Měsíc by mohl být perfektním lapačem mimozemského života a technologií
Měsíc je úplně pustý, prázdný a mrtvý. A to je naprosto skvělé. Kdyby totiž Měsíc navštívila mimozemská civilizace nebo tam alespoň dopadly mikroskopické mimozemské organismy, klidně před miliardami let, tak tam jejich stopy ještě nejspíš jsou, stále na stejném místě. Pokud to tak doopravdy je, tak je stačí jenom najít.
Lunární rover mise Apollo 17. Kredit: NASA.

Měsíc je blízko. A je na první pohled, že je to mrtvý, nehybný svět, kde se téměř nikdy neděje nic zajímavého. A přesně tohle dělá z Měsíce naprosto ideální lapač na mimozemské organismy a možná i mimozemské civilizace či technologie. S tímhle pozoruhodným nápadem teď přišel populární snílek a šéf astronomie na Harvardu, čili Avi Loeb, který ho sepsal pro Scientific American. Pro popularizátory jsou takoví lidé darem z nebes. Co na tom, že jejich nápady bývají až příliš výstřední a ne vždy se dostanou alespoň do teoretického výzkumu. Podněcují fantazii a dobrodružství, což jsou v dnešní době extrémně cenné komodity.

Avi Loeb. Kredit: Harvard University.

Loeb je přesvědčený, že pokud chceme najít stopy po alespoň jednoduchém mimozemském životě, tak bychom po nich měli pátrat na Měsíci. Měsíc by totiž mohl fungovat jako lapač mimozemských organismů, pokud se kdy nějaké pohybovaly v prostoru Sluneční soustavy. Nejde přitom ani tak o to, že by byl Měsíc lákavým terčem pro takové organismy nebo mimozemské průzkumníky, pokud mají vkus na světy alespoň trochu podobný tomu našemu.

Měsíc, severní pól. Kredit: NASA/GSFC/Arizona State University.

Vtip je v tom, že pokud se kdy něco mimozemského jakýmkoliv způsobem dostalo na povrch Měsíce, tak je slušná šance, že to tam stále ještě je. A čeká to tam, až to objevíme. Měsíc nemá žádnou atmosféru, žádné počasí a prakticky ani žádnou geologickou aktivitu. Problém je jedině s působením kosmického záření. Měsíc je mrtvý svět a jeho povrch je podle všeho neměnný po miliardy let, snad kromě občasného dopadu meteoritu.

Proto Loeb tvrdí, že by lunární mise mohly být velkým přínosem pro astrobiologii. Pokud bude založena trvale obydlená základna na Měsíce nebo pokud bude alespoň spuštěn program pravidelných misí na povrch Měsíce, tak prý máme určitou šanci, že bychom skutečně mohli najít stopy po mimozemských civilizacích či organismech. Jestli někdo takový vůbec kdy navštívil Sluneční soustavu.

Pro Loeba je velmi lákavá představa, že na Měsíci objevíme nějaké mimozemské mikrofosilie, což je daleko nejpravděpodobnější nález, jaký bychom tam mohli učinit. Ještě daleko více vzrušující by podle něj samozřejmě bylo, kdyby se tam válely nějaké mimozemské odpadky, nářadí nebo alespoň stopy, i když to asi nebude jako piknik u cesty. Nicméně, konečně bychom se dočkali odpovědi na otázku, která trápí lidstvo od nepaměti.

Video:  Abraham 'Avi' Loeb - Alien Intelligences

Futurism 25. 9. 2019, Scientific American 25. 9. 2019.

Datum: 26.09.2019