Kometa C/2020 F3 Neowise je už opravdu vidět!
Na poměry tohoto století je to pěkné, leč nutno přiznat, že aspoň zatím to chce spíš triedr, i když stačí malý. Možná bude líp.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE),11. 7. 2020 v 23ː19 letního středoevropského času. Z Prahy 4, z balkónu paneláku (vpravo je žižkovská věž). Kredit: Zde, Wikimedia Commons.

Tak jsme čekali jinou kometu, ta se bohužel rozpadla v přísluní, zato velice zjasnila jiná. Komety jsou nevyzpytatelné. Zpráva o téhle kometě už proběhla médii, takže zaostávám. Důvod je, že po určitých zkušenostech s kometami o žádné nepíšu, dokud ji sám nevidím. O mnoho zatím nikdo nepřišel, protože ty uveřejňované krásné fotky jsou pořizované dalekohledy na montáži, s dlouhou expozicí a z míst, kde je tmavá obloha. Něco úplně jiného je pouhé oko nebo triedr, a daleko od ideálních podmínek.

Návod k vyhledání a pohyb komety během noci

Momentálně je potřeba místo s výhledem na sever až po obzor, čím tmavší, tím lepší. Od 23 h je šance, to je asi tak 15 až 20 stupňů vlevo (západně) od severu, asi 4 až 5 stupňů nad obzorem. Koma je jasná, jako mázlá hvězda, viditelný ohon je dlouhý nejmíň stupeň a míří vpravo nahoru. Krátce po půlnoci prochází nízko nad severem a pak stoupá na severovýchod. Nočňátka mohou počkat až na dobu před svítáním, kdy je o malinko vyš nad SSV. Trpělivější jedinci se mohou modlit, aby kometa nepošla a přálo počasí, a počkat na lepší zítřky. Šťastlivci mimo města uvítají, že od 19. 7. vychází Měsíc až po svítání, takže nebude rušit.

Zatím nečekejte mnoho. Aspoň z Prahy je kometa přesně na hranici viditelnosti okem. Spíš člověk jen tuší, že tam je, ale i malý triedr (8x30) ji ukáže spolehlivě a ve větším (20x60) je docela parádní.

Fotka, kterou se tady chlubím, má úhel záběru jen o něco užší než oko (70 mm ohnisko na kinofilmový čip), ale ukazuje toho asi tolik, jako malý triedr, protože foťák je citlivější než oko, teda při 4500 ASA a ¼ vteřiny z ruky. (Mám výbavu do muzea, ne na komety.) Sever je těsně za pravým okrajem fotky, pořízené 11. 7. v 23:19 letního času.

Kometa C/2020 F3 Neowise dalekohledem průměru 20 cm, z Itálie, 8. července 2020. Kredit: Palarran, Wikimedia Commons.

Kometa je momentálně (12. 7.) na rozhraní souhvězdí Vozky a Rysa. Tedy mezi dolní „levou“ částí Vozky a Rysem. Souhvězdí Rysa je takové to nic mezi Vozkou a dolní částí Velké Medvědice. Jen pozor na to, že ta část Velké Medvědice, kterou všichni známe jako Velký Vůz, je jen podmnožinou mnohem rozsáhlejšího souhvězdí a je docela daleko „vlevo“ nahoře. Souhvězdí Vozky kolem 23 h prochází velice nízko nad severním obzorem (opak kulminace), pak už zase stoupá na severovýchod. Dobře je i v této situaci vidět jeho nejjasnější hvězda (Kapella, Capella), protože patří mezi nejjasnější hvězdy oblohy. Spíš než podle souhvězdí je dobré kometu hledat podle níže odkazované obzorové mapky, nebo prostě kolem severního obzoru.

12.7.2020

Pohyb komety během týdnů

Vůči hvězdám se kometa pohybuje „vlevo“. 15. 7. bude uprostřed nanicovatého souhvězdí Rysa, 19. 7. se dotkne dolního pravého okraje Velké Medvědice a bude pokračovat jejím dolním lemem. Důležité je, že bude na obloze malinko stoupat. (Většina dosavadních fotek je z trochu jižnějších krajů, kde byla výše už dřív.) Ten vzestup by se měl markantně projevit při pozorování v druhé polovině noci, po průchodu nad severním obzorem. Tak by měla být vidět mnohem líp. Proti vyčkávání však hraje vzdalování komety Slunce a vůbec povšechná nevyzpytatelnost těchto „planetek, co se rády předvádějí“.

Praha 14.7.2020, čas:  23:02
Praha 14.7.2020, čas: 23:02. Nikon Z6; 70 mm / 4,0; čas 1 s při ISO 3200 ASA

Martin Gembec: Kometa NEOWISE výrazně jasná . www.astro.cz.

Mapa v tomto článku

Pěkná fotogalerie téhle komety na www.astro.cz.

Wikimedia Commons, kategorie C/2020 F3 (NEOWISE)