O.S.E.L. - Splašený bílý trpaslík je přeživším vzácné supernovy
 Splašený bílý trpaslík je přeživším vzácné supernovy
Bílý trpaslík LP 40-365, který se řítí Mléčnou dráhou, by mohl být pozůstatkem astronomicky nedávné exploze supernovy typu Iax.

Schyluje se k explozi supernovy. Kredit: Russell Kightley.

Supernovy otřesou celým vesmírem. Nemusejí ale vždy jenom ničit. Po jejich šílených explozích občas něco zůstane a nemusí to být jenom divoký pulsar nebo mrtvolně temná černá díra. Vědci objevili splašeného bílého trpaslíka, který by mohl být prvním známým pozůstatkem vzácného typu „slabé“ exploze supernovy.

Stephane Vennes. Kredit: S. Vennes.

Supernovy typu Iax byly objeveny v roce 2013, jako méně spektakulární příbuzné slavných supernov typu Ia, známých jako spolehlivé standardní kosmologické svíčky pro měření vzdáleností ve vesmíru. Oba dva zmíněné typy supernov se objevují ve dvojhvězdných systémech, v nichž nenasytný bílý trpaslík vysává hmotu ze svého většího hvězdného partnera. Když takový bílý trpaslík překročí určitou limitní hmotnost, tak vybuchne jako supernova.

Po explozi supernovy typu Ia nezůstane zřejmě vůbec nic. Nedávné studie ale ukazují, že v případě „slabších“ supernov typu Iax nemusí být likvidace hvězdy totální. Počítačové modely ukazují, že supernovy Iax mohou být slabé natolik, že explodující bílý trpaslík alespoň z části přežije. Z těchto modelů také vyplývá, že supernovy Iax mohou bílého trpaslíka odkopnout velkou rychlostí pryč. Až doposud ale scházely přímé důkazy, že by se něco takového odehrálo.

Exploze supernovy typu Ia. Kredit: NASA, ESA and A. Feild (STScI).

Takovým důkazem by se mohl stát objev, s nímž přichází Stephane Vennes z Astronomického ústavu AV ČR se svými kolegy. Domnívají se, že odhalili pozůstatek supernovy Iax. Měl by to být bílý trpaslík jménem LP 40-365. Jeho komplikované složení a rychlá rotace svědčí o tom, že míval hvězdného partnera. A trajektorie bílého trpaslíka spolu s jeho vysokou rychlostí zase ukazují na to, že ho mohla odpálit exploze supernovy Iax.

Pokud jde o splašené hvězdy, vědci si obvykle myslí, že pocházejí z dvojhvězd, které se dostaly nebezpečně blízko supermasivní černé díře v srdci galaxie. LP 40-365 ale není ten případ. Když Vennes a spol. analyzovali dráhu bílého trpaslíka zpátky v čase, tak jim vyšlo, že se nikdy nepřiblížil k centru Galaxie.

Astronomický ústav AV ČR.

Vennesův tým vzal v úvahu pozorované složení bílého trpaslíka LP 40-365 a také jeho odhadnutý věk. Když dali vše dohromady, tak dospěli k závěru, že LP 40-365 je hvězdná zombie. Podle nich jde o přeživší pozůstatek exploze minisupernovy typu Iax, ke které došlo před 5 až 50 miliony let, ve vzdálenosti desítek tisíc světelných let od Země.

Minisupernovy typu Iax jsou velmi vzácné. A víme o nich jenom málo. Proto je každá nová informace dobrá. Pozorování trpaslíka LP 40-365 by mohlo vědcům leccos o těchto vesmírných explozích prozradit, stejně jako o častějších explozích standardních svíček – supernov typu Ia.

New Scientist 17. 8. 2017.

Datum:21.08.2017