Odvážný plán na terraformaci Marsu zahrnuje umělé magnetické pole a Fobos
Mars má příliš malé a chladné jádro na to, aby tam bylo možné bez zcela zázračných technologií nějak rozdmýchat planetární dynamo. Pro účely terramorfování Marsu ale můžeme takové magnetické pole generovat i zásahy v prostoru kolem planety. Co zkusit vytvořit obloun plazmatu podél oběžné dráhy měsíce Fobos?
Terraformace Marsu. Kredit: Daein Ballard / Wikimedia Commons.

Terraformování Marsu, tedy proměna Rudé planety na Modrozelenou je jedním z velkolepých snů lidstva. Mars je terestrická a relativně dostupná planeta, která má řadu výhod, díky nimž by se mohl stát ucházející záložní Zemí. Má to ale háček. Marsu schází silné planetární magnetické pole, které by fungovalo jako štít proti nepříjemnému kosmickému záření. Na Zemi jsme chráněni, ale povrch Marsu je pod trvalou palbou nebezpečných částic.

Ruth Bamford. Kredit: Mars Society
Ruth Bamford.
Kredit: Mars Society

Další věc je, že dostatečně robustní magnetické pole chrání atmosféru planety. Na Zemi je to ok, ale na Marsu buší do atmosféry záření, a atmosféra podle toho vypadá. Bylo by skvělé, kdyby Mars takové magnetické pole měl. Ale není to jen tak. Na Zemi toto magnetické pole generují ne zcela jasné pochody v extrémních podmínkách jádra planety, které fungují jako planetární dynamo. Na něco takového naše technologie zatím nestačí. Naštěstí jsou i jiné možnosti, které bychom časem snad mohli zvládnout.

Ruth Bamfordová z britské společnosti RAL Space a její spolupracovníci nabízejí odvážné řešení. Podle nich k vytvoření fungujícího planetárního magnetického pole potřebujete silný proud nabitých částic. Ať už uvnitř planety anebo třeba kolem planety. Právě druhá možnost by mohla být tím pravým nápadem pro terraformaci Marsu.

Terraformace Marsu s asistencí Fobosu. Kredit: Ruth Bamford.

Bamfordová a spol. jsou přesvědčeni, že můžeme vytvořit masivní prstenec elektricky nabitých částic, který by obkružoval Mars, díky měsíci Fobos. Jde o větší z měsíců Marsu, a také o ten bližší v povrchu Rudé planety. Je tak blízko, že Mars oběhne za 8 hodin. Badatelé navrhují ionizovat částice na povrchu Fobosu a pak je následně urychlit, aby vytvořily obloun (torus či anuloid) plazmatu podél oběžné dráhy Fobosu. Ten by měl vytvořit magnetické pole dostatečně silné na to, aby ochránilo terramorfovaný Mars před nebezpečným zářením.

Je to velmi ambiciózní plán a museli bychom své možnosti napnout k prasknutí. Ale v zásadě nevyžaduje nic exotického, takže je v podstatě realizovatelný. Přistání na Marsu se (doufejme) blíží a budoucí kolonisté mají o čem přemýšlet.

Science Alert 23. 11. 2021.

Datum: 23.11.2021