Vlnu arktického chladu zo severovýchodu, ktorá zasiahla väčšinu Európy vrátane Balkánu, Apeninského a Pyrenejského poloostrova, vystriedal prílev o niečo teplejšieho a vlhšieho vzduchu zo severozápadu. Priniesol snehovú nádielku a spôsobil kalamitu. Mnohé cesty zostali neprejazdné, mnohí vodiči uviazli v kolónach či v snehových závejoch. Zima sa odmieta len tak ľahko vzdať nadvlády. Nie všetci ju môžu zahnať pootočením regulačného ventilu na kúrení, alebo vyprášením moľov z kožucha, ktorý už niekoľko rokov chodil iba na plesy. Ešte stále môže isť poniektorým o život.
Publikováno: 17.02.2012 06:14 v rubrice: Zdraví
Autor: Matej Čiernik Zobrazeno: 10065x   Diskuze: 2

Stránky mnoha deníků nyní plní informace o smrtícím azbestu ve třídách našich základních a mateřských škol. Rodiče se bojí posílat své děti do zamořených prostor a mnozí dokonce uvažují o změně vzdělávacího zařízení.
Publikováno: 10.02.2012 14:26 v rubrice: Zdraví
Autor: Miloslav Pouzar Zobrazeno: 14753x   Diskuze: 3

Za slovo sport prý vděčíme Anglosasům. Jejich „disport“ byl výrazem pro rozptýlení, obveselení a útěkem od těžké práce. Dnes máme snahu se aktivním sporováním k té dřině zase vracet. Pro mnohé bude asi překvapením, že takové „sahání si na dno“ je regeneraci našich svalů prospěšnější než jen "rekreační flákárna". Američtí vědci zjistili proč.
Publikováno: 09.02.2012 00:26 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10352x   Diskuze: 0

Viděla jen ruku, kterou si mávala těsně před obličejem. Týden po operaci už rozeznávala prsty a zrak se jí dále zlepšoval. To vše díky léčbě lidskými embryonálními kmenovými buňkami.
Publikováno: 03.02.2012 22:17 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 15338x   Diskuze: 7

Túto scénu určite poznáte z filmov a seriálov z prostredia nemocníc a záchranných služieb: ťažko chorý pacient s kyslíkovou maskou, alebo aspoň s hadičkou s kyslíkom, zavedenou do nosa. Argument pre takúto liečbu je jednoduchý a logický: nakoľko nedostatok kyslíka je ohrozuje život, pre istotu dáme kyslík každému, kto by ho mohol čo len náhodou potrebovať, veď nič nemôžeme pokaziť.
Publikováno: 02.02.2012 11:27 v rubrice: Zdraví
Autor: Matej Čiernik Zobrazeno: 19270x   Diskuze: 6

Mnozí si užíváme života s pocitem, že infarkt a mozková příhoda se nás netýká. Proč také, když lékařská prognóza, která vychází z posouzení rizikových faktorů, nám s výhledem deseti let nic takového nesignalizuje. Dojem bezpečí ale může být falešný, tvrdí lékaři z Northwestern University.
Publikováno: 30.01.2012 15:51 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11697x   Diskuze: 0

Tuberkulóza nabírá na síle. V Indii se objevila „totálně rezistentní“ forma, na kterou antibiotika vůbec nezabírají. Není to však úplná novinka na epidemiologické scéně.
Publikováno: 21.01.2012 04:19 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 11695x   Diskuze: 0

Hrozba hypertenze se dnes zažehnává různými způsoby. Například tabletou nitroglycerinu pod jazyk, která působí prostřednictvím oxidu dusnatého, jindy polykáním angiotenzin konvertujícího enzymu (ACE). Případně volíme kombinaci s blokátory, ať už beta či alfa, a většinou to sichrujeme diuretiky. Preventivně pak bereme antioxidanty. Britští vědci přišli s kacířskou myšlenkou – léčbou pomocí oxidantů.
Publikováno: 20.01.2012 08:47 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 14495x   Diskuze: 3

Štúdia ACCORD potvrdila, že intenzívnejšia (a náročnejšia) liečba cukrovky nemusí znamenať dlhší život pacienta.
Publikováno: 09.01.2012 07:33 v rubrice: Zdraví
Autor: Matej Čiernik Zobrazeno: 10454x   Diskuze: 2

Stačí jedna dávka a předčasně stárnoucí myši omládnou. Vstříknutí buněk izolovaných ze svalů mladých myšek působí jako mávnutí kouzelného proutku a neduhy se stárnoucím hlodavcům začnou vyhýbat. A i když byli téměř na umření a čekala je nepohyblivost a brzký konec, hýří energií a žijí až třikrát déle než jejich vrstevníci, kteří omlazovací kůrou neprošli.
Publikováno: 04.01.2012 19:25 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 14132x   Diskuze: 6

Bakteriální šroubovák vrátníku, jak se někdy častému nájemníkovi našeho zažívacího traktu přezdívá, klademe za vinu vznik žaludečních vředů a adenokarcinom žaludku. Lékaři se nás ho snaží zbavit vším co mají po ruce. Občas se jim to dlouhodobou léčbou koktejlem antibiotik dokonce podaří. Statistika zdravotního stavu izraelských vojáků ale vykazuje poněkud kontroverzní pohled na toto chronické onemocnění.
Publikováno: 02.01.2012 20:07 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10572x   Diskuze: 0

Když se narodila vážila 280 gramů a byla jen o něco delší, než propisovačka. Kde je hranice, za kterou není radno u předčasně narozených dětí jít?
Publikováno: 14.12.2011 12:42 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 16669x   Diskuze: 0

Milovníčky kávičky a čokoládky môžu mať ďalší dôvod pre konzumáciu svojej pochúťky. Výsledky nových štúdii, uverejnené v októbrovom čísle časopisu Journal of the American College of Cardiology a marcovom čísle Stroke ukazujú, že pravidelná konzumácia kávy aj čokolády súvisí s nižším rizikom mozgovej porážky.
Publikováno: 08.12.2011 10:15 v rubrice: Zdraví
Autor: Matej Čiernik Zobrazeno: 13510x   Diskuze: 2

Množící se případy infekcí rezistentními kmeny bakterií dávají tušit, že se situace na válečném poli začíná stále častěji klonit na stranu protivníka. Éra antibiotik by ale končit nemusela, upravené molekuly dipeptidů zvyšují jejich účinnost a první lék se již podrobuje klinickým testům.
Publikováno: 29.11.2011 09:42 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 13855x   Diskuze: 4

Americká biotechnologická firma Geron předčasně zastavila testování léčby poraněné míchy lidskými embryonálními kmenovými buňkami. Co bude dál?
Publikováno: 26.11.2011 09:16 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 11914x   Diskuze: 4

Transkraniální magnetická stimulace mozku synestetiků prozradila, že oproti běžným lidem mají nápadně vzrušivější neurony. Je to klíč ke splývání smyslů?
Publikováno: 19.11.2011 20:22 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 20182x   Diskuze: 15

Lidé dýchající městský vzduch znečištěný oxidem uhelnatým jsou klidnější. Dokazuje to výsledek výzkumu izraelských vědců.
Publikováno: 14.11.2011 09:44 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 8362x   Diskuze: 0

Zlyhanie srdca sa stáva najčastejšou príčinou smrti vo vyspelých krajinách. Liečba tejto choroby síce veľmi pokročila, no má svoje medze. Za nimi je len smrť. Alebo výmena srdca za iné, fungujúce.
Publikováno: 06.11.2011 11:29 v rubrice: Zdraví
Autor: Matej Čiernik Zobrazeno: 9617x   Diskuze: 0

Za nebezpečné je do loňského roku označovali jen politici. Nyní se k nim přidávají entomologové a hovoří dokonce o invazi. Ruce si ale nejvíce mnou právníci.
Publikováno: 21.10.2011 18:20 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 13927x   Diskuze: 0

