O.S.E.L. - Rest in deep, Nereus
 Rest in deep, Nereus
Na hrobech padlých se objevuje zkratka R.I.P. - rest in peace, odpočívej v pokoji. Co ale, když hrobem jsou temnoty hlubokého oceánu a ten padlý je autonomní robotická ponorka? Odpočívej v hlubině mi přijde výstižnější.

Nereus měl provádět rizikový výzkum nejhlubších míst oceánů, kde je tlak okolo 100 MPa. Což je 1000x více, než v jakém se běžně pohybujeme my. (Foto: Advanced Imaging and Visualization Lab, Woods Hole Oceanographic Institution)

V letošním roce uspořádal Oceánografický institut Woods Hole (Woods Hole Oceanographic Institution - WHOI), sponzorovaný americkou Národní nadací pro vědu (National Science Foundation – NSF), výzkumnou expedici do oblasti hlubokomořského příkopu Kermadec,  východně od novozélandského Severního ostrova. Expedice se jmenuje Hadal Ecosystems Study, zkráceně HADES. V jejím rámci zkoumají vědci z mateřské lodi Thomas G. Thompson jak biologii, tedy faunu a flóru hlubokomořského prostředí, tak geologie příkopu.

Z expedice HADES přivezl Nereus sedimenty s organismy vědě dosud neznámými. Napomohl lépe pochopit fyzikální, chemické a biologické procesy, které formují hlubokomořský ekosystém. (Foto: Ken Kostel, Woods Hole Oceanographic Institution)

Hlavním výkumným prostředkem byla dálkově řízená ponorka Nereus, postavená v roce 2008 v Deep Submergence Lab, jedné z částí v WHOI. Mateřská loď ztratila s ponorkou za osm milionů dolarů (160 milionů korun)  v sobotu, 10. května ve 2 hodiny ráno místního času. V té době se pohybovala v hloubce 9 900 metrů. Poté co selhaly i nouzové postupy navázaní spojení se loď vypravila na místo ponoru, aby hledala ponorku. Robot byl ovládán na dálku pomocí kabelu, jeho úkolem bylo sbírat mořské okurky ze dna příkopu a taktéž vzorky sedimentů. V případě přerušení spojení se měl aktivovat program pro nouzové vynoření na hladinu.

Nereus byl postaven v roce 2008 jako zařízení, které dokáže buď s dálkovým ovládáním, nebo i zcela samostatně zkoumat nejhlubší mořské příkopy. K jeho zkáze došlo tuto sobotu, severovýchodně od Nového Zélandu, když se ponořil do příkopu Kermadec a hloubky okolo deseti kilometrů. (Ilustrace Jack Cook a E. Paul Oberlander, Woods Hole Oceanographic Institution)

Posádka lodi Thompson ale na místě našla pouze trosky. Podle všeho došlo k selhání techniky a ponorka ve velké hloubce implodovala a byla zcela zničena. Vědci se nyní snaží získat to, co po ponorce zbylo, aby určili příčinu nehody. Expedice ztratila ponorku třicátý den čtyřiceti denní expedice. Podstatnou část plánovaných výzkumů se naštěstí podařilo uskutečnit, ale ztráta Nereusu je pro vědu velkou ztrátou.
 Podle šéfa výpravy, biologa Timothy Shanka, jim Nereus pomáhal objevovat doposud nevídaná místa a klást netušené otázky. Byl to jedinečný stroj, který poskytoval úžasné pohledy do neobjeveného hlubokomořského světa, stejně jako neocenitelnou pomoc při řešení otázky, jak dlouho na naší planetě existuje život.

Nereus nebyl v temných hlubináchžádným nováčkem. Měl za sebou expedici do nejhlubšího místa na světa, do Mariánského příkopu (ponořil do hloubky 10,902 km), bez úhony absolvoval i výpravu k hlubokomořským vulkanickým komínům u Kajmanských ostrovů. Ze všech svých ponorů přinášel snímky a vzorky neznámých organismů, až na ten poslední. Odpočívej v pokoji a v hlubině, Nereusi.

První ponor do Mariánského příkopu od roku 1998. https://www.whoi.edu/page.do?pid=33775