Americké letectvo chce vyrábět palivo průmyslovou fotosyntézou  
Jak už bolestně zjistily mnohé armády, zásobování palivem je zásadní věc, která může rozhodovat celé konflikty. USAF chtějí vyrábět letecké palivo průmyslovou fotosyntézou společnosti Twelve. Nejprve se elektrolýzou rozloží oxid uhličitý a voda. Vzniknou molekuly kyslíku, vodíku a oxidu uhelnatého, které pak vstupují do moderní verze Fischerovy–Tropschovy syntézy, vyrábějící kapalné uhlovodíky.
Velká letadlo, jako K-135 Stratotanker, spotřebují spoustu paliva. Kredit: US Air Force/Master Sergeant Joey Swafford.
Velká letadlo, jako K-135 Stratotanker, spotřebují spoustu paliva. Kredit: US Air Force/Master Sergeant Joey Swafford.

Každé letectvo, které provozuje motorová letadla, musí pro své stroje zajišťovat palivo, tedy obvykle ohromnou spoustu paliva. Bývá to velmi drahé, logisticky náročné a také velmi nebezpečné, pokud zásobování palivem probíhá během nějakého horkého konfliktu. Konvoje s palivem a dalšími zásobami bývají oblíbeným cílem protivníků. V Afghánistánu si právě útoky na konvoje vyžádaly 30 procent koaličních ztrát.

Logo. Kredit: USAF.
Logo. Kredit: USAF.

 

Americké letectvo by tento problém rádo řešilo s využitím moderních technologií. Momentálně provádějí studii použitelnosti praktické procesu, který vyvinula společnost Twelve. Jde o výrobu uhlíkově neutrálního leteckého paliva E-Jet, kdekoliv na Zemi, pouze z atmosférického, oxidu uhličitého, vody a „zelené“ energie.

 

Twelve o tom mluví jako o průmyslové fotosyntéze. Využívá elektrolýzu s polymerním membránovým elektrolytem (PEM), při níž je na katodě instalován kovový katalyzátor. Jejím cílem je rozložit atmosférický oxid uhličitý a vodu na příslušné ionty, čímž vznikne kyslík, vodík a oxid uhelnatý.

 

Bez paliva to nepoletí. Kredit: US DoD.
Bez paliva to nepoletí. Kredit: US DoD.

Tyto jednoduché molekuly vstoupí do procesu Fischerovy–Tropschovy syntézy. Ta byla objevena ve dvacátých letech minulého století v Německu a spočívá v katalyzované přeměně jednoduchých molekul, především oxidu uhelnatého a vodíku, na různé kapalné uhlovodíky. Háček je v tom, že tato syntéza vyžaduje relativně vysokou teplotu a tlak, což znamená velké množství energie. Twelve už zvládli tímto způsobem vyrobit polyetylén, etanol, etylén, metan, polypropylen, a od letošního srpna (2021) i letecké palivo.

 

Současná pilotní fáze projektu by měla skončit v prosinci. Následné analýzy by měly rozhodnout, zda je tento postup vhodný pro vojenské využití. Pokud ano, tak americké letectvo zvládne vyrábět palivo nebo alespoň část paliva pro letouny, aniž by k tomu potřebovali uhlí, zemní plyn anebo biopalivo. Twelve se zároveň snaží celý proces dál zjednodušit, například tak, že by bylo možné získávat přímo ze vzduchu nejen oxid uhličitý, ale také vodu.

 

Literatura

New Atlas 28. 10. 2021.

Datum: 03.11.2021
Tisk článku

Související články:

Nový elektrokatalyzátor exceluje ve výrobě etanolu z oxidu uhličitého a vody     Autor: Stanislav Mihulka (11.08.2020)
Dronový tanker MQ-25 T1 poprvé v historii natankoval jiný letoun     Autor: Stanislav Mihulka (09.06.2021)
Eielsonova letecká základna dostane jaderný mikroreaktor     Autor: Stanislav Mihulka (24.10.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz