael C. Liu. Kredit: IFA.

Početný mezinárodní tým, který vedl Michael Liu z Astronomického institutu Havajské univerzity v Manoi, totiž vystopoval ve vzdálenosti 80 světelných let od Slunce notně exotickou planetu. Především, PSO J318.5-22 je potulná planeta. Neobíhá kolem hvězdy a jen tak si plyne kosmickým prostorem. Zároveň je to planeta jen šestkrát větší než Jupiter, takže by nemělo jít o podhvězdného hnědého trpaslíka. K rozběhnutí syntézy deuteria, která je vlastní právě hnědým trpaslíků, je podle převládajícího názoru nutná hmotnost kolem 13 Jupiterů. A planeta PSO J318.5-22 je také podle všeho hvězdným nemluvnětem, kterému by mělo být pouhých 12 milionů let.

Vědci nejprve před pár lety zachytili existenci planety teleskopem Pan-STARRS PS1, který pracuje z vrcholu hory Haleakala na havajském ostrově Maui. Došlo k tomu během pátrání po hnědých trpaslících. Ti jsou oproti hvězdám červenější, chladnější a méně jasní, takže není vůbec jednoduché je najít. Liu a spol. prosívali data z Pan-STARRS a bylo to jako hledání jehel v kupě sena, protože jde o ohromný soubor informací v rozsahu 4 tisíce terabytů. Najednou si všimli objektu, který byl doopravdy divný.

Potulná planeta na snímku z Pan-STARRS. Kredit: N. Metcalfe & Pan-STARRS 1 Science Consortium.

Byl červenější než ti nejčervenější známí hnědí trpaslíci. Liu a spol. pak spustili poplach na celé Havaji a zaměřili na planetu PSO J318.5-22 další dostupné teleskopy. Infračervená spektra objektu, která získali na teleskopech Infrared Telescope Facility a Gemini North Telescope, lze prý nejlépe vysvětlit jako mladičkého a relativně malého plynného obra. Pravidelným pozorováním PSO J318.5-22 teleskopem Canada-France-Hawaii Telescope zase badatelé určili vzdálenost planety na zmíněných 80 světelných let.

Pan-STARRS PS1 před východem Slunce. Kredit: Rob Ratkowski, CfA.

Analýzou pohybu planetárního tuláka PSO J318.5-22 kosmickým prostorem dospěl Liu s kolegy k přesvědčení, že pochází ze skupiny hvězd, známé jako Pohyblivá skupina Beta Pictoris (BPMG – Beta Pictoris Moving Group). Tvoří ji 28 hnědých trpaslíků a chladných temných hvězd a její stáří velmi pěkně odpovídá odhadnutému věku potulné planety PSO J318.5-22. Zdá se, že samotářská planeta vznikla ve zmatku zrození hvězd Pohyblivé skupiny Beta Pictoris. Není to první potulná planeta, kterou známe, je ale s přehledem nejbližší a také nejmladší, což z ní dělá velmi unikátní záležitost.

Donedávna by všichni předpokládali původ takové potulné planety u některé z hvězd, letos v létě se ale objevila zajímavá studie týmu Gösty Gahma ze Stockholmské univerzity, podle níž mohou planety vznikat i izolovaně, mimo hvězdné soustavy. Takže u planety PSO J318.5-22 zatím jen těžko říct, jaký měla osud. Ať už ale PSO J318.5-22 vznikla u některé ze souputnic hvězdy Beta Pictoris anebo jde o divoce zrozenou rebelku, je každopádně dobré vědět, že v relativně blízkém vesmíru poletují zajímavě zneklidňující objekty. Je to koneckonců jedno z nejmenších těles, které jsme kdy našli volně plující vesmírem. Gigantická vesmírná loď to snad doufejme nebude, i když by pro tak velký stroj bylo jistě prozíravé maskovat se v tomto stylu. Je-li to planeta, kolik takových a ještě menších jich asi sviští v naší bezprostřední blízkosti? Mléčná dráha bych jich měla být plná. Brzy se určitě dozvíme víc.

University of Hawaii IFA News 9. 10. 2013, arXiv:1310.0457, Astronomy & Astrophysics 555: A57, Wikipedia (Rogue planet, Brown Dwarf, Beta Pictoris Moving Group).

Datum:10.10.2013 17:18