Božský ještěr z Japonska
…aneb Představuje se Kamuysaurus japonicus

Skeletální diagram kamuysaura a zobrazené části jeho kostry, které se dochovaly až do současnosti. Tento středně velký robustní hadrosaurid dosahoval délky kolem 8 metrů a vážil asi 5 tun. Žil v době před 72 miliony let na území východní Asie a pravděpodobně obýval zejména pobřežní oblasti. Kredit: Genya Masukawa; Yoshitsugu Kobayashi et al. (2019); Wikipedie (CC BY 4.0)

Po delší době se budeme věnovat opět některému ze zbrusu nových dinosauřích objevů, které rozvířily hladinu zájmu odborné i laické veřejnosti v posledních dnech a týdnech. Tím novým objevem je zajímavý kachnozobý dinosaurus (hadrosaurid) z Japonska, formálně popsaný teprve na začátku září letošního roku.[1] Fosilie tohoto býložravého ptakopánvého dinosaura byly objeveny již roku 2003 v marinních (mořských) sedimentech souvrství Hakobučo, datovaného do počátku geologického věku maastricht (stáří činí asi 72,4 až 70,6 milionu let). Fosilie ocasní části kostry byla objevena amatérským paleontologem jménem Jošiuki Horita v lokalitě Hobetsu nedaleko města Mukawa na japonském ostrově Hokkaidó. Fosilii velmi kvalitně dochované kostry kompletní z více než 60 % (podle počtu kosterních částí) pak vykopali vědci z Muzea v Hobetsu a Muzea Univerzity v Hokkaidó v letech 2013 až 2014 spolu s kostrou malého maniraptorního teropoda druhu Fukuivenator paradoxus.[2] Zatímco drobný célurosaurní teropod byl formálně popsán již roku 2016, kachnozobý dinosaurus si musel počkat až na konec letošního léta. Ale to čekání rozhodně stálo za to! Holotyp nese označení HMG-1219 a podle objemu kosterních částí je kompletní dokonce z více než 80 %. Jedná se tedy nejen o v pořadí devátý popsaný druh neptačího dinosaura z Japonska, jde také o dosud jednu z nejlépe dochovaných dinosauřích koster z této východoasijské ostrovní země. Byl pojmenován Kamuysaurus japonicus, což znamená přibližně „božský ještěr z Japonska“. Slovo kamuy totiž v Ainštině označuje „božstvo“. Zkamenělině se nicméně dlouho přezdívalo Mukawaryu, což znamená „Drak z Mukawy“. Zkameněliny dinosaura byly objeveny na ploše sedm krát čtyři metry a místy byly části kostry dosud artikulované (pospojované), mnohde už však fosilní kosti nenávratně poškodila eroze. Co nám tedy o tomto zajímavém hadrosauridovi jeho zkameněliny prozradily?

O paleoekologii kamuysaurů mnoho informací nemáme. Pravděpodobně se ale jednalo o stádní býložravce, spásající nízko rostoucí vegetaci. Druh K. japonicus je v pořadí již devátým druhem neptačího dinosaura, formálně popsaného z území Japonska. Kredit: Masato Hattori; Yoshitsugu Kobayashi et al. (2019); Wikipedie (CC BY 4.0)

Objevený jedinec kamuysaura byl již dospělým exemplářem, který v době smrti pravděpodobně přesáhl věk devíti let. Vzhledem k rychlosti růstu hadrosauridů je totiž stáří kolem deseti let již poměrně pozdním věkem. Holotyp měřil na délku zhruba 8 metrů, a protože byl relativně robustně stavěn, jeho hmotnost byla odhadnuta na 4100 až 5300 kilogramů (podle toho, zda byl stavěn spíše na chůzi po dvou nebo po čtyřech, tedy zda byl přednostně bipední nebo kvadrupední). Každopádně tak dosahoval hmotnosti dospělého slona afrického. Otázkou samozřejmě je, jak se tělo tohoto plně suchozemského stádního tvora dostalo do mořských sedimentů. Pravděpodobně se jednalo o mrtvolu, která byla spláchnuta do moře při nějaké živelné pohromě, snad mohutných záplavách nebo zemětřesení a následné tsunami. Pro paleontology je každopádně velkým štěstím, že v případě tohoto dinosaura došlo k rychlému úmrtí a následně včasnému překrytí těla vhodným sedimentem, v němž se jeho kostra mohla coby zkamenělina dochovat až do dneška. Stanovit nový rod a druh umožnila přítomnost několika specifických anatomických znaků na kostech lebky a obratlích. Ty také usnadnily zařazení nového dinosaura do systému. Kamuysaurus byl nepochybně hadrosauridem a spadal do rozsáhlé podčeledi Saurolophinae. Navíc byl zřejmě zástupcem tribu Edmontosaurini, vývojově vyspělých kachnozobých dinosaurů, obývajících oblasti severních kontinentů (západ Severní Ameriky a východ Asie) v období pozdní křídy. Blízkým příbuzným kamuysaura tak byl například rozšířený Edmontosaurus z Kanady a USA nebo obří Shantungosaurus z Číny. Ještě bližšími příbuznými však mohly být rody Kerberosaurus z ruského Dálného východu[3] a Laiyangosaurus z Číny[4], jejichž zástupci společně obývali pobřežní ekosystémy východní Asie několik milionů let před koncem křídy. Co dalšího o těchto fascinujících tvorech asi zjistíme v budoucnu?

Short Summary in English: New hadrosaurid dinosaur, whose nearly complete skeleton was unearthed from 72 – 70 million year old marine deposits in Japan, belongs to a new genus and species of herbivorous duck-billed dinosaur, Kamuysaurus japonicus. Its fossils were discovered already in 2003 but it wasn´t formally described before September 2019.

[1] Sakurai, Kazuhiko; et al. (2019). „A New Hadrosaurine (Dinosauria: Hadrosauridae) from the Marine Deposits of the Late Cretaceous Hakobuchi Formation, Yezo Group, Japan“. Scientific Reports. 9 (1): 1–14. doi: 10.1038/s41598-019-48607-1