Vědci testují nadějnou metodu léčby alergií na některé bílkoviny, která přináší překvapivě dobré výsledky. I když zatím jenom u pokusných myší.
Publikováno: 21.10.2011 17:26 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 10647x   Diskuze: 0

Při slově dendrity se většině z nás vybaví buňky mozku a jejich výběžky. Může za to již padesát let známý fakt, že naše učení je v podstatě opakovaná aktivace nervových spojů vedoucí k tvorbě neuronů s bohatým dendritickým větvením. Jenže v tomto případě nejde o mozkové „závity“, ale „záněty“ a o školení bílých krvinek k zajištění imunity.
Publikováno: 04.10.2011 19:24 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11810x   Diskuze: 1

Proteiny katelicidiny vrozené imunity klokanů dama a ptakopysků inspirovaly zlatokopy nových antibiotik. Učinili jsme silný tah ve věčné partii boje s bakteriemi.
Publikováno: 27.09.2011 07:06 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 11919x   Diskuze: 3

Na dokázanej skutočnosti, že vyššie hladiny cholesterolu v krvi sú spojené s vyšším rizikom srdcovocievnych chorôb, založili svoje živobytie milióny ľudí. Živí potravinárov vyrábajúcich najrôznejšie nízkotučné a bezcholesterolové potraviny, všemožných poradcov v zdravej výžive a zdravom životnom štýle, trénerov a cvičiteľov, odborníkov aj "odborníkov" na chudnutie, nekonečný zástup pisateľov, v neposlednom rade veľký segment farmaceutického priemyslu a na všetko naväzujúce reklamné agentúry.
Publikováno: 29.08.2011 08:48 v rubrice: Zdraví
Autor: Matej Čiernik Zobrazeno: 35340x   Diskuze: 4

Zvuk zubní vrtačky není příjemný nikomu a dokáže vyvolat strach, i když člověk není zrovna v roli pacienta. I to může být důvod, proč mnozí chodí k zubaři, až když je k tomu bolest donutí. Možná za několik málo let nám nová metoda, při níž bakteriemi zubního plaku nahlodaný zub se spraví téměř sám, návštěvu zubaře natolik zpříjemní, že nás k pravidelným preventivním prohlídkám přesvědčí lépe než hrozba zvýšených poplatků.
Publikováno: 25.08.2011 09:51 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 17199x   Diskuze: 2

Japonští vědci vypěstovali v laboratoři umělé spermie. Průlom v reprodukci. Další krok k nepotřebě mužů,... hlásají titulky deníků v rubrikách Věda.
Publikováno: 12.08.2011 11:11 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11238x   Diskuze: 0

Když přijdeme na svět, máme prakticky všechno, co správný kluk má mít. I pohlavní aparát se nám začne vyvíjet v maminčině bříšku, jakmile se naše tělíčko ocitne pod palbou zvýšených dávek testosteronu. Kromě těch chlapských záležitostí má mužský hormon i vedlejšák - podporuje růst kostí. A protože nám řízením osudu ve stejnou dobu jako „pindík“ roste i prsteníček, lze prý z toho dělat dalekosáhlé závěry.
Publikováno: 14.07.2011 00:37 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 40996x   Diskuze: 6

Američtí vědci přišli na způsob, jak pomocí silného elektromagnetického pole seřadit erytrocyty, snížit viskozitu krve a zefektivnit její tok kapilárami.
Publikováno: 10.06.2011 17:24 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 9407x   Diskuze: 0

To, čeho se zřejmě všichni bojíme více než smrti je, že bychom mohli před skonem dlouho trpět. Žel i to některé čeká a proto tak rádi informujeme o pokrocích v tlumení bolesti. Nadějí je objev malé molekuly peptidu CBD3.
Publikováno: 07.06.2011 07:20 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11960x   Diskuze: 1

Bleskově přečtený genom původce infekce odhalil komplikovanou chiméru, Eculizumab bude pro pacienty v Německu zadarmo a původní zdroj nákazy je stále nejasný.
Publikováno: 04.06.2011 07:52 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 23118x   Diskuze: 9

