Kelley Aerospace nabízejí nadzvukové bojové drony Arrow  
Prudce elegantní tryskové drony Arrow singapurských Kelley Aerospace jsou jako 16tunové šipky hozené do oblohy. Mohou operovat samostatně anebo létat na mise v hejnu, které povede velitelský letoun s lidskou posádkou. Jejich specialitou by měly být letecké bitvy a útoky na pozemní cíle.
Smrtelně elegantní Arrow. Kredit: Kelley Aerospace.
Smrtelně elegantní Arrow. Kredit: Kelley Aerospace.

Autonomní stroje se nám vyvíjejí před očima, ať už jde o civilní nebo vojenské typy. Společnost Kelley Aerospace se sídlem v Singapuru nedávno ukončila dohady kolem svého programu autonomních dronů a oficiálně představila Arrow, nadzvukový tryskový bojový dron. Kelley Aerospace zároveň oznámili, že ji mají stovku předobjednávek od zákazníků, které zajímají především letecké bitvy a letecké útoky na pozemní cíle.

 

Operace hejna dronů Arrow s pilotovaným velitelským letounem. Kredit: Arrow.
Operace hejna dronů Arrow s pilotovaným velitelským letounem. Kredit: Arrow.

Jak je u podobných konceptů obvyklé, dron Arrow se může účastnit různých typů misí. Může létat zcela autonomně, včetně startu a přistání. Také jej může pilotovat pozemní lidský operátor. Drony Arrow mohou létat na mise v hejnu, které povede stroj s lidskou posádkou, a také se mohou vypravit samostatně, na sólovou misi. Základním cílem dronů Arrow je hrát roli posil pro letectvo s lidskou posádkou a zvětšit bojovou sílu letectva na bojišti. Podle Kelley Aerospace jde o první nadzvukový dron, který je vybavený pokročilou hejnovou inteligencí a schopností létat v leteckých flotilách.

 

Black Eagle. Kredit: Kelley Aerospace.
Black Eagle. Kredit: Kelley Aerospace.

Charakteristickou vlastností dronu Arrow je lehká samonosná konstrukce (monocoque) z uhlíkových vláken. Maximální vzletová hmotnost dronu je 16,8 tuny, přičemž dron uletí více než 4 800 kilometrů. Díky své konstrukci, kterou navíc nezatěžují prvky potřebné pro letouny s lidskou posádkou, je Arrow slušně pevný a odolný. Podle Kelley Aerospace je navržený tak, aby vytvářel jen minimální radarový a infračervený obraz.

 

Pokud jde o finance, pořizovací cena dronu Arrow by měla být relativně nízká, podle výbavy, 9 až 16 milionů dolarů. Pro srovnání, jeden pilotovaný letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II přijde zhruba na 200 až 230 milionů dolarů. Vzhledem k „příznivé“ ceně by drony Arrow mohly létat i na vysoce rizikové mise, s omezenou možnost návratu.

 

„Šíp“ na zemi. Kredit: Kelley Aerospace.
„Šíp“ na zemi. Kredit: Kelley Aerospace.

Kromě dronu Arrow Kelley Aerospace vyvíjejí i další vojenský dron Black Eagle. Má vrtulový pohon, rozpětí křídel 29 metrů a velkou výdrž. Ve vzduchu by se měl udržet více než 57 hodin. K dispozici má pokročilou avioniku a GPS systémy.

 

Kelley Aerospace také nedávno oznámili, že pro výrobu dronu Arrow vytvoří minimálně 250 pracovních míst. Zároveň hodlají v průběhu příštích 5 let získat zhruba 500 pilotů, kteří budou operovat s bojovými drony. Společnost neuvedla bližší detaily o zákaznících, kteří si předobjednali drony Arrow. Zároveň prý v současné době testují dva prototypy, ve Spojených státech a ve Švédsku.

 

Literatura

Interesting Engineering 28. 2. 2021.

Datum: 02.03.2021
Tisk článku

Související články:

Čína flirtuje s autonomními doprovodnými drony     Autor: Stanislav Mihulka (02.09.2019)
Nová strategie US Air Force: Valkýry v kontejnerech     Autor: Stanislav Mihulka (09.03.2020)
Bojový tryskový dron Loyal Wingman poprvé testoval motor     Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2020)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz