Šikovná lidská myeloperoxidáza, běžná součást výbavy bílých krvinek, likviduje nejen bakterie, ale i uhlíkaté nanotrubičky, široce využívaný nanomateriál podezřelý z nepříznivých účinků na lidské zdraví. Přichází doba zdravého rozumu?
Publikováno: 12.04.2010 08:19 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 14511x   Diskuze: 4

Vědci z Národního ústavu zdraví (USA) chtěli studovat, jak prionová choroba poškozuje mozek. Přišli ale na novou formu nemoci. Ta kupodivu neškodí neuronům, ale cévám. V mozku při ní nevznikají pro prionové onemocnění tak typické díry připomínající houbu, ale plaky. Tedy znaky příznačné spíše pro Alzheimerovu chorobu, jež s priony nemá nic společného.
Publikováno: 10.03.2010 14:58 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10411x   Diskuze: 0

Mitochondrie jsou dobrým sluhou, ale jen tehdy, když jsou tam, kde mají být. Při zranění nás umí připravit o život.
Publikováno: 04.03.2010 23:22 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11808x   Diskuze: 0

„Neopouštěj staré věci pro nové,“ radí písnička pánů Svěráka a Uhlíře. Poslechnout by ji měli i biologové vyvíjející nové léčebné postupy. Američtí vědci narazili při pokusech se žhavou novinkou, tzv. indukovanými pluripotentními kmenovými buňkami, na nečekané komplikace. „Staré dobré“ embryonální kmenové buňky, nad nimiž už mnozí lámali hůl, těmito neduhy netrpí.
Publikováno: 24.02.2010 11:48 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 10243x   Diskuze: 1

Děti žen, které v těhotenství dbají o svůj zevnějšek a hojně používají kosmetiku, čelí několikanásobně vyššímu riziku hyperaktivity a poruch pozornosti. Zvláště když se jejich matky nevyhýbají kosmetice obsahující ftaláty. Vyplývá to ze studie amerických epidemiologů zveřejněné ve vědeckém časopise Environmental Health Perspectives.
Publikováno: 22.02.2010 13:31 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 13866x   Diskuze: 2

Nová analýza Women's Health Initiative (WHI) dokládá, že hormonální terapie zvyšuje ženám po menopauze riziko onemocnění srdce. V prvních dvou letech kombinované hormonální terapie se riziko více než zdvojnásobuje.
Publikováno: 19.02.2010 13:39 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 13846x   Diskuze: 4

Doporučení omezovat při transfuzích ženskou krev je vedeno dobrým úmyslem, ale může mít zlé následky.
Publikováno: 15.02.2010 10:48 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11767x   Diskuze: 2

Konzumace mléka v těhotenství zřejmě prospívá vývoji plodu a snižuje nebezpečí, že se u potomků vyvine roztroušená skleróza. Vyplývá to z rozsáhlé studie provedené třemi věhlasnými pracovišti: University of Reading, Cardiff a Bristol.
Publikováno: 14.02.2010 00:27 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11199x   Diskuze: 2

Velmi snadno. Stačí naordinovat kyselinu valproovou a z bledé mrtvoly se stane živá konzerva, která by měla vydržet na tomto světě, než se dostane do nejbližší nemocnice.
Publikováno: 04.02.2010 10:40 v rubrice: Zdraví
Autor: Jiří Mach, Zobrazeno: 21369x   Diskuze: 0

Zdá se vám název článku poněkud otřepaný? Máte pravdu. Jenže hlasatelů toho, že díry v mozku přece nemůže způsobovat „něco“, co nemá ani dědičnou informaci ve formě DNA ani RNA, je stále dost. Jsou i tací, kteří stále tvrdí, že u prionů o žádnou infekční záležitost nejde. Vědci nyní nechali prionový protein vyrobit bakterii, poté jej přeměnili v infekční a sledovali jeho dopady na pokusných zvířatech až do jejich smutného konce.
Publikováno: 01.02.2010 03:03 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10539x   Diskuze: 1

