O.S.E.L. - Největší struktura ve vesmíru je velkou záhadou
 Největší struktura ve vesmíru je velkou záhadou
Astronomové objevili ve vzdáleném vesmíru neuvěřitelně rozlehlou strukturu – tak obrovskou, že světlu trvá cestování z jednoho okraje na druhý plných 10 miliard let! Objev je velkou záhadou pro kosmology, kteří se doposud domnívali, že rozložení hmoty na tak velkých škálách je už víceméně homogenní a uniformní v námi pozorovaném částicovém horizontu. Ale vesmír nám znovu sděluje, že něco je jinak…

Výřez oblasti LQG Kredit: R. G. Clowes / UCLan

Nově objevená struktura je více než dvakrát větší než dosavadní držitel rekordu: Obří skupina kvasarů LQG (Large Quasar Group), kterou tvoří 73 kvasarů o celkové rozloze 4 miliardy světelných let. A je více než šestkrát větší než letitý rekordman (před objevem LQG) – známá Sloanova obří stěna o velikosti 1,4 miliardy světelných let, objevená v rámci zkoumání oblohy “Sloan Digital Sky Survey” Připomeňme si, že světlo se časoprostorem pohybuje rychlostí přes miliardu kilometrů za hodinu, za rok je to kolem 10 trilionů kilometrů.

Barevné schéma oblasti. Tmavé body vyznačují koncentrace kvasarů. Červené křížky jsou polohy kvasarů náležících k menší skupině kvasarů. Mapa znázorňuje výsek oblohy o velikosti přibližně 30 x 24 stupňů. Kredit: R. G. Clowes / UCLan

Vědci nyní studují vlastnosti a rozlohu tohoto nezvyklého objevu pomocí mapování vysokoenergetických gama záblesků, o nichž se domnívají, že mají svůj původ v explozích obřích hvězd. Pro astronomy jsou vlastně takovými obřími majáky označujícími polohu struktury v dávné minulosti.

Druhým důvodem, proč jsou gama záblesky (GRB: gamma-ray bursts) v centru pozornosti, je ten, že obří hvězdy vznikají hlavně tam, kde je dostatečně hustý a hmotný materiál. Díky nim tak lze přibližně určit, kolik hmoty dané oblasti obsahují. Astronomové při tomto výzkumu vnímají daleké zdroje GRB podobně jako připínáčky zapíchané do mapy. Každý z nich patří k určité oblasti a něco nám o ní sděluje.

Masivní kvasar v představách výtvarníka. Credit: ESO/M. Kornmesser, Wikimedia Commons.

Vědci vlastně objevili tuto oblast díky teleskopu Swift a dalším detektorům snímajícím gama záření. Po nějaké době bylo zřejmé, že se v té části oblohy děje něco zajímavého – záblesky gama záření tam byly častější než v jiných částech pozorovaného vesmíru. Tak pomocí GRB přišli na to, že struktura vzdálená od nás asi 10 miliard světelných let, promítající se do souhvězdí Herkula a Severní koruny, je pozoruhodně homogenní a velmi rozlehlá. Všechny zúčastněné vědce velmi překvapila celková velikost deseti miliard světelných let.

Pravděpodobně půjde o enormně koncentrované galaktické kupy a další běžnou hmotu. Další monitorování v gama pásmu bude následovat a snad nám pomůže objasnit záhadu obří struktury, protože zatím nemají astronomové ani ponětí, jak se ve vesmíru mohlo zformovat něco tak obrovského.

Zdroj:  https://www.space.com/19220-universe-largest-structure-discovered.html