Do neznáma: Astronomové zmapovali vesmírnou prázdnotu v sousedství
Mléčná dráha se rozkládá na břehu temného moře Lokální prázdnoty. Astronomové detailně analyzovali pohyby 18 tisíc galaxií a z nich odvodili velikost a tvary této vesmírné pustiny v našem blízkém galaktickém sousedství.
Zmapování Lokální prázdnoty. Kredit: R. Brent Tully.

Předivo vesmíru tvoří blyštivá kosmická pavučina, která je ozdobená galaxiemi jako kapkami rosy. A mezi vlákny pavučiny se rozkládají nezměrné a tajemné kosmické prázdnoty (anglicky void). Galaxie se během svých nedozírně dlouhých životů pohybují nejen s rozpínáním vesmíru, ale také reagují na gravitační síly v okolním vesmíru. Plynou směrem k místům, kde je gravitační přitažlivost nejvyšší a tudíž i největší koncentrace hmoty, a naopak se vzdalují od prázdnot.

R. Brent Tully. Kredit: University of Hawai.

Jedna taková kosmická prázdnota leží i v naše galaktickém sousedství. V roce 1987 astronomové zjistili, že Mléčná dráha, náš milovaný hvězdný ostrov, se ve skutečnosti rozkládá na břehu rozsáhlé prázdnoty. Toto blízké moře temnoty dostalo pohotovou přezdívku Lokální prázdnota (Local Void). Odborníci přijali existenci Lokální prázdnoty bez větších problémů. Výzkum této oblasti vesmíru je ale komplikovaný, protože prázdnota leží z našeho pohledu přímo za centrem Mléčné dráhy, které nám bohužel značně stíní výhled. Proto toho o Lokální prázdnotě stále víme jen málo.

Astronom Brent Tully z americké University of Hawaiʻi a jeho spolupracovníci se ve svých pozorováních pomyslně vypravili do Lokální prázdnoty a zmapovali její temná zákoutí. Použili k tomu pozorování pohybů galaxií, z nichž odvodili rozložení hmoty v dotyčné oblasti vesmíru, která je zodpovědná za tento pohyb galaxií, a nakonec sestavili detailní 3D mapu lokálního vesmíru v okolí Mléčné dráhy.

Institute for Astronomy (IfA), logo.

Tullyho tým během výzkumu změřil pohyb 18 tisíc galaxií, které jsou zahrnuty v souboru dat Cosmicflows-3. Z jejich pohybu vytyčili břehy Lokální prázdnoty. Prakticky stejný postup použil Tully se svými kolegy v roce 2014, když s velkou slávou oznámili světu, že žijeme v nadkupě galaxií Nezměrné nebe, čili havajsky Laniakea.

Astronomové se už tři desetiletí snaží zjistit, proč se pohyby Mléčné dráhy, Galaxie v Andromedě a jejich satelitních galaxií odchylují od rychlosti dané rozpínáním vesmíru o téměř 600 km/s. Tully s kolegy tvrdí, že asi tak polovinu tohoto pohybu je možné připsat na vrub přitahování gravitací blízké Kupy galaxií v Panně, společně s rozpínáním Lokální prázdnoty, která se postupně ještě více vyprazdňuje.

Video:  Cosmicflows-3: Cosmography of the Local Void

University of Hawaiʻi / Institute for Astronomy (IfA) 22. 7. 2019, Astrophysical Journal 880: 24.

Datum: 23.07.2019