O.S.E.L. - Tým Caltechu vystopoval v hlubinách Sluneční soustavy devátou planetu
 Tým Caltechu vystopoval v hlubinách Sluneční soustavy devátou planetu
Není to ještě jisté, stopy jsou ale prý slibné. Dvacetkrát dál než Neptun od Slunce možná obíhá velká planeta o hmotnosti deseti Zemí.

Máme ve Sluneční soustavě Devítku? Kredit: Caltech / R. Hurt (IPAC).

Kdo by to byl řekl. Letošní leden, to je vesmírná jízda. Po pravděpodobném objevu druhé veliké černé díry Mléčné dráhy následuje další hodně zajímavá záležitost. Astronomové Caltechu vystopovali velkou planetu, která by měla obíhat po docela bizarní, výstředné dráze, velmi daleko od Slunce. Objevitelé ji zatím říkají Planet Nine, čili Planeta Devět, Devítka, což je vcelku pochopitelné, i když Pluto z toho bude jistě smutné. Jestli se ale ukáže, že mají pravdu, tak planetu jistě pojmenují po dalším božstvu. Sluneční soustava bude mít zase devět planet.

Konstantin Batygin. Kredit: Caltech.

Konstantin Batygin a Mike Brown, jejichž výzkum dnes zveřejnil časopis Astronomical Journal, sice planetu přímo nepozorovali, což je samozřejmě vada na kráse, vytáhli ji ale z počítačových simulací. Podle Browna to je dost nadějné. Prý to doopravdy může být devátá planeta. A pořádná. Jestli se jejich objev potvrdí, tak se o ní brzy bude učit každé dítě na Zemi. Od starověku jsme objevili dvě skutečné planety, a teď jsme na dosah třetí. Jak říká Brown, to je pořádně vzrušující.

Devítka by měla mít hmotnost deseti Zemí a její výstředná oběžná dráha je dvacetkrát dál od Slunce než Neptun, který obíhá Slunce ve vzdálenosti 4,5 miliard kilometrů. Jestli Devítka existuje, tak na takové dráze oběhne Slunce zhruba jednou za 10 až 20 tisíc let. Nová planeta by měla být tak velká, že to nepřipouští žádné pochyby o jejím planetárním statusu. Hmotnost odpovídající 5 tisícům Plutům mluví za vše.

Mike Brown. Kredit: NASA / JPL.

Batygin s Brownem tvrdí, že existence Devítky může vysvětlit záhadné vlastnosti mnoha ledových těles v Kuiperově pásu, který se rozprostírá za oběžnou dráhou Neptunu. Vysvětluje například velmi podivnou oběžnou dráhu velkého transneptunického tělesa Sedna, jehož průměr dosahuje až dvou třetin průměru Pluta, a které se pohybuje po velmi výstředné dráze. Batygin a Brown prý nejprve o existenci Devítky vážně pochybovali, počítačové simulace je ale postupně přesvědčily. Podle nich teď poprvé za více než 150 let máme v ruce data, která nám říkají, že Sluneční soustava není se svými osmi planetami kompletní.

Dráhy šesti vzdálených transneptunických těles ukazují na Devítku. Kredit: Caltech / R. Hurt (IPAC).

Kde se vlastně Devítka ve Sluneční soustavě vzala, na tak vzdálené oběžné dráze? A jak vypadá? Svou hmotností je Devítka na pomezí velkých terestrických planet – superzemí a menších plynných obrů. Batygin a Brown se spíše kloní k názoru, že jde o malého plynného obra, který vznikl mnohem blíž rodnému Slunci a pak se z nějakých důvodů vzdálil. Nebo že by to byla planeta ukořistěná Sluneční soustavou nějaké cizí hvězdě? Batygin navíc připomíná, že mezi exoplanetami se hojně objevují planety o velikosti mezi 1 a 10 Zeměmi. Ve Sluneční soustavě žádnou takovou planetu nemáme. Přesněji řečeno, zatím jsme takovou neměli.

Astronomové teď budou usilovně prohledávat oblohu a pátrat po Devítce. Znají ale jenom její přibližnou oběžnou dráhu, která je pěkně dlouhá, a samozřejmě netuší, kde by na té dráze Devítka měla být. Pokud se Devítka pohybuje poblíž perihélia své dráhy, tedy nejbližšího místa dráhy ke Slunci, tak bychom ji mohli objevit analýzou snímků z předešlých průzkumů oblohy. Jestli je ale někde kolem afélia dráhy, tak ji můžeme najít jenom s největšími teleskopy, a bude to jako hledání jehly v hodně velké kupě sena. Kdo by ale nechtěl objevit devátou planetu Sluneční soustavy?

Mike Brown je shodou okolností jedním z hlavních aktérů vyškrtnutí Pluta ze seznamu planet. Mnoho lidí mu to dodnes neodpustilo. Teď, jak se zdá, Brown naopak milovníkům planet nabídl skvělé dobrodružství ve Sluneční soustavě. Hon na devátou planetu začíná!

Video:   Evidence of a Ninth Planet

Caltech 20. 1. 2016, Astronomical Journal online 20. 1. 2016, Wikipedia (Kuiper belt).

Datum:21.01.2016