O.S.E.L. - Objev jurských chromozomů
 Objev jurských chromozomů
… rostlinného původu

Paleobotanik Benjamin Bomfleur
University of Kansas

Fantastické příklady zachování měkkých tkání a biomolekul z dávných geologických dob se v poslední době začínají množit jako příslovečné houby po dešti. Důvodem je nepochybně také neobvyklý rozvoj technologií a možností výzkumu, který často odhalí dosud netušené skryté poklady v již dávno známých vzorcích zkamenělin. Příkladem je právě nový výzkum vědců ve Švédsku, kteří se zaměřili na rostlinné fosílie z jurského období, zalité kdysi dávno v lávě. Vzorky objevil již v 60. letech minulého století farmář Gustav Andersson v lokalitě Korsaröd ve střední části regionu Skåne a daroval je Švédskému přírodopisnému muzeu ve Stockholmu. Na více než čtyři desetiletí pak fosilizované části kapraďorostů ležely pozapomenuty v depozitáři. Nyní jsou však opět na výsluní, a to doslova – jak ukázal podrobný laboratorní výzkum, tyto výtrusné rostliny z doby dinosaurů jsou zachovány až po tu nejjemnější vnitřní strukturu. Po neuvěřitelně dlouhou dobu 180 milionů let se ve zkamenělinách uchovala dokonce i buněčná jádra a jednotlivé chromozomy někdejšího organismu! Některá buněčná jádra byla dokonce zachycena v různých fázích dělení. Za úžasné zachování rostlin je nepochybně zodpovědná náhlá sopečná erupce a rychlé překrytí rostliny vulkanickým materiálem. V datování výrazně napomohla pylová zrna a vrstvy fosilního vulkanického popela, které určily spodnojurské stáří sedimentů. V dané době se na území dnešní Skandinávie rozkládala krajina plná sopek, obývaná nepochybně množstvím různých druhů dinosaurů (a dalších obratlovců i bezobratlých). Existuje tedy naděje, že se časem podaří objevit například i skvěle zachované fosilní pozůstatky těchto živočichů.

Obrázek s větším rozlišení v ScienceDaily