O.S.E.L. - Kdo má hodně testosteronu, kupuje extravagantní šunty
 Kdo má hodně testosteronu, kupuje extravagantní šunty
Extra porce testosteronu dělá z mužů „zvířata“ a snadný cíl marketingu.

Testosteron je hormon, který se nám tvoří ve varlatech a v nadledvinkách. V pubertě má na starosti dělat z hochů muže. Tento hormon ale patří i do ženského těla. Něžná stvoření si ho vyrábí nejen v nadledvinkách, ale i ve vaječnících. Na to, aby z nich dělal horu svalů s ostře řezanou tváří, je ho málo. V krvi jim ho koluje desetkrát méně. I tak pro ně představuje mocné fluidum, bez něhož se neobejdou. Z těch zřetelnějších znaků při jeho nedostatku, začnou být patrné únava a pokles sexuální touhy. Nadbytek zase dá o sobě vědět takzvaným hyperandrogenním syndromem. Tím se rozumí zhoršená kvalita pleti, akné, maštění vlasů a hlubší hlas. Někdy za doprovodu  výraznějšího ochlupení je častou příčinou neplodnosti.

 

Gideon Nave, vedoucí studie: „U oblečení stačilo zviditelnit loga značek. Například Calvin Klein versus Levis (kterýžto je považovaný za nižší kategorii). Namazaní gelem s testosteronem dávali přednost značce s vyšším statusem. Kredit:  University of Pennsylvania.
Gideon Nave, vedoucí studie: „U oblečení stačilo zviditelnit loga značek. Například Calvin Klein versus Levis (kterýžto je považovaný za nižší kategorii). Namazaní gelem s testosteronem dávali přednost značce s vyšším statusem. Kredit: University of Pennsylvania.

Nejen zvýšená hladina testosteronu nevěstí ženám nic dobrého, ale i jeho pokles představuje trable. Rozhoduje o poměru tukové tkáně k netukové, a tak za nevydařenou snahou hubnutí v pase může stát i něco jiného, než jen nedostatek pohybu nebo zákusek po obědě.
U obou pohlaví je nízká hladina v krvi spojena s menší snahou uspět, a proto se mu někdy přezdívá hormon úspěchu. Má totiž pod palcem i prožívání radosti a třeba i ochotu riskovat. Jeho nedostatek dělá z mužů i žen „puťky“. Když to s ním ale ženy přeženou, třeba polykáním anabolik (ta mají také androgenní, testosteronové účinky), tak kromě toho, že si tím zadělají na osteoporózu, postupně se přifaří vrtošivá nálada. Snadno se stávají hříčkou depresí střídajících se nepřirozenou euforií, přičemž okolí se může dočkat i agresivity a nepříčetného vzteku.

 

I přes všechny své nectnosti zůstává testosteron pro sportovce obého pohlaví lákavou volbou. Ne snad kvůli vidině zlepšení prostorové orientace, což má také pod palcem, ale kvůli rychlému nárůstu svalové hmoty doprovázené získáním síly. Především si na něm atleti cení jeho schopnosti zajistit svalům rychlou regeneraci, a to i po těžké zátěži, v níž se vydají ze všech svých sil.  Sportovními organizacemi je ale prokázání jeho užívání považováno za nepovolený doping.


Všeho moc škodí

My, co si od extra porcí testosteronu slibujeme vypadat mladě a mít místo holého kolena na hlavě bujarou kštici, bychom měli mít na paměti, že na nás působí stejně, jako na burzovní makléře.  Stačí, abychom si začali s Forexem, Sazkou, Eurojacspotem,... a zvýšená hladina testosteronu nás, přes takzvaný „vítězný efekt“, jak to nazvali výzkumníci z Cambridge, snadněji přivede k iracionálnímu rozhodování a posedlosti, v níž osobní bankrot na sebe nenechá dlouho čekat. Pojem „efekt z vítězství“ znali už i naši předkové. Ti ale Proceedings of the National Academy of Sciences nečetli, a tak mu místo „winning effect“ říkali „první vyhrání z kapsy vyhání“.


Marketing

Dnes už víme, že tím, co mocně postrkuje naše chování, je testosteron. Není divu, že mnohé napadlo jeho "schopností" využít v byznysu. Nejdál to dotáhli v Americe. Jeden z nejnovějších poznatků je od vědců z Wharton School na Pensylvánské univerzitě. V jednom z pokusů podávali dobrovolníkům dodatečnou dávku testosteronu. Mužům předkládali zboží jako například hodinky, bundy a kalhoty a nabízené zboží doprovodili  pravdivým popisem jeho vlastností. Úkolem účastníků pokusu bylo si některé vybrat. Nabízený produkt měl vždy nějakou přednost. Tak třeba hodinky - jedny byly spolehlivé a odolné. U druhých převažovalo spektrum služeb, které byly schopny svému nositeli zajistit. Třetí se honosily značkou a dávaly na odiv luxus a prestiž. U kalhot to zase bylo tak, že byly ukázkou poctivého zpracování, nicméně jedny z džín naznačovaly značkou svou přednost v módním trendu. Podobně na tom byl i zbytek nabízeného zboží.

 

Stačí jednorázová dávka testosteronu a kupujícím změní jejich preference.
Stačí jednorázová dávka testosteronu a kupujícím změní jejich preference.

Celkem 243 mužů s věkem od 18 do 55 let, dostalo trošku gelu, aby si jím potřeli horní část těla. Háček byl v tom, že v dvojitě slepém pokusu někteří obdrželi gel s testosteronem, druzí jen placebo. A jak si obě skupiny mužů v testu vedli? Těm, co jim gel přivodil krátkodobé zvýšení hladiny testosteronu v krvi, dávali přednost prestiži a módnosti nad kvalitou, spolehlivostí a užitnou hodnotou.

 

Autoři studie zveřejněné v tomto týdnu v časopise Nature Communications v závěru připouštějí, že do jejich výsledků mohlo promluvit i to, že Američané mají tendenci dávat svůj stav okatě najevo a že by podobný pokus v jiné kultuře nemusel dopadnout stejně. Nicméně faktem také je, že obchodníci v podstatě stejné taktiky, a to i bez znalosti podstaty, využívají už dlouho. Třeba tím, že na kapotách nabízených superaut se supercenou, nechávají pózovat hezké mladé a často i spoře oděné dívky. A že to funguje, věděli dokonce ještě před tím, než vešly ve známost studie i jiných amerických týmů na podobné téma. Například poznatek Jamese Roneyho z University of Chicago. Ten platil chlapcům ve věku 18 až 36 let deset dolarů za to, že přišli do jeho laboratoře naplivat do zkumavky. To, co tehdy pokusní plivníci netušili, bylo, že je předtím záměrně nechal popovídat si s jeho dvacetiletou asistentkou. Stačila pětiminutová „srážka s dvacítkou“, při níž nemusela ani hovořit, stačilo, aby jen tu a tam souhlasně kývla hlavou. Dnes už víme, že i takové pouhé přitakávání je dost na to, aby mužským protějškům hladina testosteronu ve slinách vyskočila o třicet procent.

 

Nejspíš nás čeká doba, kdy si budeme muset dávat pozor na akce, při nichž nás budou žádat o posouzení vůně různých sprejů, voňavek a krémů „po holení“.  A v kancelářích, kde svým podpisem stvrzujeme nějaké závazky, zda nás nenechají v předpokoji s příjemnou sekretářkou nějakou dobu čekat. I když takové okatosti by naše inteligence už měla dnes prokouknout. Horší by bylo, kdyby se marketing vydal cestou ovlivňování našich preferencí prostřednictvím „vůně“ nenápadně se řinoucí třeba z klimatizace supermarketů, mající za cíl ovlivnit naše rozhodování pro zboží, jehož by zrovna panoval v regálech přetlak. Že by takový skrytý marketing fungoval, právě zveřejněné výsledky studie nyní prokázaly. Z etického hlediska by se to ale nelišilo od toho, co u nás zavedli takzvaní „šmejdi“.        

Je to překvapení?

Ani ne. Vídáme to u pávů. Jsou-li samičky v dohledu, naparují se svým velkým barevným nepraktickým chvostem. Chvastounství nemají v krvi jen potomci dinosaurů, ale i jeleni, chameleoni, chobotnice, mnohé z ryb, zkrátka havěť všeho druhu. Jde o vzorec chování, který se evolučně osvědčil a táhne se napříč živočišnou říší. Nejde v něm vždy jen o přízeň opačného pohlaví. Frivolní investicí do presentace zdatnosti a bohatství se dají získat spojenci a také to zastrašuje konkurenci. Bylo by s podivem, kdyby pán tvorstva v něčem tak úspěšném zůstal stranou.


Video: Muži nakupují jinak, když jimi mávají hormony


Literatura
Gideon Nave, Amos Nadler, David Dubois, Hilke Plassmann, Colin Camerar.: Single-dose testosterone administration increases men’s preference for status goods. Nature Communications 9, Article number: 2433 (2018)


Autor: Josef Pazdera
Datum:06.07.2018