Povrchy opatřené materiálem na bázi titanu a palladia lze využít k desinfekci vody, čištění vzduchu i optiky. K aktivaci žádoucího efektu stačí v místnosti rozsvítit světlo. Zvláštní paměťový efekt dokonce zajistí, že látkou potažený povrch zabíjí patogeny ještě 24 hodin po zhasnutí.
Publikováno: 29.01.2010 15:31 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11690x   Diskuze: 3

Těla našeho druhu Homo sapiens byla v průběhu evoluce nucena k fyzickým výkonům a strádání, které si my, co pravidelně hledíme na monitory, jen stěží dovedeme představit. Výkonný mozek nám umožnil zajistit si velkou míru pohodlí, ve kterém nám schází to, co bylo pro naše předky nevyhnutné a přirozené - pohyb. A tak se sami musíme zas a znovu přesvědčovat, že energií nazdařbůh plýtvající cvičení prospívá tělu i mozku.
Publikováno: 25.01.2010 21:44 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 17729x   Diskuze: 6

Na každou buňku lidského organismu připadá deset buněk bakterií, jež člověk hostí ve svém těle. V našich útrobách žije asi kilo a půl bakterií a pestrou bakteriální zoo nosíme i na kůži. Někteří biologové dokonce vnímají člověka jako superorganismus tvořený lidskými a bakteriálními buňkami, jež spolu čile komunikují a vzájemně spolupracují. Stále častěji se ukazuje, že je to právě množství a druhová skladba bakteriálních „podnájemníků“, co rozhoduje o našem zdraví. Nejnovější výzkumy prokázaly, že změny ve společenství mikroorganismů se podílejí na vyšší odolnosti obřezaných mužů k infekci virem HIV a hrají významnou roli i při astmatu.
Publikováno: 22.01.2010 01:27 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 12880x   Diskuze: 0

Časopis Nature Neuroscience zveřejnil studii amerických lékařů, která možná nabízí odpověď, proč lidi trpící migrénou jsou při jejích útocích světloplaší.
Publikováno: 15.01.2010 11:09 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 20534x   Diskuze: 7

1263463137.jpg
Pandemický virus chřipky H1N1 se přehnal světem a lékaři i epidemiologové bilancují první zkušenosti. Budou se nám všem hodit, protože virus „prasečí chřipky“ se bude vracet.
Publikováno: 14.01.2010 10:25 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 16481x   Diskuze: 3

Dnešní vydání časopisu Nature přináší výsledky výzkumu amerických vedců, kteří zrealizovali nápad jak pomocí různých barev světla regulovat mozkovou aktivitu. Zatím jenom u myší.
Publikováno: 07.01.2010 19:24 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 11190x   Diskuze: 1

O syndromu RLS většina z nás nic neví, ačkoli příznaky tohoto neurologického onemocnění na sobě pocítilo zhruba 10% lidí. Dosud se soudilo, že jde jen o nutkavou potřebu pohybovat končetinami, která nás obtěžuje a v noci budí. Nyní se ukázalo, že tento syndrom obnáší ještě jednu nepříjemnost – zbavuje nás „mužné síly“.
Publikováno: 06.01.2010 12:29 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 20967x   Diskuze: 2

Preparáty s výtažky listů Gingko biloba jsou v obchodu se zdravím velmi výhodným artiklem. Kdo by nechtěl mít lepší paměť? Pružnější mysl, chráněnou před následky stárnutí a hrozbou neurodegenerativních poruch? S účinky jinanu, které četné reklamy proklamují, to ale tak jednoznačné není. Ve výzkumu spojeném s větším byznysem se někdy stává, že výsledky nejednou závisí od toho, kdo studii financuje. Bilance je ale jednoznačná – práce podporované z veřejných a ne soukromých zdrojů a zveřejňované v renomovanějších odborných časopisech tvrdí: Jinan mentální zdraví starších lidí neovlivňuje.
Publikováno: 31.12.2009 07:35 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 20158x   Diskuze: 5

