O.S.E.L. - Astronomové objevili nový typ exploze v centrech aktivních galaxií
 Astronomové objevili nový typ exploze v centrech aktivních galaxií
Exploze PS1-10adi z roku 2010 otřásla celým vesmírem. Byla to zřejmě zatím nejsilnější exploze typu supernova, o které ve vesmíru víme

Exploze PS1-10adi v aktivním centru galaxie musela stát za to. Kredit: CC0 Creative Commons.

Astronomie je skvělá. A úplně nejlepší jsou kosmické exploze. Ty dovedou nadchnout snad úplně každého. Kdo by se nezasnil při představě mohutné hvězdy, která se najednou roztrhne v ohromující explozi supernovy, po níž ve vesmíru zůstane divoce rotující oharek pulzaru nebo třeba tichá a temná černá díra, sevřená drtivými silami gravitace.

Mezinárodní tým astronomů nedávno v hlubokém vesmíru objevil nový typ kosmické exploze. K tomuto závěru badatelé dospěli při výzkumu zvláštní události, která nese označení PS1-10adi. Tuto událost jsme na Zemi zaregistrovali 15. srpna 2010. Šlo o extrémní a nesmírně energetické zjasnění, podle všeho v důsledku kosmické exploze. Energii této exploze badatelé propočetli na 2,3 krát 10 na 45 joulů. Studii o tomto výzkumu v těchto dnech uveřejnil časopis Nature Astronomy.

Jestli odhad energie uvolněné při události PS1-10adi odpovídá realitě, tak tato exploze předstihuje událost ASASSN-15lh, ke které došlo v roce 2015. Ta bývá označována jako superzářivá supernova a doposud šlo o nejzářivější zaznamenanou supernovu. Ve své nejjasnější fázi byla exploze ASASSN-15lh více než padesátkrát zářivější než celá Mléčná dráha.

Cosimo Inserra. Kredit: Paul McErlane / QUB

V případě exploze PS1-10adi využili astronomové teleskopy na La Palmě a na Havaji. K této explozi došlo poblíž centra galaxie J204244.74+153032.1, vzdálené od nás asi 2,4 miliardy světelných let. Záření exploze v optické oblasti výrazně přesvítilo celou domovskou galaxii a zůstalo jasnější než galaxie po zhruba 1 000 dní. Balmerova série spektrálních čar ve spektru atomů vodíku záření exploze PS1-10adi ukazuje na to, že se při této explozi pohybovala hmota tvořená horkým vodíkem rychlostí až 900 km/s. V místě exploze odborníci neobjevili žádné rentgenové ani rádiové vlny.

Co tahle exploze byla zač? Cosimo Inserra z Univerzity v Southamptonu a jeho kolegové analyzovali data, testovali různé modely a nakonec dospěli k tomu, že událost PS1-10adi má v zásadě dvě možná vysvětlení. Buď šlo o hypernovu, při která explodovala hvězda několika set krát hmotnější nežli Slunce, anebo to byl zánik menší hvězdy, kterou roztrhaly extrémně intenzivní gravitační síly v blízkosti supermasivní černé díry v centru inkriminované galaxie.

University of Southampton.

Inserra s kolegy také potvrzují, že se podle všeho ve vesmíru občas objevují exploze asi desetkrát silnější, nežli normální supernovy. Zdá se, že exploze PS1-10adi není zcela výjimečná. Podobnými událostmi by mohly být exploze patrné v oblasti viditelného záření PS1-13jw, CSS100217, J094806, J094608 a J233454.

Výzkum těchto událostí bude nepochybně přinášet zajímavé informace o extrémním prostřední v aktivní centrální části galaxií, která nám obvykle zůstává skrytá. Toto prostředí přitom zřejmě hraje významnou roli v charakteru těchto gigantických kosmických explozí. Rovněž se zdá, že budeme muset změnit své modely explozí supernov, jakož i událostí rozpadů hvězd u černých děr, protože exploze PS1-10adi na tyto modely zase tak perfektně nesedí.

University of Southapton online 14. 11. 2017, Nature Astronomy online 13. 11. 2017.

Datum:21.11.2017