Roj sond Swarm zkoumá slábnoucí zemské magnetické pole
Nad jižním Atlantikem se vytvořila podivná anomálie. Zatím rozhodně nemizí, spíše se stává podivnější a podivnější. V posledních letech to vypadá, jako by se chtěla rozpadnout na dvě. Chování Anomálie nad jižním Atlantikem bedlivě sleduje konstelace evropských sond Swarm.

Evropské sondy Swarm. Kredit: ESA/ATG Medialab.

Zemské magnetické pole je prakticky naší jedinou pořádnou ochranou před agresivním kosmickým zářením, kterou máme k dispozici. Proto bychom se měli velmi intenzivně zajímat o to, jak vlastně zemské magnetické pole funguje a v jaké je kondici. Přitom, jak se zdá, se právě v této době děje s magnetickým polem naší planety něco zvláštního.

GFZ Helmholtz Centre Potsdam, logo.

V oblasti mezi Afrikou a jižní Amerikou zemské magnetické pole slábne. A rozhodně se to nezlepšuje. Geofyzici z toho mají těžkou hlavu. Říkají tomu Anomálie v jižním Atlantiku (South Atlantic Anomaly). Už se zjistilo, že dělá potíže satelitům na orbitě Země. A v posledních letech to dokonce vypadá, že se objevilo druhé centrum této anomálie, jihozápadně od jižního cípu Afriky. Jako kdyby se anomálie chtěla roztrhnout na dvě.

Nicméně, Evropská kosmická agentura ESA má šťastnou shodnou okolností na oběžné dráze konstelaci satelitů Swarm, které mohla poslat, aby tuto zapeklitou anomálii detailně zkoumaly. Mnozí lidé tuší, jak je magnetické pole pro život na Zemi důležité. Takže není ani divné, že se hned objevily úvahy, podle nichž magnetická záhada v jižním Atlantiku ohlašuje nadcházející převrácení magnetického pole Země, které by mohlo být spojené s potížemi. Naše magnetické pole se občas převrací, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo stát právě teď. Chování magnetického pole v jižním Atlantiku zatím formálně nevybočuje z kolísání, jaké považujeme za normální.

Simulace magnetického pole Země v „normálním“ stavu. Kredit: NASA.

Podle toho, co víme, vytváří magnetické pole Země rotující oceán rozžhavených kovů, který se ukrývá pod našima nohama. Zároveň se ukazuje, že tohle magnetické pole rozhodně není neměnné. Za posledních 200 let zesláblo v průměru asi o 9 procent. Pokud jde o Anomálii v jižním Atlantiku, tak tam mezi lety 1970 a 2020 zesláblo magnetické pole z přibližně 24 tisíc nanotesla na 22 tisíc nanotesla. Zároveň se tato anomálie zvětšuje a posunuje západním směrem, rychlostí asi 20 kilometrů ročně.

Satelity Swarm dovedou velmi přesně detekovat a měřit různé magnetické signály, které dohromady tvoří magnetické pole Země. Jak uvádí Jürgen Matzka z německého výzkumného centra GFZ Helmholtz Centre Potsdam, v posledních letech se nad jižním Atlantikem vyvíjí pozoruhodná magnetická situace, jejíž vývoj můžeme detailně sledovat právě díky satelitům Swarm. Podle Matzky bude klíčové pochopit, jaké procesy v zemském nitru souvisejí s Anomálií v jižním Atlantiku a jejím chováním.

Zatím se zdá, že není důvod k  přehnaným obavám. Je fakt, že satelity a kosmické lodě, které prolétají oblastí anomálie, mohou s větší pravděpodobností očekávat technické potíže, vyvolané kosmickým zářením. Kvůli oslabenému magnetickému poli tam mohou elektricky nabité částice kosmického záření pronikat do výšek, které odpovídají nízkým oběžným drahám. Záhada magnetické anomálie každopádně stále čeká na objasnění.

Vide: Earth's Weakening Magnetic Field | South Atlantic Anomaly | European Space Agency (SWARM)