Kanadské nebe kdysi brázdil „chladný drak severních větrů“, měl rozpětí křídel deset metrů
Z ostatků plaza nalezených v Severní Americe paleontologové usoudili, že jde o dosud neznámý druh pterosaura z doby křídy. Dostal jméno Cryodrakon boreas.
Cryodrakon boreas přezdívaný "frozen dragon of the north winds".  Kredit: David Maas
Cryodrakon boreas přezdívaný "frozen dragon of the north winds". Kredit: David Maas

Paleontologové z Queen Mary University of London v časopisu Journal of Vertebrate Paleontology popsali nový druh impozantního pterosaura. Žil na území Severní Ameriky před zhruba 76 miliony let.

Tak si prvního kanadského pterosaura představuje David Maas.

Nově popsaný druh náleží do Azhdarchidae - pterosaurů (často nesprávně řazených do pterodaktyl). Začátek objevu spadá do doby před třiceti lety, kdy se v kanadské Albertě našly fosilie velkého živočicha. Tehdy je paleontologové přisoudili již  tehdy známému pterosaurovi z Texasu, jménem Quetzalcoatlus.

Podle Davida Hone, vedoucího kolektivu, který  kanadské fosilie nalezené  v roce 1972 jihovýchodně od Alberty v depozitech vrstvy Campanian studoval, se nejedná o  stejného živočicha, který létal nad územím Texasu. Pomocí dalších kosterních nálezů, na nichž jsou patrné otvory související s uspořádáním vzdušných vaků, vědec zjistil, že se jedná o čistě kanadského pterosaura, náležejícího ke zcela odlišnému druhu. Dobře zachovaný nález kosterních pozůstatků svědčí o tom, že šlo o mládě a mělo rozpětí křídel pět metrů.

Pravý humerus  (kost z horní končetiny) je 25 cm dlouhá. Kredit: David Hone
Pravý humerus (kost z horní končetiny) je 25 cm dlouhá. Kredit: David Hone

Další nálezy, například velké krčníkosti dávají tušit výsledný obraz létajícího kolosu. Ostatním gigantům, jako byl Quetzalcoatlus northropi, se svou velikostí přinejmenším vyrovnal. Podobně jako ostatní příbuzní nového pterosaura, i tento "kanadský", byl masožravcem a na jeho jídelníčku byli jiní plazi, savci i dinosauři. Nový poznatek mimo jiné ukazuje, jak byla tehdejší křídová fauna druhově bohatá.

Hone, David; Habib, Michael; Therrien, Francois.: Cryodrakon boreas gen. et sp. nov. a Late Cretaceous Canadian azhdarchid pterosaur. Journal of Vertebrate Paleontology. DOI: 10.1080/02724634.2019.1649681