O.S.E.L. - Když nejde Mohamed k hoře po čínsku
 Když nejde Mohamed k hoře po čínsku
V Šanghaji vzkřísili zapomenutou myšlenku socialistických samoobsluh na kolečkách. Dost se podobá tomu, co si ti dříve narození pamatují jako Karosy předělané na prodejny. Jen už to, jak u Čínských prodejců bývá zvykem, slouží bez polední přestávky, celý den, sedm dní v týdnu. A ještě to je, po vzoru Eskortservisu, k dispozici na telefon. Říkají tomu Moby Mart.

Na možnost objednat si něco přes telefon a nechat si to doručit poštou nebo PPL, případně poslíčkem na mopedu, jsme si zvykli rychle. Číňané to nyní dovedli ještě dál k dokonalosti. Jejich nová obchodní strategie  nemá konkurovat velko, maxi, giga, … prodejnám, ale cílí na maloobchod. Možná jsme svědky něčeho, co ve svém důsledku připraví obchodníky o obživu stejně rychle, jako se to daří robotům u dělníků.

 

Projekt mobilních obchůdků vyvíjí Wheelys Inc. ve spolupráci s universitou Che-fej a firmou Himalafy.
Projekt mobilních obchůdků vyvíjí Wheelys Inc. ve spolupráci s universitou Che-fej a firmou Himalafy.

V tuto chvíli už nejde jen o nějakou fikci, první vlaštovka takového obchodu v Šanghaji právě prochází zatěžovacími zkouškami. Nová generace „kamenného obchodu na kolečkách“ s potravinami, novinami a dalším běžným zbožím je zcela autonomní.  Nenajdeme v ní prodavače, jen holografického asistenta, který nás uvítá a je hotov podat informace o produktu a poradit nám s nákupem. A protože se platí bezhotovostně, chybí pokladna i pokladní. Pokud nás věc, kterou jsme si prohlédli a vyzkoušeli, zaujala natolik, že si ji chceme odnést, stačí na ní namířit objektiv našeho mobilního telefonu a stisknout OK. 
Tou nejzajímavější vychytávkou na šanghajské premiéře je ale to, že za nákupem netřeba chodit daleko. Mobil nám řekne, která z „prodejen“ je momentálně nejblíže. A aby nám to šetřilo čas, tak i za jak dlouho je schopna se  k nám dostavit. Přitom by se nám takový servis nemusel prodražit. Provozovatel totiž ušetří na mzdách. A nejen prodavačů a pokladních, ale protože je vše na platformě autonomních aut a GPS, nemá to ani řidiče.  

Umělá inteligence se dere do všech oborů lidských činností. Teď zaútočila na malé kamenné obchody. Tak trochu se to ale dalo čekat. Všude, kde se naskytne možnost na něčem vydělat, nezůstane nápad ležet ladem dlouho. A když si uvědomíme, že maloobchod představuje 21 % světové ekonomiky, není čínský počin dílem altruismu a diletantismu, ale ryzího pragmatismu.    
Nápad je zajímavou alternativou cesty, kterou dal například prodejní gigant Amazon. I on cílí na to, jak od kupujících dostat jejich peníze s co největším komfortem a co nejrychleji. Čínský nápad má navrch v tom, že objednání věcí, jako jsou třeba boty a jejich doručení dronem, nás pak může dlouho tlačit.

 

Závěr

Kdysi, a není to tak dávno, „skoč nakoupit“ obnášelo vyrazit zhruba na hodinku a odstát si frontu před pultem, než na nás přišla řada. V poslední době se to změnilo na výjezd  autem, při němž ztratíme několik hodin a místo u pultu stáváme u pokladny. Díky Číňanům má naše slovní spojení „skoč“ konečně šanci dostat obsah s formou do souladu.  Veřejnost možná nabízenou službu přijme stejně ochotně, jako dnes téměř neustále otevřené „čajnašopy“. Křižující flotily Wheelys Moby Martů by tak mohly brzo nahradit i čínské tržnice. Problém by ale mohli mít kontrolóři České obchodní inspekce. Už třeba stím, že "Já česky nerozumět" by k nim vznášel hologram. 




Autor: Josef Pazdera
Datum:17.06.2017