Německo a další evropské země straší zákeřná bakterie EHEC ze záhadného zdroje. Už někdo kontaktoval dr. Househo?
Publikováno: 02.06.2011 03:06 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 30097x   Diskuze: 7

Autismus - to není jenom obraz Rain Mana.
Publikováno: 04.05.2011 16:39 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 33474x   Diskuze: 17

Výrobce lékařských přístrojů Robotics Inc., se sídlem v Kalifornii, obdržel schválení od FDA pro robotickou léčbu plešatosti. Americké kliniky získaly pomocníka, který v rychlosti dělání nás krásnějšími hravě překoná i ty nejzručnější plastické chirurgy.
Publikováno: 28.04.2011 09:17 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 12346x   Diskuze: 2

Šest a půl týdne po transplantaci si Emily Fennellová s „cizí“ rukou natolik rozumí, že si sotva vzpomene na dobu, kdy jí neměla.
Publikováno: 26.04.2011 08:31 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 17689x   Diskuze: 5

Japonské úřady i mezinárodní organizace průběžně zveřejňují výsledky měření radiační situace v několika prefekturách okolo jaderné elektrárny Fukušima. Tyto pravidelně aktualizované informace v minulých dnech doplnily souhrnné přehledy, které umožňují si udělat poměrně realistickou představu o následcích katastrofy, současné situaci v postižené oblasti i uvažovat o jejím dalším vývoji.
Publikováno: 04.04.2011 15:44 v rubrice: Zdraví
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 27945x   Diskuze: 15

Nestává se často, aby dva týmy, každý na jiném konci světa, přišly na stejnou věc současně. Poštěstilo se to výzkumníkům z University of California ze San Franciska a jejich kolegům z výzkumného centra CAESAR (Center of Advanced European Study and Research) v Bonu. Oběma týmům nyní vyšly články v časopisu Nature. Svorně v nich odhalují další z tajemství oplodnění. Jejich poznatky by měly vést k novým metodám ochrany před početím, které by ženy neohrožovaly tak, jako stávající hormonální přípravky.
Publikováno: 21.03.2011 23:36 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 18735x   Diskuze: 2

Ze stánků na levnou krásu si domů spolu s pozlátkem nosíme i riziko pro naše ratolesti.
Publikováno: 08.03.2011 21:35 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 15521x   Diskuze: 1

Výzkumy v USA i Německu do řeči konkrétních statistických údajů překládají známý fakt – nezaměstnanost škodí na těle i na duši.
Publikováno: 03.03.2011 10:04 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 14961x   Diskuze: 5

Tak by mohl znít reklamní slogan výrobců alkoholických nápojů. Těžko by mu bylo co vytknout, protože by měl oporu v závěrech rozsáhlé studie kanadsko-amerického vědeckého týmu. Naštěstí to není jediný způsob pro boj s kardiovaskulárními problémy.
Publikováno: 23.02.2011 16:58 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 18757x   Diskuze: 3

Vědci z Columbia University přišli na zcela překvapivou souvislost - kostra se chová jako regulátor plodnosti. Hormon uvolňovaný z kostí zvyšuje produkci testosteronu, podporuje přežití zárodečných buněk a produkci zralých spermií.
Publikováno: 21.02.2011 21:18 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11726x   Diskuze: 1

Kofein je bez diskuze drogou. Ti, co pijí kávu pravidelně, dlouhodobě a v poměrně velkých dávkách, vědí o abstinenčních příznacích své. O škodlivosti návykových látek pochybuje málokdo, ale i to má své „ale“. I v případě kávy.
Publikováno: 18.02.2011 20:17 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 19190x   Diskuze: 3

Jisté kmeny Neisseria gonorrhoeae vlastní původně nepochybně lidský kousek DNA, který možná zneužívají ke svým nekalým rejdům. Je to první přesvědčivý důkaz horizontálního přenosu genetické informace na velkorysou vzdálenost mezi světem bakterií a lidmi.
Publikováno: 17.02.2011 02:39 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 14367x   Diskuze: 5

