O.S.E.L. - AR Scorpii: Bílý trpaslík pálí na červeného trpaslíka energetickou zbraní
 AR Scorpii: Bílý trpaslík pálí na červeného trpaslíka energetickou zbraní
Divoce rotující bílý trpaslík svými magnetickými urychluje elektrony k rychlosti světla a jejich záření sežehuje chladného červeného trpaslíka. Celý hvězdný systém pulzuje podobně jako neutronové hvězdy.

Pulzující systém trpaslíků AR Scorpii. Kredit: M. Garlick/University of Warwick, ESA/Hubble.

Jak už jsme na OSLU několikrát psali, ve vesmíru by nás nemělo nic překvapit. Cokoliv si představíme, tak někde ve vesmíru je, a nejspíš i mnohem víc podivností. Přesto se občas objeví objekty, nad nimiž prostě musíme žasnout. Civět s otevřenou pusou. A právě tohle je i případ nově objeveného exota AR Scorpii, což uznal i časopis Nature.

Tom Marsh. Kredit: University of Warwick.

Astrofyzik Tom Marsh z britské Univerzity ve Warwicku a jeho početný tým spolupracovníků nedávno objevili opravdu exotickou záležitost. AR Scorpii je dvojhvězda, kterou tvoří bílý trpaslík a červený trpaslík. Jinými slovy jádro menší vyhořelé hvězdy plus malá chladná a nepříliš zářivá hvězda. Nicméně, bílý trpaslík dramaticky rotuje a urychluje tím elektrony až k rychlosti světla. Tímto způsobem bílý trpaslík odpaluje energetické výstřely, jimiž zasahuje svého hvězdného partnera. Prý je to brutální. V důsledku toho celý systém AR Scorpii každé 1,97 minuty dramaticky pulzuje ve velkém rozsahu elektromagnetického záření – od ultrafialového až po rádiové. Podobné vyzařování rádiových vln přitom ještě ze systémů s bílým trpaslíkem nebylo detekováno.

Systém AR Scorpii je unikátní. A také stále dost záhadný. Pulzy elektromagnetického záření ve velkém rozsahu spektra lze vysvětlit vyzařováním elektronů urychlených magnetickými poli divoce rotujícího bílého trpaslíka. Ale doposud zůstává tajemstvím třeba to, kde se vlastně urychlované elektrony berou. Je jejich zdrojem bílý trpaslík anebo snad jeho chladný červený společník?

Boris Gänsicke. Kredit: University of Warwick.

Příběh exotické dvojhvězdy AR Scorpii se začal psát v květnu 2015, kdy skupina amatérských astronomů z Německa, Belgie a Velké Británie zjistila, že chování jednoho hvězdného systému, původně objeveného v sedmdesátých letech a považovaného za proměnnou hvězdu, nepřipomíná nic, s čím se do té doby setkali. Do dalšího pozorování AR Scorpii se už vložili odborníci Univerzity ve Warwicku a dalších institucí, kteří k tomu použili Hubbleův vesmírný dalekohled i další teleskopy. Díky jejich výzkumu už teď víme o AR Scorpii víc.

Poloha systému AR Scorpii v souhvězdí Štíra. Kredit: ESO/IAU, Sky & Telescope.

Jak jeho jméno napovídá, podivuhodný hvězdný systém se nachází v souhvězdí Štíra. Není přitom nijak zvlášť daleko – jen 380 světelných let. Dvojhvězdu tvoří bleskurychle rotující bílý trpaslík, který je velký zhruba jako planeta Země, jeho hmotnost je ale přitom 200 tisíckrát větší. Pro srovnání, hmotnost Slunce odpovídá asi 333 tisícům Zemí. Hvězdným partnerem bílého trpaslíka je poměrně chladný červený trpaslík, jehož hmotnost se rovná asi jedné třetině našeho Slunce. Bílý a červený trpaslík AR Scorpii se oběhnou jednou za 3,6 hodiny.
Podle člena výzkumného týmu Borise Gänsickeho, rovněž z Univerzity ve Warwicku, už nějakých padesát let studujeme pulzující neutronové hvězdy. A už delší dobu existují teorie, podle nichž se bílí trpaslíci mohou chovat podobně. Gänsicke je nesmírně nadšený, že se jim povedlo takový systém skutečně objevit a popsat. Také si velmi pochvaluje souhru amatérských astronomů s vědci, bez níž by k tomuto objevu nedošlo.

Video: Artist’s impression video of the exotic binary star system AR Scorpii

Hubble Space Telescope News 27. 7. 2016, Nature online 27. 7. 2016.

Datum:29.07.2016