Startup Colossal plánuje oživit mamuta genetickým editorem CRISPR
Ben Lamm s Georgem Churchem založili startup Colossal Biosciences. Chtějí elegantně vzkřísit mamuta srstnatého, přepsáním genomu slona indického editorem CRISPR. Bude to mnohem méně náročné, než to vypadá. DNA slona indického a mamuta je totiž shodná na 99,6 procent. Společně s mamutem chtějí oživit i mamutí step, která mnohem lépe vzdoruje oteplování. A nejlepší mamutí step bude s živými mamuty!
Dočkáme se? Kredit: Thomas Quine / Wikimedia Commons.

Známý texaský podnikatel v oblasti e-learningu a investor do nových technologií Ben Lamm spojil síly s populárním genetikem Georgem Churchem z americké Harvard University, aby založili startup Colossal Biosciences, který má k dispozici 15 milionů dolarů. Jejich cíl je vskutku kolosální. Hodlají přivést zpět mamuta, k čemuž využijí plnou sílu genetického editoru CRISPR. Už se o tom mluví delší dobu, tak se snad konečně pohnou ledy.

Ben Lamm (vlevo) a George Church (vpravo). Kredit: Colossal Biosciences.

Pokud uspějí, tak by se měl opět narodit slavný mamut srstnatý (Mammuthus primigenius) a možná by se mohl vrátit do arktické tundry. Lamm s Churchem jsou si zjevně dobře vědomi zhoubného vlivu filmové fantastiky na psychologii dnešní doby. Je vinou dobrých filmů, že lidé dnes v každé umělé inteligenci vidí Skynet a v každém pokusu o oživení vymřelého druhu Jurský park. Je to samozřejmě naprosto bláznivé, ale láska či nenávist veřejnosti často do značné míry rozhodují o financování či pohřbení projektu.

Proto vedení startupu Colossal Biosciences jedním dechem zdůrazňuje, že nebudují smrtící pasti na nešťastné turisty za účelem amorálního zisku, ale že jejich cílem je obnovit ztracený ekosystém, čímž by přispěli do boje proti oteplování, které se v tundře projevuje zvlášť ošklivě. De-extinkce, jak se libozvučně označuje kříšení vyhynulých druhů, by tím pádem mohla prospět jak chobotnatcům, tak i klimatu.

Mamutí step v severním Španělsku. Kredit: Mauricio Antón / Wikimedia Commons.

Mamut srstnatý je pro tyhle účely poměrně ideálním kandidátem. Arktický permafrost je plný jejich mršin. DNA mamuta je už dávno k dispozici. A stále ještě s námi žijí blízcí příbuzní mamutů, což jsou sloni indičtí. Je pravda, že experimentování se slony je o poznání komplikovanější než řekněme s octomilkami, ale vědci si očividně věří.

Vzkříšený mamut by měl být vlastně do určité míry hybridem mezi původním mamutem a slonem. To je ale ve skutečnosti v přírodě běžná situace. Oživit vyhynulý druh je teoreticky možné několika způsoby. Colossal si vybral ten zřejmě nejsnazší, což zvyšuje jejich šance na úspěch. Vezmou genom slona indického, který pak genetickým editorem CRISPR přepíšou na genom mamuta.

Je to snazší, než to na první pohled vypadá. Genom slona indického je totiž s genomem mamuta shodný na 99,6 procent. Bude tedy nutné přepsat pouhá 0,4 procenta genomu. I tak to bude dost práce, ale není to nic, co by s dnešními technologiemi a s odhodláním snílků nebylo možné zvládnout. Zárodek s přepsaným genomem bude zřejmě vložen do samice slona afrického, z praktických důvodů. Klíčovou otázkou samozřejmě je, kolik takových zárodků bude a jak dopadnou.

Colossal Biosciences chtějí vzkřísit nejen mamuta, ale i prostředí, v němž mamuti žili. Byla to takzvaná mamutí step, krajina se suchým a chladným klimatem, s nízkými porosty trav a bylin, která se rozkládala na značné části Eurasie a severní Ameriky. Na konci nejmladší doby ledové došlo k vymizení velkých druhů savců, včetně mamutů, se zásadním přispěním našeho druhu. Bez mamutů se ze severní části mamutí stepi stala tundra a z jižní části tajga.

Cílem Colossal Biosciences, ve spolupráci s projektem Pleistocenní park, který probíhá na Sibiři, je obnovit části ztracené mamutí stepi. Vtip je v tom, že vegetace a struktura mamutí stepi mnohem lépe odolávají oteplování. Obnova mamutí stepi by podle všeho zpomalila tání permafrostu, které vzbuzuje obavy, především kvůli uvolňování skleníkových plynů. Další věc je, že mamuti provázeli lidstvo od samotného počátku. Bylo by skvělé mít je tu zpátky.

Video: Bringing back the Woolly Mammoth to save the world | Ben Mezrich | TEDxBeaconStreet