O.S.E.L. - Prostorové neutronové zobrazování v medicíně
 Prostorové neutronové zobrazování v medicíně
Použití nové metody označované jako „NSETC“ se očekává např. při detekci rakoviny prsu, u níž by měla odhalit změny v koncentracích stopových prvků typických pro maligní tkáň ještě dříve, než vývoj onemocnění navodí změny anatomické.

K zobrazování vnitřních částí organismu se v medicíně standardně používá rentgen, ultrazvuk, magnetická rezonance a v některých případech také detekce pomocí radioaktivních isotopů. Američtí vědci z Duke University představili na výroční schůzi Asociace fyziků v medicíně metodu prostorového zobrazování pomocí neutronů. Metodu nazvali NSETC (Neutron Stimulated Emission Computed Tomography). Princip spočívá v tom, že rychlé neutrony s energií 1 až 10 MeV pronikající hmotou, narážejí na atomy a molekuly a způsobují emitování fotonů - záření gama. Emitované fotony mají specifickou energii (0,1 až 6 MeV) podle typu molekuly nebo atomu, z kterého byly emitovány. Pouze vodík neemituje žádný foton a je tedy touto metodou nedetekovatelný. Helium emituje fotony o energii 25 MeV a je mimo rozsah detektoru zachytávajících fotony, proto se stává také neviditelným.

Na mítinku byla nová metoda aplikována na předměty ze železa a mědi, které dokázala jasně odlišit. Autoři předpokládají, že metodu lze v budoucnu použít na detekci rakoviny prsu, protože NSETC by měla odhalit drobné změny v koncentracích stopových prvků typických pro maligní tkáň, dříve než vývoj onemocnění vyvolá anatomické změny, které jsou detekovatelné běžnými prostředky. Vědci předběžně spočítali, že celkové ozáření pacienta při takovém vyšetření, by nemělo přesáhnout dávku, která je běžná při vyšetření mamografem.

Dalším cílem může být podle týmu z Duke Univerzity nasazení NSETC pro detekci hemochromatózy (nadměrného hromadění železa v játrech)