Nemilosrdný verdikt: Fantaskní pohon EmDrive nefunguje  
Bylo by luxusní mít kosmický pohon, který nepotřebuje prakticky žádné palivo. Do tohoto snění krásně zapadá EmDrive, který potřebuje jen elektřinu a využívá divočení mikrovln v kónické komoře. Má ovšem problém s fyzikálními zákony. A jak ukázala série experimentů na technice v Drážďanech, jeho největší chybou je, že nevytváří tah.
EmDrive na testech v Drážďanech. Kredit: Technische Universität Dresden.
EmDrive na testech v Drážďanech. Kredit: Technische Universität Dresden.

Už od roku 2001 dráždí odborníky i veřejnost hypotetický pohon EmDrive, který by měl pohánět kosmickou loď, aniž by používal palivo. Na první pohled to zní skvěle. Ale jak to v podobných případech bývá pravidlem, úžasný pohon ve skutečnosti porušuje některé ze základních fyzikálních zákonů. EmDrive je na štíru se Druhým Newtonovým zákonem, tedy Zákonem síly, podle něhož se těleso pohybuje zrychlením přímo úměrným působící síle a nepřímo úměrným hmotnosti tělesa.

 

Martin Tajmar. Kredit: Technische Universität Dresden.
Martin Tajmar. Kredit: Technische Universität Dresden.

EmDrive by měl fungovat tak, že bude posílat mikrovlny do komory kónického tvaru. Tam by se mikrovlny měly odrážet a interagovat tak, že vznikne tah. Nikoliv oslňující, ale dostatečný k tomu, aby poháněl kosmickou loď. Potřebuje pouze elektřinu. Není divu, že tahle myšlenka vyvolala urputné dohady a divoké snění. Všichni chceme létat ke hvězdám a bylo by super tam létat, aniž bychom potřebovali gigantické množství paliva a museli se ohlížet na nějaké fyzikální zákonitosti.

 

Pohon EmDrive, a to ve třech variantách, nedávno důkladně otestoval tým, který vedl Martin Tajmar z německé Technische Universität Dresden. Výsledky zveřejnili v sérii odborných studií, jejichž závěry je možné shrnout do jediné mrazivé věty. EmDrive zřejmě nevytváří žádný tah.

 

 

Logo. Kredit:  Technische Universität Dresden.
Logo. Kredit: Technische Universität Dresden.

Dřívější experimenty přitom hlásily určité pozitivní výsledky. Pozornost si získal především tým laboratoře Eagleworks ve službách NASA. V roce 2016 tam postavili prototyp pohonu EmDrive a tvrdili, že nějaký tah zaznamenali. Tajmar je ale nekompromisní. Jeho tým postavil konfiguraci EmDrive podle Eagleworks a dospěl k jednoznačnému závěru. Podle jejich detailních analýz byl pozorovaný efekt EmDrive způsobený ohříváním zařízení, v důsledku přívodu energie.

 

Je to ostuda. EmDrive prý sice ještě není úplně mrtvý, ale německý tým znemožnil všechny dosavadní slibné výsledky. V tuto chvíli není jasné, jestli EmDrive přežije. Mnoho šancí mu už ale zjevně nezbývá. Na druhou stranu, pád konceptu EmDrive neznamená, že bychom měli rezignovat na výzkum převratných typů pohonů, a že budeme muset navěky létat vesmírem s kosmickými technologiemi doby kamenné. Fyzika je pořádně košatá a stále zbývá mnoho skulin, do kterých bychom se mohli prodrat díky nějakému skvělému nápadu.

 

Video: SSI APW 2017: 04. Martin Tajmar

 

Literatura

Futurism 1. 4. 2021.

Datum: 03.04.2021
Tisk článku

Související články:

Kontroverzní elektromagnetický pohon opět na scéně     Autor: Stanislav Mihulka (05.08.2014)
Kontroverzní EM pohon: názor experta na pokročilé pohonné systémy     Autor: Stanislav Mihulka (10.12.2016)
Extravagantní MEGA pohon by mohl doletět až ke hvězdám     Autor: Stanislav Mihulka (05.09.2020)
Nový pohon kosmických lodí využívá technologii slunečních erupcí     Autor: Stanislav Mihulka (30.01.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz