O.S.E.L. - Za Neptunem krouží rebelská planetka Niku na záhadné oběžné dráze
 Za Neptunem krouží rebelská planetka Niku na záhadné oběžné dráze
Objekt 2011 KT19 Niku obíhá Slunce na téměř kolmé a retrográdní oběžné dráze, která je pro nás zatím nevysvětlitelná.

Jaký je svět retrográdních transneptunických planetek? Kredit: ESO / L. Calçada / Nick Risinger.

Sotva se objevila výzva, že bychom měli zkoumat nevysvětlitelné jevy, tak se s nimi najednou roztrhl pytel. Pokud někomu nestačila pozoruhodná hvězda Tabby (čili KIC 8462852), tak tu máme tajuplný objekt přímo ve Sluneční soustavě. Mimozemšťané to asi zatím nebudou, ale záhada je to slušná.

Matthew Holman. Kredit: CfA
Matthew Holman. Kredit: CfA.

Mezinárodní tým astronomů, jehož součástí byl i Matthew Holman z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), totiž objevil velmi neobvyklé transneptunické těleso (TNO), tedy planetku, co se pohybuje za oběžnou dráhou Neptunu. Objekt dostal jméno 2011 KT19 a přezdívku Niku, což v čínštině znamená „rebelský“ A podle toho, co zatím o této planetce víme, tak přezdívka stoprocentně sedí. Obíhá kolem Slunce po krajně neobvyklé dráze s velkou poloosou cca 35 AU (Neptun má zhruba 30 AU). Sklon této dráhy, čili inklinace, činí 110 stupňů. Je tedy téměř polární, skoro kolmá na rovinu ekliptiky (rovinu oběžné dráhy Země), a ještě k tomu retrográdní – což znamená, že se průmět tělesa do roviny ekliptiky pohybuje proti směru oběhu planet Sluneční soustavy.

Teleskop Pan-STARRS 1. Kredit: PanSTARRS.

Vědci k objevu Niku využili havajský teleskop Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System 1 Survey (Pan-STARRS 1). Planetka Niku je asi 160 tisíckrát méně jasná, nežli Neptun. Badatelé z toho vyvozují, že by Niku měla mít méně než 200 kilometrů v průměru. Zároveň vlastně nejde o první objevené transneptunické těleso na retrográdní oběžné dráze, ale až druhé v pořadí. Tím prvním byl objekt 2008 KV42 s přezdívkou Drac.

Všechna spořádaná tělesa v oběžné dráze obíhají víceméně v rovině ekliptiky na prográdní dráze – čili ve směru oběhu planet Sluneční soustavy. Když tohle nějaké těleso nedodržuje, tak to není jenom tak. Je to podivné a musíme hledat speciální vysvětlení – třeba nějakou srážku, rozpad nebo působení dalšího tělesa. Každopádně je to vždy záhada, a jak se přiznal i Holman i další odborníci, právě tohle je na objektu Niku nesmírně vzrušující. Tím spíš, že není jediný a zřejmě tedy nejde o nějakou nešťastnou chybu.

Budoucí teleskop Large Synoptic Survey Telescope. Kredit: LSST.

Jak říká Holman, na periferii Sluneční soustavy se toho děje víc, než jsme si mysleli. Vše nasvědčujeme tomu, že tu máme skupinu těles, které krouží kolem Slunce po extrémně skloněné a retrográdní dráze. A astronomové zatím vůbec netuší proč. Holmanův tým otestoval, jestli by náhodou planetka Niku nemohla být pod gravitačním vlivem nedávno ohlášené Devítky, tedy doposud nepotvrzené, ale intenzivně hledané deváté planety Sluneční soustavy. To se ale nepotvrdilo. Stejně tak se jim nepodařilo vysvětlit záhadnou oběžnou dráhu Niku pomocí doposud neobjevené trpasličí planety, která by se podobala řekněme Plutu. Ani v tom neměli štěstí.

Astronomy teď čeká spousta práce. Budou lovit další planetky, které obíhají Slunce po takové krajně neobvyklé oběžné dráze. Významně by jim v tom měl pomoct teleskop Large Synoptic Survey Telescope, jehož stavba právě probíhá na Cerro Pachón v severním Chile, i další výkonné přístroje. Konstantin Batygin z Caltechu, který je jedním ze dvojice objevitelů Devítky, očekává, že se kolem retrográdních transneptunických těles nakonec rozvine fantastický příběh, který bude rozhodně stát za to.

Video: Weird object spotted beyond Neptune