Z článku uveřejněném v lékařském časopisu Annals of Oncology vyplývá, že dvacetiletí holohlaví mají dvojnásobně vyšší riziko, že se jim v předstojné žláze vyvine rakovina.
Publikováno: 16.02.2011 20:35 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 17866x   Diskuze: 0

Líná varianta genu GIP podporujícího produkci inzulínu kdysi zřejmě zachraňovala nastávající matky i jejich potomky před smrtí hladem, v dnešním blahobytu je ale jednou z příčin nepříjemné těhotenské cukrovky. Evoluční historii bohužel neodpářeme.

Publikováno: 10.02.2011 23:27 v rubrice: Zdraví
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 11410x   Diskuze: 6

V poraněných tkáních se buňkám mění membránový potenciál. Z fyzikálního hlediska jde o napětí a právě to je podle nových poznatků amerických vědců signálem, který rozhoduje o pravolevé orientaci buněk a jejich specializaci. Regenerační terapii se možná otevírají nové možnosti.
Publikováno: 10.02.2011 13:37 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 8488x   Diskuze: 0

Živý mozek obklopují slabá elektrická pole, které sám indukuje svou činností – rozesíláním bezpočtu elektrochemických signálů obrovskou sítí neuronů. Zdá se, že naše hlavní řídící centrum tyto vlastní elektrické zdroje dokáže využít jako lokální podpůrné elektrostimulátory.
Publikováno: 09.02.2011 16:20 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 11185x   Diskuze: 0

Bradavice nejsou pro navazování vztahů něčím, čím bychom se chtěli chlubit. Zvláště když už dnes není tajemstvím, že je způsobují papilomaviry a že jsou infekční. A pokud se navíc začnou tvořit na těch nejintimnějších místech...
Publikováno: 07.02.2011 05:25 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 29293x   Diskuze: 0

Náš mozek se nefláká ani když spíme. Probírá se informacemi, které přes den získal. Nakolik jsou smysluplné, závisí do velké míry od nás. Ale nakolik jsou důležité, závisí od toho, co nás v nejbližší budoucnosti čeká. Němečtí vědci tvrdí, že pro „spící“ mozek je to důležité kritérium jeho selekce nových poznatků na ty, které uloží a ty, jež vymaže.
Publikováno: 02.02.2011 18:11 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 18394x   Diskuze: 9

Ne nejde o překlep. Jde skutečně o muže modré, nikoli moudré. A nutno říct, že ani jeden z těch nepřirozeně zbarvených mužů, které jsem vypátral, přílišnou moudrostí neoplýval. Spíš naopak. Důkazem určité omezenosti těchto pánů je právě fakt, že zmodrali. Jsem si vědom toho, že v naší zemi mají v současné době některé barevné narážky jednoznačně politický charakter. Nikoli však v následujícím textu. I když...
Publikováno: 26.01.2011 19:29 v rubrice: Zdraví
Autor: Miloslav Pouzar Zobrazeno: 50014x   Diskuze: 4

Alzheimerova choroba těžce poškozuje lidský mozek. Touto závažnou a nevyléčitelnou nemocí trpí na světě asi 35 milionů lidí. Podle prognóz Světové zdravotnické organizace by mohl být v roce 2050 obětí Alzheimerovy choroby každý 85. obyvatel Země. Proti nemoci není známa účinná prevence, lze ji diagnostikovat až v poměrně pokročilých stádiích a neexistuje pro ni spolehlivá, účinná léčba. Slibný pokrok v diagnostice i léčbě hlásí američtí vědci.
Publikováno: 18.01.2011 21:01 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 9893x   Diskuze: 0

Většina z nás pod pojmem placebo efekt rozumí něco, co funguje jen tehdy, když si myslíme, že jsme dostali lék - když nemáme tušení, že jde o podvod. Tým vědců v časopisu PLoS ONE ale tvrdí, že to je jinak.
Publikováno: 27.12.2010 09:14 v rubrice: Zdraví