Unikátní Electric Truck Hydropower nahrazuje hydroelektrárnu konvojem  
Představte si vodní elektrárnu. Přehrada, nádrž se spoustou vody a turbíny. Tohle všechno je možné nahradit opovážlivě ambiciózním systémem Electric Truck Hydropower, který je založený na nonstop konvoji elektrických náklaďáků, co vozí dolů z kopce cisterny s říční vodou a nabíjí při tom baterie.
V Antiatlasu by to určitě fungovalo. Kredit: Anderson sadyv / Wikimedia Commons.
V Antiatlasu by to určitě fungovalo. Kredit: Anderson sadyv / Wikimedia Commons.

Šikovně postavené vodní elektrárny mohou produkovat velké množství elektřiny. Mají ale i své stinné stránky. Například, obvykle dramaticky změní okolní prostředí. Julian David Hunt z rakouského institutu International Institute of Applied Systems Analysis (IIASA) a jeho spolupracovníci proto navrhl bezohledně unikátní hydroenergetický systém, jehož podstatou je nahrazení klasické vodní elektrárny nákladními elektromobily. Na první pohled to působí jako vtip, ale podle všeho jeho myšleno vážně a stojí to za pozornost.

 

Julian David Hunt. Kredit: IIASA.
Julian David Hunt. Kredit: IIASA.

U typické vodní elektrárny překříží řeku přehrada, která vytvoří velikou vodní nádrž. Z této přehrady je pak možné vypouštět vodu, která teče směrem dolů a její energie roztáčí turbíny, co vyrábějí elektrický proud. Jenže, vytvoření přehradní nádrže zároveň znamená zaplavení velké území kolem řeky, čili obvykle cenné a malebné krajiny. Přítomnost přehrady rovněž zpomaluje tok řeky, zvyšuje teplotu vody a vede ke hromadění sedimentů. To vše má následky. Přehrady také značně komplikují migraci ryb a dalších živočichů ve vodních tocích.

 

Proto vystupuje do hry neuvěřitelný systém Electric Truck Hydropower. Měl by fungovat v hornatých oblastech s prudce se svažujícími silnicemi. Na vybrané horské řece, ve vysoké nadmořské výšce, bude vybudováno „nabíjecí místo“, kde budou říční vodou plněny velké cisterny. Každá z cisteren bude naložena na elektrický náklaďák, který ji poveze dolů. Váha vody podstatně zvýší hmotnost náklaďáku. Automobily tohoto konvoje budou muset celou cestu brzdit, což bude vytvářet spoustu elektřiny, která dobije jejich baterii.

 

Elektrický náklaďák s cisternou dojede na „vybíjecí místo“ v nižší nadmořské výšce. Tam bude cisterna vody vypuštěna zpět do řeky a jejich baterie bude vyjmuta a přemístěna, aby dodávala elektřinu do rozvodné sítě. Náklaďák bude naložen prázdnou cisternou a dostane z části nabitou baterii, aby mu energie vydržela na cestu zpět nahoru, na nabíjecí místo.

 

Electric Truck Hydropower. Kredit: Hunt et al. (2022).
Electric Truck Hydropower. Kredit: Hunt et al. (2022).

Aby tenhle podivuhodný plán fungoval, musí automobily při cestě nahoru spotřebovat podstatně méně energie, než kolik ji vyrobí při cestě dolů. Badatelé odhadují, že kdyby tento systém zavedli na vhodných místech po celém světě, mohl by přinést ročně 2 PWh. To by představovalo asi 4 procenta celosvětové spotřeby energie v roce 2019. Zajímavé by měly být náklady na systém Electric Truck Hydropower. Vědci odhadují, že činí asi 30 až 100 amerických dolarů na 1 MWh. Konvenční vodní energetika přitom stojí asi 50 až 200 dolarů na 1 MWh.

 

Jak podotýká Hunt, jejich systém nevyžaduje přehrady, nádrže nebo tunely. Nenarušuje tok řeky, ani zásadně neovlivňuje místní živočichy. Electric Truck Hydropower potřebuje k provozu jen strmě se svažující silnice, které obvykle na daném místě již existují, elektrické náklaďáky, nabíjecí a vybíjecí stanice a zařízení, které umožňuje pouštět do rozvodné sítě elektřinu z baterií zmíněných náklaďáků.

 

Literatura

Energy 248: 123495.

New Atlas 7. 3. 2022.

Datum: 12.03.2022
Tisk článku

Související články:

Energy Vault uskladňuje energii s masivním jeřábem a těžkými bloky betonu     Autor: Stanislav Mihulka (17.10.2019)
Startup Gravitricity staví prototyp gravitačního systému pro uskladnění energie     Autor: Stanislav Mihulka (01.09.2020)
Přichází doba elektrických lokomotiv na baterky?     Autor: Stanislav Mihulka (15.11.2021)
Vlak na baterky „Infinity Train“ bude nabíjet sám sebe, gravitací     Autor: Stanislav Mihulka (03.03.2022)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz