O.S.E.L. - Je naše Mléčná dráha ve skutečnosti gigantickou červí dírou?
 Je naše Mléčná dráha ve skutečnosti gigantickou červí dírou?
Není to prý vyloučené. Extravagantně naladění vědci k tomu dospěli analýzou detailního rozložení temné hmoty v Mléčné dráze. Pokud se nepletou, tak by červí megadírou měla být skoro každá spirální galaxie.

Žijeme v galaktické červí díře? Kredit: Davide & Paolo Salucci.

Zapomeňte na Insterstellar. To, co se loni jevilo jako pořádný kosmologický odvaz, teď docela bledne ve srovnání s výzkumem, nedávno publikovaným v časopisu Annals of Physics. Astrofyzik Paolo Salucci z italské instituce Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati (SISSA) v Terstu a jeho kolegové se zabývali rozložením temné hmoty v Mléčné dráze a podle všeho dospěli k dost divokým koncům. U výzkumu temné hmoty to už ale skoro nikoho nepřekvapí.

Paolo Salucci. Kredit: SISSA.

Salucci a spol. dali dohromady extrémně detailní mapu temné hmoty v naší galaxii, na jejímž vytvoření se podíleli v roce 2013, s čerstvým modelem Velkého třesku, co vysvětluje vznik vesmíru, a zároveň připustili existenci červích děr. Poté jim z rovnic vyskočilo, že by Mléčná dráha mohla jednu takovou červí díru obsahovat a že by tahle červí díra vlastně měla být velká jako celá Mléčná dráha. Salucci se s kolegy nedrží při zemi a ještě k tomu dodávají, že bychom dle jejich výpočtů za určitých okolností mohli takovou červí dírou cestovat a že by to dokonce mohla být i řízená cesta, nejenom pád do šílené časoprostorové propasti. Zároveň podle nich nejde jen o Mléčnou dráhu, podobnou červí megadíru by měla mít většina spirálních galaxií ve vesmíru.

Logo SISSA.

Červí díry se teď hřejí na výsluní zájmu díky Interstellaru Christophera Nolana, ale jestli mají Salucci a spol. pravdu, tak dotyčný režisér mohl svůj film pojmout mnohem velkoryseji. Třeba se ale dočkáme nějakého pokračování a tam by mohla dostat prostor červí díra celé Mléčné dráhy. Vědci samozřejmě připouštějí, že jde o pouhou čerstvou hypotézu, kterou bude nutné velice důkladně prověřit. Už teď si ale získali velkou pozornost světových médií, které vesměs neodolatelně přitahují extravagantní myšlenky na alespoň trochu reálném základě. Což je právě tenhle případ.

Když by v Mléčné dráze byla ohromná červí díra, kam by asi vedla? Kredit: Flickr/ Stuck in Customs.

Je vlastně možné takovou představu nějak rozumně ověřit? Podle Salucciho by šlo určitým způsobem detailně porovnat dvě blízké galaxie, tedy například Mléčnou dráhu s Velkým Magellanovým oblakem. Takové srovnání prý ale prý zatím není v možnostech našich technologií. Hypotéza Salucciho a spol. je zatím dost sci-fi, zároveň ale nabízí zajímavé řešení notorického problému s temnou hmotou.

Salucci tak trochu škodolibě poznamenává, že se vědci už dost dlouho snaží temnou hmotu vysvětlit nějakými exotickými částicemi a vytrvale se jim to nedaří. Ve hře jsou ale i jiné možnosti, než záhadné částice. Podle Salucciho by to, co pozorujeme jako temnou hmotu, mohlo být projevem jiných dimenzí, třeba v podobě galaktického transportního systému červí díry. Jak se zdá, pátrání po temné hmotě teď můžeme rozšířit o další, velmi výstřední záležitost.

Video:  Galactic wormhole. Kredit: SISSA.

SISSA News 21. 1. 2015, Annals of Physics 350: 561-567.

Datum:22.01.2015 19:12