O.S.E.L. - Nový čínský stealth stíhač využívá metamateriály
 Nový čínský stealth stíhač využívá metamateriály
Čína se po USA stala druhou zemí světa, která postavila stealth stíhací letoun páté generace a rozmístila ho u svých bojových jednotek. Chengdu J-20 je schopný přesných úderů při misích na velkou vzdálenost.

Prototyp Chengdu J-20 na letecké show Airshow China 2016 v Ču-chaji. Kredit: Alert5 / Wikimedia Commons.
Prototyp Chengdu J-20 na letecké show Airshow China 2016 v Ču-chaji. Kredit: Alert5 / Wikimedia Commons.

V září 2017 oficiálně vstoupily do služby v čínském letectvu PLAAF stíhací stealth letouny páté generace Chengdu J-20. Letouny by teď měly dostávat elitní letecké jednotky Číny, u nichž budou připraveny k operačnímu nasazení. Čína se tím pádem stává druhou zemí světa, která může nasadit stíhací stealth letouny páté generace vlastní výroby. V tuto chvíli jsou těmito stroji pouze Lockheed Martin F-22 Raptor a Lockheed Martin F-35 Lightning II amerického letectva a spolu s nimi právě zmíněný čínský Chengdu J-20.

 

J-20 zespoda. Kredit: V587wiki / Wikimedia Commons.
J-20 zespoda. Kredit: V587wiki / Wikimedia Commons.

Ve zpravodajské komunitě se říká, že Čína při konstrukci svých stealth letounů využila technologie vytěžené z letounu F-117 Nighthawk, tak trochu záhadně sestřeleného v roce 1999 nad Srbskem. Významnou roli prý také sehrál útok čínských hackerů na společnost Lockheed Martin, při němž se Čína podle všeho zmocnila dat týkajících se projektu Lockheed Martin F-35 Lightning II. Až čas ukáže, nakolik životaschopné jsou ukradené technologie, za nimiž není dlouhodobý výzkum a vývoj.

 

J-20 je těžký jednomístný dvoumotorový stealth stíhač s kachními plochami, vybavený pokročilým radarem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), a třemi vnitřními šachtami na střely a bomby. Předností J-20 je vysoká rychlost a obratnost, ve spojení s možností misí na velké vzdálenosti a stealth konstrukcí. Letoun v současné době využívá ruské motory AL-31FN, které by měly kolem roku 2021 výkonnější čínské pohonné jednotky s vektorovatelnými tryskami WS-15, s nimiž bude pro stíhač snadnější dosahovat nadzvukových rychlostí.


Lockheed Martin F-22A Raptor. Kredit: Rob Shenk / Wikimedia Commons.
Lockheed Martin F-22A Raptor. Kredit: Rob Shenk / Wikimedia Commons.

Oficiální čínská média se v těchto dnech nechala slyšet, že Čína pro tyto letouny a další využití vyrábí ve velkém sofistikované metamateriály, tedy složené, kompozitní materiály, které díky své vnitřní struktuře získávají nové a neobvyklé fyzikální vlastnosti. Metamateriálů již v dnešní době existuje celá řada a jejich použití může být velmi různé. Odborníci se domnívají, že Číňané mohou využívat metamateriály jak pro antény, tak i pro stealth prvky letounu J-20. Státní laboratoře v Šen-čenu jich podle údajů čínských médií vyrobí kolem 10 tisíc metrů čtverečních ročně.

 

Lockheed Martin F-35 Lightning II. Kredit: US Air Force.
Lockheed Martin F-35 Lightning II. Kredit: US Air Force.

Antény z metamateriálů mohou dosahovat lepších výkonů, což znamená například radary s větším dosahem a přesnějším zobrazováním, účinnější rušičky nebo výkonnější komunikaci. Stealth prvky z matemateriálů mohou být vyrobeny tak, že absorbují specifické vlnové délky elektromagnetického záření. Například takové, které odpovídají radarům letounů nebo raket protivníka. Metamateriály absorbující záření radarů jsou pravděpodobně použity tam, kde se nejvíce odráží vlny radaru, například na okrajích kachních ploch, krytech vnitřních šachet s výzbrojí nebo tryskách motorů.

 

Metamateriály optimalizované pro infračervené záření mohly vylepšit citlivost infračervených senzorů letounu, které J-20 využívá pro sledování raket a letounů protivníka. Pokud by takové materiály byly použity při konstrukci letounu ve velkém množství, tak by také mohly omezit infračervenou stopu letounu a znesnadnit tím jeho zaměření a sledování infračervenými systémy.


Šéf vývoje designu J-20 Yang Wei nedávno prohlásil, že Čína už ve skutečnosti připravuje vývoj stíhacích letounů šesté generace, které se stanou nástupci J-20. Počítají s tím, že tyto budoucí letouny budou v ještě mnohem větší míře využívat metamateriály, především pro stealth prvky, komunikaci, senzory a prostředky pro elektronický boj, a také pro samotnou konstrukci kostry letadla. Je to podobný vývoj jako u US Air Force, jejichž budoucí stroje šesté generace programu Penetrating Counter Air budou rovněž spoléhat na množství zajímavých metamateriálů.

Video:  China's J-20 stealth fighter "combat-ready": chief designer


Video:  China unveils Chengdu J-20 stealth fighter jet


Literatura

Popular Science 22. 3. 2018.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:25.03.2018