V Izraeli otevírají první továrnu na maso na světě
Izraelská společnost Future Meat Technologies spustí průmyslový provoz na výrobu masa ze živých živočišných buněk. Každý den vyrobí asi půl tuny pěstovaného kuřecího, vepřového nebo jehněčího. Jak se zdá, pěstované maso si pomalu ale jistě razí cestu do našich kuchyní.
Masna v podání Izraelské firmy. Kredit: Future Meat Technologies.

Donedávna to bylo jen scifi. Dnes už se s masem vyráběným v laboratoři setkáváme leckde, od Singapuru až po Mezinárodní vesmírnou stanici. Začátky nebyly a nejsou jednoduché, ale z pěstovaného masa se stává trend, kterému se rýsuje solidní budoucnost. Přispěje k tomu i nová továrna, první svého druhu na světě, kterou Future Meat Technologies otevírají v Izraeli.

Logo. Kredit: Future Meat Technologies.

Postupně se objevila celá řada technologií pěstování masa. Většina receptů se drží buď surovin pocházejících z rostlin, jako například technologie startupu Impossible Foods anebo vychází ze živých buněk, které byly získány ze skutečných zvířat. Tyto buňky bývají pěstovány v bioreaktorech, kde dostávají v podstatě stejné živiny jako celá zvířata. Jednou z celé řady společností, které zvolily tento „buněčný“ přístup, je i Future Meat Technologies.

Izraelská společnost používá vlastní postup pro pěstování buněk a tvorbu masa, který podle dostupných informací přináší asi desetkrát vyšší produkci než u standardních postupů potravinářského průmyslu. Ve srovnání s klasickou, tedy živočišnou produkcí masa přináší tento postup o 80 procent méně emisí skleníkových plynů, používá o 99 procent méně rozlohy půdy a spotřebuje o 96 procent méně vody.

Vypěstované kuřecí. Kredit: Future Meat Technologies.

Future Meat Technologies teď prověří životaschopnost celého procesu v doposud největším měřítku. V izraelském městě Rechovot staví průmyslový provoz na výrobu masa. Továrna by měla vyrábět cca půl tuny pěstovaného kuřecího, vepřového a jehněčího denně. To odpovídá asi 5 tisícům burgerů a zpracování asi 250 živých kuřat.

V roce 2013 přišel první burger s pěstovaným masem na 300 tisíc dolarů. Technologický vývoj a trh ale samozřejmě udělaly svoje a Future Meat Technologies by měli nabízet burger s pěstovaným kuřecím za 3,90 dolarů. Zakladatel a vedoucí výzkumu Future Meat Technologies Yaakov Nahmias se nechal slyšet, že se náklady na pěstované maso srovnají s původním masem ještě dřív, než se předpokládalo. Jejich cílem je dělat pěstované maso pro všechny, tak aby bylo chutné, zdravé i šetrné vůči životnímu prostředí.

Video: The future of food is cellular | Prof. Yaakov Nahmias | Future Meat Technologies