Izraelští vědci vyvinuli nový způsob léčby abscesů způsobených bakteriemi rezistentními k antibiotikům.
Publikováno: 23.12.2009 18:41 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 11872x   Diskuze: 2

Britští vědci předčetli genom zhoubného melanomu a malobuněčného karcinomu plic.
Publikováno: 17.12.2009 10:14 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 22575x   Diskuze: 5

Základním požadavkem kladeným na výsledky vědeckého výzkumu je možnost jejich verifikace, tedy potvrzení (aneb vyvrácení) jinými, nezávislými experimenty, nebo studiemi. To praví teorie, ale praxe v jednotlivých oblastech vědy dokazuje, že vedle sebe celé léta koexistují různé, navzájem protichůdné výsledky, jež jsou pak citovány podle toho, jak se komu hodí. A stále jde o výsledky „přísně vědecké“. Tento paradox žel není výjimečnou výsadou jenom současné globální oteplovací hysterie. Týká se i jiných hrozeb, nebo „hrozeb“. Například na otázku: Zvyšuje telefonování přes mobilní telefony riziko vzniku mozkových nádorů?, přibývají nové a nové, společností dobře přeplácené odpovědi. Ta nejnovější, ze Skandinávie, zní NE. Odpůrci však s nadějí čekají na výsledky další megastudie. Její případné ANO by bylo argumentem pro další a další „verifikace“.
Publikováno: 08.12.2009 07:20 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 8874x   Diskuze: 0

Vědci z Johns Hopkins vyvinuli řetězce polymeru, který selektivně zabíjí buňky spouštějící agresivní alergie a záchvaty astma. Mělo by jít o významný krok směrem k výrobě nových druhů levných léků.
Publikováno: 24.11.2009 10:37 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 9487x   Diskuze: 0

Jak obalit vir HIV nebo buňku nádoru prostaty protilátkami a vyzradit je tak imunitnímu systému? Pomohou syntetické ARM molekuly.
Publikováno: 15.11.2009 04:26 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 11438x   Diskuze: 1

1257852458.jpg
Nová studie odhalila, že ženy s hustou prsní tkání jsou v případě rakoviny vystaveny vyššímu riziku, že se jim nemoc vrátí.
Publikováno: 10.11.2009 12:22 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 14535x   Diskuze: 0

Ošetření za pomoci viru HIV slavilo u nemocných chlapců úspěch.
Publikováno: 09.11.2009 06:02 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 27215x   Diskuze: 20

1255804615.jpg
Co má společného s chronickou únavou retrovirus XMRV? Nejspíš všechno. Právě on je totiž zřejmě viníkem vysmívaného a také proklínaného syndromu chronické únavy.
Publikováno: 17.10.2009 20:23 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 27702x   Diskuze: 18

1255006753.jpg
Může mít současná hospodářská krize za následek zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva? Ve prospěch tohoto názoru svědčí jak analýzy dopadů nedávných poklesů hospodářského růstu tak i data z „Velké krize“ z počátku třicátých let 20. století.
Publikováno: 08.10.2009 14:53 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 11391x   Diskuze: 1

Vědci prozkoumali, jak se oxidovaná forma cholesterolu – oxysterol - podílí na tvorbě nervových buněk a tyto poznatky hodlají využít na in-vitro kultivaci neuronů, které produkují dopamin. Nabízí se tak vskutku reálná šance na léčbu neurodegenerativních nemocí, zejména Parkinsona.
Publikováno: 05.10.2009 23:42 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 12129x   Diskuze: 0

Vědci z University of Rochester Medical Center tvrdí, že injekce briliantové modři G (BBG) umožní potkanům s přerušenou míchou zase chodit. Blahodárný efekt by se měl projevit i u lidských nešťastníků. Potravinářskou barvičku zřejmě čeká v oblasti humánní medicíny strmá kariéra. Jediným vedlejším efektem totiž má být jen dočasné zmodrání.
Publikováno: 05.10.2009 18:48 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 17969x   Diskuze: 1

Při této otázce asi mnohým přijde na mysl pohyb, nebo cvičení. Odpověď je správná, ale jen částečně. O některých biologických příčinách stárnutí svalů a úpadku jejich regeneračních schopností, ale i o naději, kterou nabízejí nové vědecké poznatky, vypovídají výsledky výzkumu amerických a dánských biologů.
Publikováno: 01.10.2009 19:41 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 17550x   Diskuze: 1

Infekčním nemocem se snažíme bránit očkováním – imunizací. Jde o aktivaci imunitního systému, který potom infekci snadněji zvládne. Prionové choroby jsou také infekční choroby. Pokus švýcarských vědců ale potvrzuje, že u nich je posílení imunitního systému imunizací kontraproduktivní.
Publikováno: 01.10.2009 06:02 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10873x   Diskuze: 1

Lidé s vrozenou či postupnou slepotou jsou po prezentaci výsledků výzkumů protéz sítnice na mezinárodní konferenci Artificial Vision v Bonnu opět o velký krok blíže k vidění reálného světa ve všech barvách a tvarech.
Publikováno: 28.09.2009 22:20 v rubrice: Zdraví
Autor: Jiří Mach Zobrazeno: 14924x   Diskuze: 3

Stresovaným myším se aktivuje imunitní systém. Ten pak zařídí, že se stanou ke kožnímu nádoru odolnější.
Publikováno: 23.09.2009 12:53 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10552x   Diskuze: 0

Pokud má člověk smůlu a zdědí obě alely genu FTO, které v sobě nesou predispozici k obezitě, jeho riziko, že se obézním také stane je 2,5x vyšší. Platí to ale jen za předpokladu, že jeho příjem potravy bude také „nadstandardní“. Strava chudá na tuky dokáže škodlivý efekt rizikových genů vymazat.ˇ
Publikováno: 15.09.2009 23:44 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 17786x   Diskuze: 4

Stát se obdivovaným svalovcem je pracné a stojí to mnoho potu. Přijít o muskulaturu je snadné a zvláště ve stáří nám to jde zcela samo. Vědci si myslí, že by svaly seniorů mohly vypadat lépe a že by úbytku svalové hmoty mělo jít zabránit lepším prokrvením svalů, případně i jinak.
Publikováno: 14.09.2009 14:58 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 14512x   Diskuze: 0

Svět obíhá další zpráva o multipotentních kmenových buňkách. Tentokrát (ne poprvé) získaných z tukové tkáně dospělých lidí. Zdá se, že liposukce bude prospěšná dvojnásobně – nejen že nás zbaví přebytečného sádla, ale poskytne i náhradní buňky pro opravu poškozených orgánů.
Publikováno: 09.09.2009 11:40 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 11977x   Diskuze: 0

Američtí vědci odhalili lék, který si poradí s nejzákeřnějšími nádorovými buňkami. Tzv. kmenové rakovinné buňky stojí u zrodu nádoru a pohánějí jej k růstu. Zároveň vzdorují léčbě a mají na svědomí „návraty“ rakoviny poté, co se choroba zdála poražena.
Publikováno: 04.09.2009 19:33 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 12436x   Diskuze: 0

Britští vědci připravili inhibitory, které pomáhají zdravým buňkám zastavit bujení buněk nádorových. Alespoň v laboratoři.
Publikováno: 28.08.2009 10:40 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 10171x   Diskuze: 0

Málo známý typ cholesterolu může pro naše srdce představovat největší riziko.
Publikováno: 24.08.2009 08:24 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 12303x   Diskuze: 0

Každý dvacátý muž je neplodný. Příčina tohoto alarmujícího stavu není jasná. Neplodní muži produkují ve většině případů dostatek spermií, ale ty nesou celou řadu defektů a nejsou s to oplodnit vajíčko. Často mají takové spermie těžce poškozenou dědičnou informaci. Australští vědci prokázali, že k poškození DNA spermií může významnou měrou přispívat i elektromagnetické záření mobilních telefonů.
Publikováno: 12.08.2009 06:50 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 15993x   Diskuze: 5

