O.S.E.L. - Co nám zaclání záři záhadné hvězdy KIC 8462852?
 Co nám zaclání záři záhadné hvězdy KIC 8462852?
Jaká je aktuální hitparáda Top7 vysvětlení podivného záření dnes již legendární hvězdy Tabby, čili hvězdy s megastrukturou?

Bokovy globule v oblasti IC 2944. Kredit: NASA & The Hubble Heritage Team (STScI/AURA).

Jak jsme už na OSLU náležitě informovali, hvězda KIC 8462852 dokonale zaskočila astronomy velmi podivnými, až podezřelými změnami jasnosti, které před časem odhalil srdnatý lovec exoplanet, vesmírný teleskop Kepler. Jen velmi stručně, hvězda Tabby je žlutobílý trpaslík spektrální třídy F, vzdálený asi 1 500 světelných let. Zdá se, že prochází minimálně třemi různými změnami jasnosti zároveň, což nelze vysvětlit žádným běžným mechanismem, známých u jiných hvězd. Otázkou je, proč. Astronomové Jason T. Wright a Steinn Sigurdsson z Pensylvánské Státní univerzity nedávno nabídli svou hitparádu Top7 vysvětlení záhady hvězdy Tabby.

Jason T. Wright. Kredit: PSU.

1. Chyba teleskopu Kepler

To je podle všeho vyloučeno. Vědci vše prověřili. Teleskop v době inkriminovaných měření bez problémů fungoval. Kepler měnil svou pozici, hvězda KIC 8462852 také, snímaly ji různé detektory a divné stmívání tam stále je. Pohasínání hvězdy navíc potvrzují i pozorování založená na jiných datech, nežli z teleskopu Kepler.

2. Černá díra

I to je nejspíš hloupost. Černá díra sice pohltí i světlo, kdyby ale v blízkosti hvězdy KIC 8462852 seděla černá díra, tak bychom ji sice neviděli, ale prozradila by se svým gravitačním působením na hvězdu. Taky by nejspíš požírala hmotu hvězdy a skrápěla vesmír rentgenovým zářením. Ani jedno by se nedalo přehlédnout a nic podobného u hvězdy Tabby nepozorujeme. Kdyby byla černá díra přesně mezi námi a touto hvězdou, tak bychom hvězdu pozorovali přes gravitační čočku. A to nepozorujeme.

Steinn Sigurdsson. Kredit: PSU.

3. Hvězdné skvrny

Podle Wrighta se Sigurdssonem nepravděpodobné. Známe sice i mnohem větší skvrny na hvězdách, než jaké umí Slunce, rozhodně ale nezpůsobují stmívání hvězd jako u KIC 8462852. Pokud by záhadu hvězdy Tabby měly vysvětlit hvězdné skvrny, musely by být 10 až 100 větší, nežli ty nejextrémnější jevy, jaké jsme u hvězd doposud objevili. KIC 8462852 navíc pěkně svižně rotuje, takže by hvězda měla blikat, pokud by šlo o hvězdné skvrny, jaké známe. A nebliká. Astronomové rovněž tvrdí, že hvězdy tohoto typu obvykle nemají velké hvězdné skvrny.

4. Hejno komet

Pravděpodobně nikoliv. Vysvětlení s hejnem komet si oblíbila objevitelka hvězdy Tabetha Boyajian. Podle této představy v soustavě KIC 8462852 obíhá doopravdy výjimečné a navíc nepravidelně v prostoru rozmístěné hejno komet. Zásadní potíž je ovšem v tom, že extravagantní komety vysvětlí jen krátkodobé stmívání hvězdy, které objevil Kepler, a nikoliv další dlouhodobější změny jasnosti hvězdy.

5. Disk kolem černé díry

Tohle už je o něco lepší. Samotná černá díra sice stmívání KIC 8462852 nevysvětí, ale disk hmoty kolem černé díry, to už je jiná káva. Kdyby se taková černá díra s diskem hmoty vyskytovala někde mezi námi a KIC 8462852, tak by se o takovém vysvětlení za jistých okolností dalo uvažovat. Problém je, že by takový disk musel být hodně, ale doopravdy hodně rozsáhlý. Aby vysvětlil stmívání hvězdy Tabby, musel by mít nějaký 600 AU. Takový disk jsme ještě neviděli, v zásadě je prý teoreticky možné, že by mohl existovat.

6. Nějaký jiný mezihvězdný materiál

I tohle by asi šlo. Mezi námi a hvězdou KIC 8462852 může být nějaký mezihvězdný materiál, nutno ovšem podotknout, že nejspíš neobvykle hustý a zvláštně uspořádaný, a ten by snad mohl podivné stmívání vysvětlit. V mezihvězdném prostředí může být leccos. Snad by to mohla být nějaká podivná Bokova globule, tedy hodně tmavý oblak prachu a plynu, v nichž někdy vznikají hvězdy. V takové oblasti vesmíru by sice nikdo Bokovu globuli nečekal, prý je ale teoreticky možné, že by tam mohla být.

Komety v tom asi prsty nemají. Kredit: NASA / JPL-Caltech.

7. Mimozemská megastruktura

Kdo ví. Odborníci si postupně zvykají na to, že tahle varianta je stále ve hře, a že ji nemohou vyloučit ve prospěch nějaké méně exotické alternativy. Je sice pravda, že pokud by hvězdu KIC 8462852 obklopovala nějaká megastruktura, tak by ji hvězda měla ohřívat, což bychom mohli pozorovat v infračervené oblasti spektra. Jenže kdo ví, třeba si cizí civilizace svou megastrukturu prozíravě maskuje, aby nebyli na první pohled vidět. S mimozemským vysvětlení je velká obtíž v tom, že je obtížné ho vyvracet. Jak máme vědět, co mimozemská civilizace zvládne, a co už ne? Nedovedeme to posoudit. Proto taková vysvětlení vědci nemají příliš v lásce, i když jsou romanticky založení. I Wright se Sigurdssonem dávají přednost vysvětlení bez alienů, pokud to bude možné.

Jak je vidět, v současné době nemáme k dispozici vysvětlení podivného stmívání hvězdy KIC 8462852, které by nebylo výstřední, výjimečné, bezprecedentní anebo naprosto crazy. Vědci se teď snaží namířit na hvězdu Tabby všechny možné vesmírné i pozemní přístroje. Pak se snad ukáže, co je Tabby zač.

Popular Science 1. 11. 2016, arXiv:1609.03505.

Datum:05.11.2016