Noční můra lékařů bojujících s malárií se naplňuje. V západní Kambodži se objevil původce této choroby vzdorující nejúčinnějšímu ze stávajících léků.
Publikováno: 07.08.2009 12:16 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 14164x   Diskuze: 2

Zprávy, že to či ono je zdravé, nemám rád. Většinou se později ukáže, že to tak zázračné není a často je tomu i naopak. Dnes si ale takovou zprávu neodpustím. Patřím totiž mezi „závisláky“ a tak chci věřit tomu, že poznatky z Floridy nejsou jen výsledkem nabroušené tužky vedené kofeinovou lobby.
Publikováno: 07.07.2009 07:50 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 15913x   Diskuze: 0

Chorobný strach patří k nejrozšířenějším duševním onemocněním. Léky, které na ně psychiatři pacientům předepisují, mají řadu nectností. Při užívání léků označovaných jako benzodiazepiny se projevuje ospalost a nemocnému hrozí, že si na lék vytvoří návyk. Monoho pacientů, kteří benzodiazepiny přestali užívat, propadá nervozitě a trpí nespavostí. Účinek léků ze skupiny antidepresiv zvyšujících v mozku hladiny antidepresivní molekuly serotoninu, se projeví až po několika týdnech užívání. To je pro nemocného příliš dlouhá doba.
Publikováno: 23.06.2009 13:27 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 13609x   Diskuze: 0

Zlomenou kost fixujeme sádrovým krunýřem. Když dojde k rozsáhlému poškození nervového výběžku – axonu, taky je nutné sáhnout po vhodném materiálu, který mezeru přemostí a pomůže k správné regeneraci. Vědci, ve snaze najít pro tento účel nové a vhodnější materiály, kombinují vlastnosti přírodních a umělých látek.
Publikováno: 23.06.2009 02:36 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 24322x   Diskuze: 2

Američtí vědci z National Institutes of Health zjistili, jak priony, odpovědné například za nemoc šílených krav či její lidskou variantu v podobě Creutzfeldt - Jakobovy choroby, poškozují zdravou mozkovou tkáň.
Publikováno: 19.06.2009 00:28 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 13608x   Diskuze: 0

S postupujícím věkem přibývá zvířatům šedivých chlupů a lidem šediví vlasy. Tajemství šedin odhalili japonští vědci pod vedením Emi Nishimuriové.
Publikováno: 17.06.2009 19:25 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 14682x   Diskuze: 0

Nejčastější příčinou kardiovaskulárních onemocnění jsou cévní usazeniny. Vědci a technici z UC Santa Barbara vyvinuli nanočástice (micely), které rizikové cévní plaky dokážou napadat. Zpráva o úspěšně probíhajících testech prováděných na myších vyšla ve Sborníku americké Akademie věd.
Publikováno: 17.06.2009 01:53 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10217x   Diskuze: 0

Srdcí pro transplantace nemocným lidem není dost. Vědci zkoušejí postupy, které by jim dovolily vypěstovat náhradní orgán z pacientových buněk. Není to jednoduchý úkol. Srdce má složitou vnitřní strukturu. Vedle svalových buněk je pro jeho dokonalou funkci nutná i hustá síť tepen, žil a krevních kapilár. Svalové buňky musí být schopny koordinované akce při pravidelném tepu.
Publikováno: 09.06.2009 17:12 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 10314x   Diskuze: 0

Lékaři z University of New South Wales přichází s dobrou zprávou. Kontaktními čočkami porostlými kmenovými buňkami lze rychle a levně pacientům s nemocnou rohovkou navracet zrak.
Publikováno: 07.06.2009 19:57 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 13595x   Diskuze: 2

Na povrchu těla hostíme kolem tisíce druhů bakterií náležejících k více než dvěma stovkám rodů. Tak pestrou „zoo“ mikrobů sídlících na lidské kůži vědci nečekali. Nevhodná skladba bakterií může mít pro naši kůži nepříjemné následky v podobě nejrůznějších kožních onemocnění.
Publikováno: 05.06.2009 15:38 v rubrice: Zdraví